Så gick det hos veterinären!

Ja nu antar jag att en del undrar hur dagen gick.

05.30 klev man upp och började lasta vid 06.00. Jag var såklart nervös över lastningen men vi körde på som vanligt, från stallet, det har funkat bäst hitills, ja vad kan jag säga? Fifa gick på direkt, mitt hjärta gjorde frivolt och jag var så lycklig! Pulade i massor med morötter, sedan var det Bitters tur och han klampar in på en gång som vanligt :) Så var de lastade och klara för avfärd!



När vi sedan anlände lastade vi ut Bitter först, nej han kastar sig inte ut när luckan öppnas, han står blickstilla tills matte ger tecken att backa, Fifa stod snällt kvar i transporten och backade ut när matte bad om det.

Vi började med Bitter. Jag visade hans svullna ben och berättade om olyckan men att jag inte tyckte han haltade eller verkade ha ont, jag fick springa med honom på stall gången och nej ingen hälta alls.
Sedan berättade jag om hans kropp att jag tyckte den var väldigt sne, jajjemen den var sne, VÄLDIGT snett kors! Så kiropraktorn tog och behandlade ryggen 60% av låsningarna skulle nu vara borta.

Sist men inte minst förklarade jag om kisseriet, han har fått ut lite kiss i taget, urinet är tjockt och gult, luktar illa och han står i kiss-ställning väldigt länge, så jag har haft tankar kring urinvägsinfektion eller urinsten, men alla de fem veterinärer jag rådfrågat har varit snabb med att svara att det är vääääldigt ovanligt och bla bla jag måste ha fel och det är ingen fara och bla bla, ja de har helt enkelt ansett att jag inte behöver kolla upp för det tror jag har fel.
Så bad jag min veterinär att kolla honom- men hon trodde inte heller det var något fel för det var vääääldigt ovanligt med urinvägsinfektion och urinsten, men då berättade jag lite till hur läget var och hur jag kände inför detta, så tillslut kunde hon givet kolla Bitter om jag absolut ville det. Så de gav honom lugnande och sedan sattes undersökningen igång. Jajamen han hade urinsten! Hon fick ut en 2-3 cm sten. Mmm jaaa just det, där kände man sig fakiskt lite stolt- JAG KAN LÄSA AV MINA HÄSTAR! Gud vad man ska gå efter sin magkänsla säger jag bara! Så fick jag tvätta och greja i skapet för det SKA MAN GÖRA på pojkhästarna så att inte något sånt här uppstår. Snacka mycket skit han hade och det luktade satan. Så Bitter var klar för dagen, inget störr fel på honom och håller som skrutthäst rätt fram i skogen, skall dock på återbesök med ryggen.

Fifa. Jag har länge kännt att något måste vara fel, det är något som inte stämmer med henne, hon vill inte ge  efter, samla sig, ingen energi och ställer sig sjukt mycket till höger, det kan inte bara vara en dålig period eller pga svaghet, det måste vara något annat. Både jag och Martin har tyckte att hon haltat på höger bak förut.

Så det gjordes ett böjprov och sedan sprang jag med henne på gången, den här gången travade hon det har hon inte gjort på de senaste besöken :) Dock var det svårt att se så vi tog henne till ridhuset. Halt höger bak. Dock visste de inte VART hon var halt, om det var hasen, knät eller någon annanstans, så de dom då gör är att sätta bedövning först i hasen, skulle det då visa sig vara en förbättring sedan i longeringen så är det ju hasen hon har ont i, vi bedövade både hasen och sedan knät men ingen direkt förändring, så bedövade de höften (nu var hela höger bak bedövat) hältan försvann, dock såg man nu hälta i vänster bak istället. Så det blev behandling i båda höfterna.

Jag kan säga som så att hon fick ha brems, lugnande och ha ett ben uppe när sprutorna var på G, hon var rejält förbannad emellanåt och ibland var det verkligen svårt att ens kunna ge henne lugnande. Det var dock extra viktigt att hon stod stilla vid behandling av höften då sprutan är 2-3 dm lång och sätter man den i en nerv så hänger sedan benet, inget farligt men heller inte roligt såklart.

Ryggen den behandlades också, kiropraktorn tyckte den var jättefin och nästintill färdigläkt.

Jag bad även om att få röntga bakbenen, detta gjordes och ingen spatt TJOHO!!!

Nu blir det boxvila för Fifa i två dagar, sedan promenad i 8 dagar och resten skritt uppsuttet på plan mark tills nästa besök som är den 12 december.

Lastningen hem gick super, hon klev på så fint hon, inget strul alls. Samma med Bittergubben. Vi blev där i 6 timmar, det var en hel del att göra med lilla Fifa men nu vet vi vad felet var, den här veterinären och kiropraktorerna äör hur duktiga som helst!! Och jag, jag var så himla glad!!! En mycket trött matte och två mycket trötta hästar äntligen på väg hem.. Nu är det bara att börja från ruta ett igen.

Ännu en gång så stämde min magkänsla!

Nu är hon lagomt fin min lilla fröken ^^

 







Fina Ullis var med hela dagen också både som stöd och hjälpreda!!!



Linda






Kommentarer
Josefine m. ridtravaren bellie

Skönt att ha fått allt utrett och att inget var så himla allvarligt!! :)

2011-11-21 @ 20:07:03
URL: http://minfux.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

jag tror jag har klickat in här 10 ggr i dag =O i väntan på uppdatering. Jag tycker du ska se detta positivt ändå.Ingen dödsdom någonstans.Härligt! Fifa blev ju himla snygg nu hörru =D asg

Och jag sa ju i går att du har en bra känsla för dina djur. Här fick du det bekräftat flera ggr om.

mvh/Q

2011-11-21 @ 20:07:58
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Sofia

Vad skönt att allting gick bra, hoppas det var allt ivarje fall så det bara är att köra sedan! :) Fifa blev ju lagom snygg på rumpan också, hehe! ;) /Sofia

2011-11-21 @ 20:13:27
URL: http://sofiaolssons.wordpress.com



Jenny

Skönt att få allt utrett nu för dig! Hoppas vilan gör gott så du kan börja rida igen :)

2011-11-21 @ 20:20:33
URL: http://jen81.blogg.se/



Erika

vad skönt att de gick bra. :)



Ibland får man vara extrem påstridig och tala om lite nu gör ni som jag säger. ;)

Var likadant för mig med Grim, jag sa att de satt i koterna.

Att han hade kotledsinflammation, nej nej.

Visa sig sig andra besöket att jag faktiskt hade RÄTT.



Suck, man blir förbannad ibland alltså.

Men har hittat en ny klinik o åka till nämre, billigare och trevliga veterinärer som lyssnar på en. :)



Lite små trist med Fifa.

Snyggt rakad hon är nu då. ;)

Men hoppas nu de blir bättre i höfterna.



Hur kommer de sig att de kan/de sätter sig där ?

Ingen som vet kanske ?



Skönt att hennes rygg är så himla mycket bättre. :D

2011-11-21 @ 20:53:09
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Skönt att allting är konstaterat nu. Hoppas det löser sig nu!

2011-11-21 @ 20:59:24
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Malin, Icelandicshowjumping - Uppdatering från Globen 2011"

klok hästägare som litar på sin magkänsla och kollar upp saker! Fet Hiss på de!!!!

2011-11-21 @ 21:09:45
URL: http://icelandicshowjumping.blogg.se/



Agbetha

Men? Där hat hon väl inte haft ont förut...? Skönt att det inte

Var spatt och att ryggen är ok. Och atr Bitter fick hjälp!! Det var ingen som

Kikade på hur hon såg ut i munnen?

Skönt oxå

Att lastningen fungerade. :)

2011-11-21 @ 21:10:59



Frida

Skönt att du hittade felen, och bra att du följer magkänslan. Den brukar ha rätt :)

2011-11-21 @ 21:11:04
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Sanna

Skönt att hitta felen, men att ha ont i höfterna är ju inget bra =/

Vad sa dom om detta då? Varför har hon ont där?

De ville inte röntga höften?



Varför är hon halt igen tro? Sa de nått om detta? Konstigt om hon blir halt om å om igen?



Odinn ska troligen röntgas i sin vänster höft då han har ont i den, å det är inte bra sa min veterinär.

Dock måste de sövas för detta :/



Hoppas de blir bra snart :)

Kram

2011-11-21 @ 21:28:02
URL: http://alfakrulls.blogg.se/



Alexandra

Magkänslan är verkligen bra, den brukar ha rätt! Vilken känsla du har för dina djur, riktigt fint att se. Tur att du stod på dig så och att ni äntligen börjar få allt utrett! Håller alla tummar jag kan nu och hoppas verkligen på att ni är igång sen igen!

Skönt med en sån duktig veterinär och kiropraktor.

Så glad för din skull! Jag bli spännande att få läsa mer imorgon.

2011-11-21 @ 22:26:22
URL: http://barefootangel.blogg.se/



elinor

haha körde du verkligen lagligt med de där hästarna i transporten? :P

2011-11-21 @ 23:15:52
URL: http://engelstoft.se



Danielle

Skönt att det inte var allvarligt! Riktigt snygg klippning också ;)

2011-11-21 @ 23:16:38
URL: http://frysmarkt.blogg.se/



Lizette

Va skönt att allt gick bra!! Ja, man ska lita på sin magkänsla, bra gjort!

Hoppas att båda hästarna blir helt återställda nu, sen är det bara att köra på igen! :)

Kram

2011-11-22 @ 08:12:46
URL: http://www.cgswhataman.dinstudio.se



Hanna Helin

Åh vad skönt att höra att allt gick bra för er!! Vilka duktiga hästar du har som kliver på transporten sådär :)



Också nyfiken på kommentarer om varför hon har ont i höfterna. Sa dom nåt??

2011-11-22 @ 14:45:14
URL: http://irmelin.bloggagratis.se



Karin

Oj vad skönt att ni hittade problemet!!! Håller på o total-undersöker mitt sto just nu... jobbigt! Blodprov är tagna o på torsdag blir det full kroppskontroll med hältutredning. Har liksom också varit väldigt difus och egentligen aldrig visat någon hälta men gångarterna har gått utför o hennes humör likaså... vore skönt om vi hitta nåt som kunde behandlas så hon blev som vanligt igen. Hittar vi inget är de ju bara sån hon är. :S Härligt att Fifa är på bättringsvägen nu iaf!

2011-11-22 @ 22:53:39
URL: http://nupur.blogg.se/



Josefine

Klokt av dig att lite på magkänslan! :)

Hoppas ni blir bättre nu snart! :) Pussar till Fifan! Hon är så söt! ;)



ps. Tycker tölten såg riktigt fin ut i förra inlägget, inbillar mig kanske eftersom det är bild, men den såg väldigt ren ut? ;D

2011-11-23 @ 02:35:43
URL: http://Isbitarna.se



Jenny

Säger som de andra, skönt att det inte var något jätteallvarligt!

2011-11-25 @ 16:17:10
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?