En liten lista

 
Det vi tränat/tränar på hitills mer eller mindre:
 
* Framåtbjudning/Energi
* Signalerna för trav och galopp, start och stopp
* Styrning
* Gå volt i alla gångarter (Förutom galoppen, enbart vid läran av galopp)
* Lång och låg i skritt och trav, från marken och från ryggen
* Framdelsvändning från marken och från ryggen
* Böja sidorna från marken och från ryggen
* Ge efter vid tygeltag från marken och från ryggen
* Övergångar
* Longering i alla gångarter
* Förflyttningar från marken åt alla håll
* Gå/spring/stanna i min takt på marken
* Stå stilla vid uppsittning, vänta på startsignal trots uppsittning, hästen ska stå kvar där jag lämnat den lös
 
Vid uteritter har vi:
 
* Klättrat i backar
* Ridit mitt ute i skogen över stockar och stenar
* Plaskat omkring i sjön
* Gått som handhäst
* Längre konditionsturer
* Turer med fokus på fart och fläkt
*  Ridit kravlöst
 
I allt detta ingår även mycket miljö- och kommunikations träning. Jag rider aldrig på ridplan eller på volt förutom på unghästkursen som är två gånger per månad eller någon annan kurs. Utan det är alltid mysiga, glada uteritter vi tar här hemma. Jag anser att ridning på plan kan vänta, hon lär sig så otroligt mycket med att bara gå rätt fram på vägen också.
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?