Tjatet om att inte skydda sig själv!

Alltså jag måste få skriva mina åsikter och tankar i det här då en kommentarade ett av mina inlägg vem som var korkad nog att rida utan hjälm och det här "tjatet" hör man väldigt ofta. För mig är det bara en "onödig" kommentar faktiskt, var och en bestämmer hur man vill skydda sig själv i de egna situtationerna. Det finns mängder av folk som åker slalom och snowboard nerför höga berg utan hjälm, det finns folk som inte tar på sig bälte när de bara skall en sväng till Ica, det finns folk som inte rider med säkerhetsväst, det finns folk som inte har cykelhjälm vid cykling o.s.v

Inlägget är inte riktat i personen i fråga ang kommentaren, det blev bara ytterligare en till i skålen och skålen börjar tippa, därför ville jag säga mina ord kring detta.

Var och en sköter sig själv tycker jag och anser man att personen i fråga är korkad eller ej så är det väl inget som drabbar en själv och kanske inget man kan göra åt? Jag rider alltid med hjälm förutom om man kanske ska fota några fina kort, som exempelvis på min header, men annars har jag alltid alltid hjälm på mig, allt kan hända och jag värderar livet högt, men jag gnäller inte på andra som inte skyddar sig lika väl som en själv, man kan alltid råda men i slutändan är det upp till var och en.

Annat är det med barn- de är under uvecklings- och lärandefasen, där är de vuxnas ansvar att ge barnen skydd, men en vuxen person får ansvara för sig själv. Man kan då tycka att den vuxne skall vara en förebild för de små- o andra sidan kan barnen aldrig komma ifrån synen på en "oskyddad människa eller de fel som uppstår i omvärlden" men barn är kloka och inte inkompetenta, de dom lär sig av mamma och pappa och under förskolan/skolan brukar oftast fastna där oavsett om en främling cyklar utan hjälm, för vi kan aldrig komma ifrån något sådant, "hemska sanningar" finns överallt. O det är klart att barn lär sig utav omvärlden, men då får vi närstående försöka göra det bästa av det helt enkelt :)

Linda





Kommentarer
Jenny

Vuxna som rider utan hjälm sätter tyvärr en dålig standard för barn som ser upp till dem, det är det jag tycker är beklagligt. Om de där vuxna ryttarna trillar av och dör av hjärnskadorna de åsamkar sig själva bryr jag mig mindre om. Som du säger är det vuxna människor som bör kunna ta eget ansvar. De flesta som rider utan hjälm brukar inte ha så mycket att skydda ändå...



SV: Jag tror det är avsaknaden av kula som får henne att se större ut ;) Nu när hon är så tjock ser hennes ben jättekorta ut.

2011-11-15 @ 16:31:53
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Jenny

SV: Jepp, de tenderar att likna små pälsbollar snarare än hästar på vintern ;)



Jag förstår hur du menar och delvis håller jag med, men samtidigt är barn väldigt lättpåverkade, även om de inte är dumma. Hur som helst, barn ska ha hjälm, det är vi överens om :)

2011-11-15 @ 16:46:26
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Frida

Håller med dig, man får helt enkelt välja själv men också tänka på vilka det kan påverka - tex barn.



Svar: Precis :)

Jag ska försöka så snart som möjligt :)

2011-11-15 @ 16:49:51
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

2011-11-15 @ 17:21:54
URL: http://f



Q med ridtravare i fokus!

sv:Då vill du nog inte höra att vargarna ylade i går kväll heller antar jag ;-) jag vet inte men man vänjer sig helt enkelt. Jag rider dock sällan ensam i skogen nu mera utan har gärna sällskap då.Jag sjunger också när jag är i skogen.men någon skönsång är det helt klart inte.stackars alla vilda djur som får höra min skräniga stämman hahaha.xD

mvh/Q

2011-11-15 @ 17:23:43
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Adina & islandshästen Funi

Jag håller med dig. Sedan tycker jag inte att det är ok att rida utan hjälm. Dock har jag själv hoppat upp på Funi utan hjälm, men dock aldrig ridit utan. Men eftersom jag också "ridit" utan hjälm ska jag inte säga så mycket.

Folk får göra som de vill och andra ska inte bry sig - oavsett åsikt.



SV: Jo det går bra, han är ju inte min häst om än att det ibland känns så :) Men vi jobbar vidare med lösgjordhet och att hitta samlingen - det går bättre och bättre åtminstone :)

2011-11-15 @ 17:24:18
URL: http://adinis.blogg.se/



Mikaela

Klart man ska få bestämma själv men jag skulle aldrig göra det.Fast jag gillar inte att personer som ska ses som förebilder gör det och barn.



Sv; Ja det är toppen. Nja alldeles för högt energiinnehåll och lågt protein. Allt foder med tillskott av protein ger mer energi...Så vi har fått lösa det med olika foderstat beroende oå hur hårt dom har tränats.

I vanliga fall brukar vi få vårt hö från skörd nummer två, men i år blev det bara en skörd pga av dåligt väder.

2011-11-15 @ 17:51:57
URL: http://svippostina.blogg.se/



Jenny

SV: Det gäller Eyja med dock, hon ser ut som en liten nallebjörn :)



På måndag den 21/11 åker gipset av! Gu vad jag längtar, men sen vet jag inte hur länge rehaben kommer ta :/

2011-11-15 @ 18:34:53
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Q med ridtravare i fokus!

sv:men tack gulliga du .Vad glad jag blev nu. =D



Jag har inte något imot något av de djuren så länge de inte är runt gården och springer.

mvh/Q

2011-11-15 @ 19:49:47
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Erika Pettersson

SV:

Fattar inte varför hon stick iväg. :S

Någon dumhet hon hittat på.



Men sen stod hon blixt stilla när jag fick ryta i åt henne.

De var bara när jag ställde pallen bredvid henne.

Eftersom sadeln åkte lite ville jag inte sitta upp från marken.



Ska ha padd under nästa gång jag använder den.

Om jag lånar den en gång till innan min nya kommer.



Får träna på de där med uppsittningen.

Och de har bara varit så 1-2 gånger innan denna gång.

Så nästa gång kan de gå jätte bra.. :P

Sen går de bra en lång tid, sen kommer detta igen. :P

2011-11-15 @ 20:01:39
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Mikaela

SV;Ja det verkar ju vara det. Tråkigt bara när man är i en muskelbyggar fas. Men men det får bli lite för mycket energi istället för mer muskler det behövs;)

2011-11-15 @ 20:43:38
URL: http://svippostina.blogg.se/



Alexandra

Sv: Du får tuffa till henne lite då ;)



Ja, det är väldigt skönt att vi kunde lösa det så att Cia har han om henne nu då vet jag i alla fall att hon rids ordentligt!

3 år är det, så snart är det bara 2,5 år kvar ;) Trist dock att missa så många år av hennes liv och utveckling.. men men det positiva är ju att hon kommer att vara i topform sen.

2011-11-15 @ 20:50:28
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Jenny

SV: Hoppas det går bra hos veterinären! Jag ska till en arbetsterapeut på samma gång så då lär jag väl få reda på hur länge det tar innan jag kan rida igen. Otåligt är det ju!



Jag misstänker att Rósa kommer vara... mycket... på alla sätt och vis ;)

2011-11-15 @ 21:01:09
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Caroline

Skönt att någon håller med mig! :) Fin blogg! MVH

2011-11-15 @ 21:58:25
URL: http://myvilbur.blogg.se/



Ania

Håller med! :)

2011-11-15 @ 22:18:27



Matilda

SV: Jag är här och jobbar =)

2011-11-16 @ 00:28:10
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/



Agnetha

Nu skriver jag flera kommentarer i ett inlägg. FÖrlåt. det är roligare att få flera men jag har lite tidsbrist. :-p



Vad mysigt ni verkar ha haft det på promenaden och vad söööt hon är i den råsa grimman! ;) Hon är en verklig tjej-häst! ;D

Tycker du skildrar så mysigt hur barnen pratade.



Angående hjälm ... Jag har hjälmen att tacka för mitt liv. Jag åkte av en gång och hade jag inte haft hjälm då hade jag varit död eller kraftigt hjärnskadad idag. :-s jag har försökt "predika" så många gånger men det är precis som du säger: Man väljer själv vad man vill utsätta sig för. Man utsätter sig ju för risker varje dag egentligen. Just u är det te.x blixthalka och trots dubbdäck på bilen kan man ju köra åt helvete, men likväl måste man ut och åka ... alting är som relativt.



SV: Hahaha;-D Det är får vi har - inte getter. Maken är livrädd för getter fniss ;-)

Vad bra att du känner till det där med sojamjöl: Jag bantade Strumpan med det i vintras. Rena dundret. Har du fått analysen ännu?



Och ja, jag tänker faktiskt på en del bloggfolk i vardagen. Beroende på vad som händer/skrivs. Jag blir ganska lätt personligt engagerad. Och har kanske lite för lite spänning i livet ibland?! ;-D

2011-11-16 @ 10:34:47
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



erica

fint skrivet linda!

2011-11-16 @ 12:51:14
URL: http://houdini.cybersite.se



Anna Ericsson

Håller helt med dig, alla får ta sitt eget ansvar.



På somrarna har jag en bit från stallet till sommarhagen och är jag lite lat så knyter jag grimskaftet som tygkar och hoppar upp -utan hjälmen. Min syster brukar ofta vilja göra så med sin ponny men henne låter jag inte göra det om hon inte har nån hjälm.



När hon konfronterar med att jag ju inte har nån hjälm så säger jag, jag är över 18 så jag bär mitt eget ansvar. Mamma bestämmer fortfarande över dig så du får fråga henne först.



Så föräldrarna har ju ansvaret till barnen är 18, och när man har nått den åldern har man förmodligen fått lite vett i skallen och rider med. Dock tränar jag ju inte utan hjälm utan de blir bara upp för backen från betet ibland. Vet ju att det inte är bra, men är man gör ju som man vill :D

2011-11-16 @ 14:37:48
URL: http://cobol.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?