Kurs/film 2: Töltsättning

Måndagens kurs fick strååålande! Det gick ÄNNU bättre, fan vad kul det var. Några gånger till och den här hästen har inga problem att tölta fram på vägen, men det hinns inte i år för hon ska ju ställas av i veckan så det får vi ta till våren. I alla fall så var fokus åter på tölten eftersom det är bra om den sitter lite mer innan långvilan. Både jag och Lina var överraskad över hur pass bra och fort det gått med Kaera som har en sån pass stark trav, då brukar ju tölt kunna vara en utmaning men den här hästen verkar ju inte ha några bekymmer med det. Eftersom det gick så pass bra så blev det mer fokus på mig att finna det såkallade dragläget så hon behöll tölten lite längre. Det var fränt när man kom åt det där mellantingen, och vad jag upptäckte vad min sits har stor inverkan. Så fort jag satt djupt ner i sadeln och lite mer tillbaka (tanken bakåt) så var det mycket lättare att behålla tölten. Och Kaera var på hugget, för första gången haha, hon verkade tycka det är var riktigt kul. 
 
Det var mycket att tänka på nu också även fast det gick mycket bättre på det här kurstillfället. För att hon inte ska förknippa tölt med spänning så skulle jag ha henne lite inåtställd samtidigt som hon måste gå längs fyrkanten, och det var lite traggligt eftersom hon drog sig innåt för det mesta, och så skulle jag på det finna dragläget och hålla tölten, men det gick bra faktiskt. Jag var väl lite flummig med min inervkan, händerna hamnade huller om buller emellanåt men som tur är har jag en tränare som ser allt! Jag tycker det är toppen att Lina går bredvid, hatar tränare som står i mitten och bara glor och att några dessutom kan stå helt tyst ibland, värst är väl dom som sitter på en stol, oengagerat! Nej man får ut så fruktansvärt mycket av Lina träningarna, hon är helt enkelt bäst.
 
En till sak som jag skulle vara mycket noga med var att hon skulle bevara samma energi och tempo, samma steglängd och lugn när jag kortade in tyglarna och förberedde för tölt, här blev hon mer på hugget och ville gärna sätta fart på en gång, men bara av att vi hade börjat vara noga med detta från början så tog det inte många gånger förrän hon inte reagerade alls när jag kortade upp tyglarna, och det är SÅÅ SKÖNT, och så viktigt att man tänker på såna små saker redan från start. Det är något jag är noga med när jag sitter upp, inte bara att hon ska stå stilla vid uppsittning utan att hon också ska stå stilla fast jag kommit upp i sadeln och börjar pilla med tyglarna. Det är kanske såna små saker man inte alltid tänker på som ryttare, men som ändå är ganska viktigtför att få en lydig och avspänd ridhäst. Och just såna små saker kunde jag missa lite när jag red in Fifa, men nu tar man igen det på Kaera istället!
 
Nej det gick kanon, det var en enorm skillnad. Det är fortfarande lite slängit med huvudet men det är för att hon inte riktigt är haj än, men inget i handen har jag och hon drar sig inte neråt som hon gjorde på första kurstillfället. Det kändes riktigt behagligt att rida henne med andra ord. 
 
Jennifer var så snäll och filmade med sin mobil, fina vänner man har <3 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?