Den ultimta sadelgjorden!

Nu har jag en egen, Eric Le Tixerant range sadelgjord, Nypris ca: 1700:-

Beskrivning:

Bästa comfort och prestation. Förebygger många onödiga beslastningsskador genom sin unika design. Hästen har lättare att andas och blodgenomströmningen blir bättre. Fördelar trycket mot bröstmuskeln. Ger hästen friare rörelsemönster. Sadeln ligger fantastiskt väl på plats. Motverkar att den glider.
Väl värd att prova på hästar med sadeltvång. Elastisiteten centrerad under hästen för bästa comfort. Tänk på att gjorden är elastisk, så har du en "stum" gjord innan så blir denna lite längre i samma storlek. Bra att tänka på är också att ju längre du kan ha dessto stadigare sitter den, dessutom, så undviker du med en gjord som går upp ordentligt på sidorna att hästen slår i sin armbåge i gjordens spännen (och då kortar sitt steg).

Nu skriver dom inte det men man måste ha i åtanke att spänna lika mycket på varje sida, men det ska mn ju göra med vilken gjord som helst.

Jahapp nu fick jag svar på min gåta. Jag tycker det har kännts som om något har tagit emot för Fifa under ridningen ibland, vid varje steg har det liksom kännts klick, klick, eller jag kan inte förklara men nu vet jag vad det är, sadelgjorden! Armbågen har slagit i gjorden!

Nu verkar många tro att det här bara är en islandsgjord vilket INTE stämmer, det är även för dressyr och annan ridgren, men jag kan tänka mig att folk förknippar denna gjord med islandshästarna då den ska ha lite utav en antiglid effekt och då köper många som har just islandshästar denna gjord.

Hua nu vill jag aldrig mer rida med en annan gjord ^^ Jag tog stolek 45, blir lite osäker för gjorden är väldigt elstisk och man brukar behöva en kortare gjord än vanligt, men en kortare hade inte funkat i dagsläget, den jag lånade var 45 cm och man fick verkligen kämpa med att sätta stropparna i spännet, sedan under ridturen kunde jag ju spänna några hål, men jag tänker mig nog mer när hon blir smalare, då kanske jag helt enkelt måste byta till en 40 cm. Äsch jag vet inte det får man ta då :)

Nu vet jag att det finns dom som inte gillar gjorden ex  sägs det att den ska bli så blöt, men mina bekanta här hemma tycker den är kanon och när jag använde den så inga problem alls! Ne Hiss för den här! Sedan har jag hört mer posetivt om gjorden än negativt :)







En annan sak jag tycker är så bra med den här gjorden är kardborröppningen, att man kan öppna och stänga för spännena, fiffigt :)





Hehe tog kort så ni får se gjorden till sadel med korta stroppar :)



Linda






Kommentarer
Sanna

SV: Tack! Jag blir så glad när jag klarar mina tentor, och är verkligen jätterädd för att inte klara dem... Vad handlar din första tenta om då?

2011-11-17 @ 10:52:31
URL: http://sannasant.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

sv:tack du!Jag gillar det också.Det är lite detta jag menar med att han blivit starkare både psykiskt och fysiskt han orkar och vågar kliva på i den lägre formen utan att bli spänd och jag kan utan problem både släppa fram honom mer och ändå behålla bärigheten på ett helt annat sätt utan att han blir spänd.han dippar ju näsan fortfarande men det ska det jobbas på framöver hade jag tänkt i takt med att han stärkt ytterligare.

=)

mvh/Q

2011-11-17 @ 12:34:39
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Frida

Det verkar ju väldigt smart :)

2011-11-17 @ 14:47:31
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



jossan

Har aldrig hört att de skulle vara en islands-gjord :o.. Har för mig den kom ut som fälttävlansgjord först?

2011-11-17 @ 17:54:23
URL: http://minfux.blogg.se/



Erika

Just utseendemässigt är den så fruktansvärt ful. :P

Men har hört massor bra om den.



Raski,s massör har den o rekommenderade mig den.

Men känner inte att jag har ekonomin till de.



Utan ska försöka hitta en annan.

Har hittat en som kan fungera.



Har mejlat dom som säljer den där.

Åh några sadelgjordar till.



Så deras tekna gjordar kan fungera bra på Raski. :)

Så funderar om de är värt o köpa en sån om nya sadeln passar.

2011-11-17 @ 20:11:23
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Alexandra

Jag funderade också på en sån till Rák. Dock kommer jag nog sedan köpa en Clic som låg still och förhoppningsvis inte behöva köpa en sån här dyr gjord.

Men den verkar helt klart bra. Skönt för dig att du har hittat en lösning :)



Sv: Haha, jag lite rolig var drömmen ändå.

Det hade helt klart varit roligt att vara vänner på riktigt.

Jag hade funderat på att åka upp till H-sand förra helgen och funderade ju då och man skulle ha råkat stöta på dig där :)

2011-11-17 @ 20:25:45
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Caroline

Är sugen på att köpa en sån ja med.. men vet dock inte om den blir för stor till örn, har nu 30 cm på hans gjord?!

2011-11-17 @ 21:35:06
URL: http://i



Anna

Dom är skitbra har sådana till unghästarna på jobbet:)

2011-11-17 @ 22:05:45
URL: http://annashastliv.blogg.se/



Jenny

Vilken lyxgjord! En sådan vill jag också testa någon gång, kan behövas på Daladis ;)



SV: Tack, tyckte det behövdes en ny header :)



Jo, jag pluggar på komvux just nu men det går trögt, jag har ingen motivation :/ Och sova bort hela dagarna kan jag ju inte heller...

2011-11-17 @ 23:22:43
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?