Hur får man ut snoppen?

Ja! Hur får man fram lilla häst snoppen? Jag tänkte jag skulle tvätta den men det var inte så lätt då den aldrig slank ut. Jag var och grävde i skapet, tog ut en massa smuts och tvätta med vatten, inte för att jag tyckte det blev jätterent och jag ville ju gärna kika lite på självaste snorren.

Jag tog och masserade Bitter, de brukar han tycka om och rätt som det är brukar ding dong hänga där. Jag masserade och masserade och masserade. Bitter stog och tuggade på sitt hö, nöjd av relaxen, men ding dong kikade bara fram en liten bit och mer blev det inte.

Så jag satte mig bredvid och väntade på att han skulle kissa, det är inte ovanligt att han gör det i min närvaro, så jag vänta och vänta och vänta... och vänta. I en timme var jag inne hos gammgubben men inget kiss och ingen snopp syntes.

Hur sjutton får man ur den där lill snoppen? Tvättar ni era hästars pille?

Linda ^^





Kommentarer
Jenny

Jag är så glad att jag bara ha ston ;D Ganti räknas inte, han är ju bara barnet.

2011-10-27 @ 00:05:58
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Elinor

hm, har aldrig tvättat snoppen på någon häst och inte hört att man ska det heller?

2011-10-27 @ 00:29:37
URL: http://engelstoft.se



Erika

Är också glad för att ha sto. ;P

visserligen kikar jag o känner i juvret ibland för det blir ju något där med som man bör pilla bort.



Men lättare på ston än valackar/hingstar osv ;P

2011-10-27 @ 06:43:06
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Anonym

Man ska helst inte tvätta hästen där då det är stor risk att den natuliga bakteriefloran förstörs.

2011-10-27 @ 08:33:47



tanja.

åh gud vad jag fick mig ett skratt där;). Känns lite skönt att jag satsade på ett sto denna gång. Vet inte alls hur man ska göra, men jag vet att man ska göra rent någon gång då och då men inte allt för ofta och bara med ljummet vatten. Har ingen aning hur man ska få ut snorren dock :P

2011-10-27 @ 14:35:27
URL: http://fillstastallet.blogg.se/



Sofia

Hahahaha, klickar in mig på din blogg för första gången och möts av detta! Jag höll på och dö, jag kommer defenitivt att fortsätta följa dig! :D Apropå problemet vet jag faktiskt inte, det är nog bara att vänta. Min åldring släpper ut den när han är trött, t.ex. efter en ridtur elr. så. ;) Jag har läst någonstans att det fastnar smuts inne i själva skapet som blir som en stor hård skavande boll, vilket inte ska vara särskilt skönt vad jag har hört. Det är vanligast hos valacker för hingstarna "rensar" varje gång dem blir lite upphetsade, om du förstår vad jag menar ;) Det skulle heller inte vara några problem att göra rent utan det skulle mer vara bra och skönt för hästen.. ;) hehe, /Sofia

2011-10-27 @ 21:14:25
URL: http://sofiaolssons.wordpress.com



Mikaela

Nä men lite privatliv ska dom väl få ha?;)

Ibland har det hängt som svart gegg vid hålet och det har jag dragit bort men annars får dom sköta det där själva.

2011-10-27 @ 21:38:31
URL: http://svippostina.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?