Frågestund: Svar :)

Ha i åtanke vid frågestunder att jag kanske inte kan svara på allt fullt ut då det kan vara andra personer som är inblandade kring det ni vill veta, därför kanske ni inte alltid får hela och klara svar på allt varje gång. Man vill inte komma i bråk med någon som ni säkert förstår, detta kommer jag ta upp vid varje frågestund.

Vad föll du för mest när du skulle köpa Fifa?

Jag har under de senaste åren tagit emot lite mindre lättasamma hästar, det har varit väldigt mycket jobb och "problem", jag har även haft väldigt stressiga/pigga hästar med massa spring i benen, man fick liksom alltid vara på sin vakt. Fifa däremot var hur cool som helst, hon var knappt riden och brydde sig inte alls att man slänge sig upp och red förbi vägarbeten. Hon var inte stressig eller nervig, väldigt harmonisk och trevlig, hon fick mig att slappna av och njuta av ridturen för en gångs skull, sedan var hon grymt söt så man blev alldeles knäsvag. Här var inte gångarterna så speciellt viktig, jag tittade hur hästen var i sig, jag har längtat efter en sådan cooling, att hon dessutom kunde lämna flocken och sitt föl med främlingar var ett stort plus i kanten! Att hon under senare tid visade sig ha mycket vilja och humör har inte fått mig att ändra mitt beslut men hade hon visat den sidan vid provridning hade jag inte tagit hem henne :)

Annonsbilden



Din hund Elmo, berätta lite om honom, hur är han?

Jag får alltid alltid höra hur glad min hund är jämt, det stämmer, dock är han aldrig nöjd om han inte får vara i centrum, han är en riktig knähund, älskar allt och allt. Pussas mest hela tiden. Älskar att leka, speciellt dragkamp. Är otroligt duktig på "spår- aktiviteter" där kan han nog bli något faktiskt. Jag tränade specialsök med honom länge sedan han var 8 veckor gammal, en gång i veckan, vårat mål var att han skulle utbildas i människosök och kunna användas till polisen, han har potenital, matte var dock lat. Går bra ihop med alla djur, gillar inte när matte är med hästarna. Väldigt lugn och cool för att vara vall- och spetshund. Utställning var också en sak vi skulle satsa på, championat såklart men matte har varit lat och haft lite tid där! En väldigt trevlig hund som de flesta gillar helt enkelt. Kommer från Norge, är idag 2,5 år. Han är med mig hela dagarna, när det inte är jobb eller skola. Jag har en helt underbar berättelse när jag hämtade honom, precis som ur en bok. Vi kom in till valprummet i en valphage, där fanns fyra spralliga valpar, varav en sprang direkt fram till mig, klättrade över gallert och rätt upp i min famn! Det var Elmo! Sedan ville han bara ligga i våra knän när vi skrev på pappren istället för att leka med dom andra, vadå helt klart rätt hund?? Rlmo har en egen hemsida www.elmo.cybersite.nu/


 
Vad lägger du mest ut pengar på (utrustning) till dina hästar?

Oj, ja du, det är nog inget speciellt faktiskt, jag ser alltid till att de har bra utrustning av allt, de har nog inte överskott i någonting. Sadel är väl den typ av utrustning jag kan lägga mest pengar på. Det som är roligast att handla är täcken ;)  

Vad är det för stam på Fifa?


Har hon haft föl? Vem betäcktes hon med?

Fifa har ett stoföl född 2009-08-27. Jodis från Sörbygården. Hon är efter Jari frá Mið-Fossum. Jodis är till salu! Bilder tagna av Ulrica Norlander!



Har du planer på att betäcka, med vem?

Jag har helt klart planer på att betäcka, till våren hade inte varit fel, vi får se vad ekonomin säger! Jag hade aldrig skaffat ett sto annars :) Det var självaste tanken. Betäcka med vem är något jag funderar på jätteofta, för det vet jag inte, Herkules fra Pegasus är ju riktigt fin, han har sån himla härlig utstrålning, ne jag föll för honom faktiskt, men det kommer nog komma fler godingar. Nu kan man ju aldrig vara säker på vad det är för föl man får, men att betäcka med en lite större hingst, med luftiga fina gångarter och ett lynne på topp! Vem vill inte det liksom? Men skall jag betäcka blir det nog med en väldigt bra hingst, det är tänkt att jag skall satsa på fölet om den har goda förutsättningar.

Bild tagen av Ulrica Norlander! Herkules fra Pegasus



Hur många hästar har ni på erat lösdrift?

Ja nu i vinter blir det bara mina två, som högst har vi haft fem samtidigt. Vi har alltid haft en liten flock här på gården, detta blir nog första gången det blir såhär tomt. Vi har inte bestämt om vi skall ta emot fler hästar i vinter för inhyrning.

Hur gammal är Bitter?

Bitter är född 1996

Vad föredrar du, islandshäst eller storhäst?

Jag är en islandsmänniska i grund och botten :) Men en större ponnyras eller quarter är inte dumt det heller, men nej det skall vara islänning för min del!

Om man kunde beställa sin perfekta häst, hur skulle din islandshäst då vara? Färg? mankhöjd? Sto? Hingst? Valack? Fem eller fyrgångare?

Min perfekta islänning, oj? Har jag inte det :)? Haha ne men gud det var svårt, en helt klart större häst än Fifa, 140 vore inte fel i alla fall. Sto väljer jag för då kan man avla lite vid sidan, hingstar verkar ju komma längst när de gäller på tävlingsfronten, men en sådan häst skulle jag inte skaffa förren jag har erfarenheten. Femgångare, jag vill ha hela paketet ;) Färg? Hoppsan ja du, huvudsaken jag trivs med min häst och att den har gott lynne med bra gångarter men skall man välja allt hos sin drömhäst så gillar jag hästar som har tecken, som strumpor bläs, lite ovanlig färg och teckning kanske? Något ljusare man. Mycket man och svans är ju aldrig fel. En helt okomplicerad och orädd häst som tar sig framöverallt, gärna en känslig och lyhörd som i Fifas nivå.

Har du tävlingsambitioner för dig och Fífa?

Absolut, saken är den att jag har aldrig någonsin tävlat för jag är alldeles för feg! Men jag ha bestämt att Fifa ska ta bort min rädsla. Jag har lite svårt att rida när folk tittar på, jag tappar focus och då anser jag att jag inte kommer göra detr bästa på tävlingsbanan. Men jag vill helt klart ta ut henne på tävlingar, det spelar ingen roll om det är jag eller någon annan på ryggen ;)

Hur kom det sig att det blev just hon?

Det kan man väl säga att jag redan svarat på men lite fler orsaker var att hon bodde så otroligt nära och enligt mig inte kostade skjortan. Sedan var ägarna så trevliga, man kände en trygghet vilket jag tycker är viktigt. Men hon såg väldigt trevlig ut och verkade vara en kanoncool tjej, sedan kan jag lugnt erkänna att jag säkert hade väldigt bråttom på att ta hem en islandshäst, det var inte så att jag for runt och kikade på en massa hästar ^^ Men jag hade en lista med olika punkter som var superviktig, annars skulle hästen inte få komma till gården, Fifa uppfyllde dom kraven.

Är hon fyr eller fem gångare?

Hon är femgångare, dock tar jag inte fram passen än, det lär dröja.

Berätta mer om Bitter, vet så lite om honom!

Det kan man väl också säga att jag redan gjort i ett inlägg för inte så länge sedan. Han är en grymt snäll häst. Mycket power, väldigt travsäker, sällan man får in någon galopp. Väldigt lyhörd och gillar att arbeta. Låter jämt med sina näsborrar. Lite fjantig på saker och ting, en del nerver det är från dag till dag. Westernriden vilket passar honom kanon. Väldigt flamsig när han tar sig fram. Gillar att showa i hagen med svansen i vädret. Har en speciell björk i hagen som han står ofta under. Fick hem honom 08 som sällskapshäst till min dåvarande häst, sedan fick jag honom av ägaren. Kördes sönder under traven av Åke Svanstet, livsglädjen var försvunnen och knäna var helt sönderslitna. Rids förtillfället inte mycket, han har fått blivit en mer skogsmulle/promenadshäst. Det tar ett tag innan han litar på en männsika. Aldrig dum eller elak, väldigt snäll och försiktig.

Bitter innan han börja utbildas och när han var som mest tränad.



Tänkte du kika förbi Sundsvall något med Fífa?

Inte omöjligt, blir det någon kurs eller clinic som är intressant i Sundsvall hakar jag självklart på. Jag är dessutom helt på såkallade ridläger för vuxna som är ordnat privat ;);)

Hur går de med Fifa? är skadan helt läkt?

Det kan man väl faktiskt påstå, ryggen är under behandling men hon har inte ont och är fullt ridbar. När jag skriver under behandling måste en varningsklocka ringa för många, men enligt de tre kiropraktorerna och veterinär är skadan så gott som borta, det tar bara lite tid för ryggen att placera sig i rätt läge och krävs då regelbunden behandling och muskelträning från mig.

Vad är dina mål med Fifa?

Ja det första jag tänkte på när jag skulle köpa ett STO var att avla lite smått på sidan. Men mitt största mål är väl att få en sån hållbar och trevlig ridhäst som möjligt. Just nu är hon ju under igångsättning och utbildning, hon är rätt så grön på det mesta. Jag vet inte på vilken tävlingsnivå hon ligger på, men kring just tävlingsfronten så är mitt mål att komma så långt hon klarar av helt enkelt :)

Hur länge hur har du haft fifa?

Ja den 6 novmeber är det ett år :)

Men vad har du då för skäl att ta hem Fifa efter en knapp månad i H-sand?

Oj, det är väldigt mycket skäl :)
Jag har som sagt  börjat första året på mittuniversitetet, jag hade ingen koll alls hur det fungerar, om man har lektioner varje dag på skolan eller om det är mycket självständigt. Jag tog upp Fifa till Härnösand för jag antog att jag skulle vara där den mesta tiden. Dessutom lockade både stall, stallkompisar och plan med lite jobb. Nu kom det sig att vi hade väldigt mycket självstudier och jag far hem varje helg och nästan varje vecka hitills, vi har haft lite "lektioner" och då far jag såklart hem och läser litteraturen och gör de uppgifter som skall göras då jag har en enorm hemlängtan. Elmo trivs dessutom bättre hemma lös på gården än i en lägenhet. Mina planer var dessutom att ha Fifa i ett islandsstall vilket det inte blev, lite synd men jag kom annars till ett trevligt ställe. Dock måste jag säga att hästarna har rena lyxen hemma hos oss, med stooora hagar och massvis med härliga ridvägar, plus att alla hästar får vara tillsammans i en liten flock.

Jag längtade även efter att få springa ut till hagen på kvällarna och krama om mina vänner vilket jag nu inte kunde. Man for till stallet, gjorde sina sysslor, tog en kort ridtur och sedan hem, det blir liksom stelt för mig, det känns inte lika naturligt. Kändes lite stressande för min del. Ridvägarna var i o försig inte något att hurra för, jag är van vid våra vackra här hemma, det är bara att välja och vraka, det var det inte precis i härnösand vilket var lite synd då jag rider ut ganska mycket. Billigare blev det ju helt klart, vi har eget hö här hemma, lättsammare att fylla på vatten om man ska ta upp småsaker, här fyller man med slang, i härnösand gick man en bit med hinkar fram och tillbaka vilket tog enormt på min kropp, men det var såklart inte det som gjorde att jag tog hem Fifa :) Sedan var jag med om en trafikolycka och blev påkörd med bilen, jag är sedan tidigare väldigt rädd att köra bil, vågar knappt ut på vägen under vintertid och efter olyckan har jag blivit ännu räddare. Jag får bilder hela tiden att det kör in en bil i sidan på mig! Jag har en halvmil till stallet, då kör man genom staden och sedan upp på e-4an, något jag nästan är säker på att jag kommer vägra göra under vintertid. Sedan insåg jag att ett stall och en paddock inte var mer värd än hemmet är i Erikslund :) Men nu har jag testat och hade jag aldrig testat så hade jag fortfarande velat prova hyra in henne någonstans, man måste prova på ibland :)

En ridväg i grannbyn med underbar utsikt under hela turen uppåt!



Varför ville du bli lärare och inom vilka ämnen?

Nu utbildar jag mig till förskolelärare, så det blir ju från 0-6 år. Antingen förskola, förskoleklass eller fritidshem, det är det jag kan välja bland. Jag ÄLSKAR barn, de är så underbara, jag har aldrig trivts så bra på ett jobb som jag gjorde inom barnomsorgen. Jag själv är lite allert och finurlig, lite lekfull sådär, att leka med vuxna är totalt meningslöst, men med barn är det riktigt kul. Det är häftigt att se barnen utvecklas och det är dessutom roligt att lära och hjälpa! Att jobba inom förskolan blir som ett hem, man sitter i en soffa och läser en saga, äter frukost, lunch och mellis, går ut en stund på dagen och pysslar lite inne ibland. Ja menar det blir så hemtrevligt :)






Kommentarer
Carolina { Mycket tävlingar i bloggen }

Hej! Just nu har vi en veckofråga uppe. Om hur ofta man rider dressyr, hoppar och rider ut till exempel. Lämna gärna en motivering eller ett kort svar om du har bråttom!



Jättenyttigt och lärorikt att se andras svar om du inte är sugen :)

2011-10-20 @ 13:44:56
URL: http://a



Carolina { Mycket tävlingar i bloggen }

min kommentar ovan =)

2011-10-20 @ 13:45:07
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/



josefine m. ridtravaren Bellie

sv: Behöver en w eller xw :)

2011-10-20 @ 15:37:36
URL: http://minfux.blogg.se/



Anonym

SV: Ja, och tyvärr behöver jag en som är minst W :/

2011-10-20 @ 15:45:37



Elina

SV: Jag gillade verkligen det första, men som sagt jag vill helst ha med kryssgjordar. Det lutar åt halstäcket nu, han blir så svettig på halsen så det kan nog behövas =)

2011-10-20 @ 18:04:16
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se



Erika

Kul med svar på frågorna :)

Nu vet man lite mera.



SV:

Haha inte helt sprik rakt kanske de inte bör vara men ändå lite åt de hållet enligt min smak. ;)



Raski,s pannlugg är spik rak.. älskart :D <3

Medans andra hatarn, men tycker man får fram hennes ögon och huvud på ett jätte sött sätt.



2011-10-20 @ 19:58:39
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Bonnie

Sv: Alla friska hästar kan med rätt träning klara 8 milare, vet en shettis som tävlar på i 8 milare;)

Det gäller att anpassa tempot efter hästen, man kanske inte kan rida lika snabbt på en islänning/fjording/tyngre hästar typ större halvblod som man kan göra på små lätta hästar som araberna som ofta har lättare med pulsen och ytliga blodkärl, vilket även många varmblod har.

Islandshästarnas största problem är att de är svåra att få ner pulsen på och lätt blir varma, därför finns de inte med i höga klasser men lättare klasser fixar dom:)

2011-10-20 @ 20:55:34
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?