En till tur på brunfläck

Red Kaera på strandvägen idag och hon kändes jättefin, pigg och framåt, säger inte nej till att springa. Hon börjar kännas mjukare och känsligare för mina vikter. Hon är mer lättstyrd och fattar signalerna för trav, galopp och skritt. Det märks dock att hon är lite obalanserad, speciellt sedan jag började galoppera henne, då kan hon ha lite svårt att hålla ett högt tempo i traven och fumlar in i galopp, hon är även obalanserad att gå mitt i vägen, det blir lite slalom men det är ju inte så konstigt med en unghäst. Vi red vidare till sjön och plaskade runt. Hon styrde ner i vattnet självmant faktiskt, det är lite kul, hon gillar att bada. Jag kan dock säga att jag blev dyngsur om fötterna när vi travade omkring där, sjön hoppade liksom ner i mina skor, mm mysigt, fast det var det värt. Hon har dessutom blivit lättare att få lång och låg, både i skritt och trav, jag skulle vilja ha lite mer tempo men nu fokuserar vi enbart på inlärningsfasen så det skiter jag i för tillfället, att hon söker sig neråt är huvudsak idag. Ja hon är en duktig pålla, jag längtar till våren efter hennes långvila, jag tycker hästarna alltid har känts bäst under vårkanten så det ska bli spännande.
 
Från idag
 
 
 
 





Kommentarer
Anonym

Jag trodde man satte tempo fram först och sen började mickla runt. Men som med allt annat här på jorden så kan man göra olika! :-) Otroligt väder det är nu. Bada med hästen i mitten av November- var är isen och snön?!?

Svar: Jo jag förstår din tanke, men det här är en häst som är väldigt högrest och lång och låg blir en extra utmaning, därför vill jag inte kräva lång och låg OCH att arbeta sig fram, nu vill jag mer jobba med hennes tanke, att slappna av i kroppen och söka sig neråt, när hon väl funnit den balansen så lägger jag sedan in tempo och arbete. Dessutom blir ju hästen automatiskt avslappnad vid mer spända/stressande situationer om du kan få den lång och låg, det är ju även en underkastelse eller vad jag ska kalla det. Gjorde samma sak med Fifan och det har funkat super :) Ja nu är vädret skit, man får ta det lugnt på vägarna, och is på sjön, den har förflyttat sig till marken den jäveln! :)
mittangsull.blogg.se

2015-11-17 @ 18:24:10



Ida klausner

Roligt att de går så bra med henne :)

Svar: Ja det går jättebra :) Hur går det för dig och dina? :)
mittangsull.blogg.se

2015-11-17 @ 21:23:59
URL: http://idaklausner.blogg.se



Ida klausner

Sv. Det går bra tycker jag :)

Svar: Härligt :D Hur långt har du kommit med Thengill :)? Eller hur han stavas ^^
mittangsull.blogg.se

2015-11-18 @ 15:56:09
URL: http://idaklausner.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?