Privatkurs för Lina

Nu har jag kursat för Lina och det gick jääättebra! Nu har vi ytterligare nya saker att träna på här hemma och framförallt en början på tölt. Fan vad kul att få börja med den, tölten är ju den absolut roligaste gångarten enligt mig och nu var det länge sedan jag töltade.
 
Vi började med att träna på framdelsvändning i skritt, vilket kommer vara nyttigt för tölten sedan. Eftersom det här var något nytt för Kaera provade hon alla möjliga ting, blev lite tung i handen, krullade ihop sig och ja sånt som bara är så naturligt för en häst att göra när de funderar på vad vi faktiskt gör för något. Jag fick vara noga med att rida en långsam skritt så jag kunde väl förbereda henne för framdelsvändningen,  förstod hon inte la jag dit spöt. Min sist var något som jag fick tänka på mycket för jag har en tendens att lyfta mig ur sadeln och det gjorde jag ett antal gånger. Ibland skulle man vilja ta sitt spö och slå på sitt eget huvud med, att det inte går in?! Det där muskelminnet är en utmaning att ställa om. Jag fick även vara noga att lyfta upp Kaera så hon inte krullade ihop sig som en snäcka. Ta och släpp, och hon fattade ju vinken. Lite mer träning på det där och det kommer sitta som en smäck ;)
 
Sedan gick vi vidare till att öka energin i skritten, alltså en början till tölt. Här fick jag också vara noga med att förbereda henne innan jag började med något, alltså ta det lugnt med en långsam skritt, och noga med att hon inte föll framåt då hon har så lätt för sin trav. Sedan drev jag försiktig med min röst och skänklar och så fort hon tog ett-två steg så gick vi ner i vanlig skritt igen. Jag fick även här vara noga att bevara samma energi och inte släppa iväg henne, jag tar fram mina händer en aning när vi går ner till skritten och det måste jag försöka undvika. Jag hade en del i handen men det blir ju så när hon inte riktigt förstår vad som händer, ändå gjorde hon det riktigt bra. Lina tyckte det gick över förväntan faktiskt. Vi får mycket fina kommentarer från Lina faktiskt och det värmer så i hjärtat. Man blir helt klart pepp. När vi tränat lite på en början av tölt några gånger så fick hon gå över till en lång och låg trav innan vi avslutade för dagen.
 
Hon var riktigt duktig idag och jag själv har massor att träna på nu innan hon ska ställas av. Ännu mera pepp? Jajamensan!
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?