Hur jag får ner hästarnas vikt

"Jag är så nyfiken på hur du lägger upp viktminskningsträningen för dina hästar. Reglerar du fodret oxå eller är det bara träningen som ändras? Kanske skriva ett inlägg om hur och vad du gör? :)"
 
Absolut kan jag göra det! För det första så bantar inte jag ner mina hästar på maten. Jag tycker de ska få i sig den mängd/näring de behöver. Däremot så ger jag dom portioner och vid sommaren försöker jag se upp att de inte äter ihjäl sig på sommarbetet. Så när det kommer till maten gör jag ingen vidare ändring.
 
Jag skulle rekommendera att gå in och läsa HÄR om just hästar som är för tjocka, där står det även varför man inte bör minska på grovfodret. 
 
Jag tror på motion. Att hästen får röra på sig ordentligt och på det sättet gå ner i vikt. För en del hästar behövs det inte speciellt mycket för att kilona ska börja försvinna, men sen finns det dom här lättfödda små tjockisarna, som Fifan. Om jag vill se resultat på hullet då MÅSTE jag rida på ganska intensivt. Det blir 5-6 dagars ridtur/körning i veckan. Hon måste få tuffa på och svettas.
 
Ska jag rida längre turer uppmot en mil eller mer, som tar en stund behöver jag inte gasa på lika mycket, så länge hon behåller en energi i skritten genom hela turen. Skulle jag enbart låta henne hasa på i sin egna takt skulle det inte hända så extremt mycket på vikten. Så ett råd är om man inte vill gasa för mycket, låt hästen i alla fall skritta på ordentligt. 
 
Om jag tar kortare turer/pass då får Fifa springa ganska mycket. Och var inte rädd för att låta hästen tuffa på, de orkar mer än vad man tror. Hästen måste få svettas emellanåt och den har en riktigt bra grundkondis. Och bjuder hästen på själv, ja men låt den springa på då! Självklart får Fifa skritta emellanåt, de måste ju hämta andan, men jag kan inte påstå att det blir långa skrittpuser. Så där är mitt råd: Rid på.
 
Bygg muskler. Jag ser ofta till att Fifa får jobba ordentligt med sin kropp ett par pass i veckan. Ut och klättra i skogen, känn hur hästen verkligen tar i och kämpar på uppåt. Välj de lite mer brantare längre backarna. Klättra upp och ner ett par gånger eller välj flera backar. När jag har klättring på schemat brukar jag även passa på att rida mitt ute i skogen. Vi tar ganska brokig terräng, ju mer dom får lyfta på fötterna desto bättre och trava på mitt i skogen, inte bara på stigar, det blir för enkelt, utan ut över stockar och stenar. Det kanske kan kännas lite otäckt och obalanserat till en början men låt det ta sin tid, både du och hästen kommer finna balansen och styrkan, det är riktigt roligt faktiskt. Kom ihåg, fett omvandlas till muskler. När vi var som mest aktiv då tränade vi en hel del på plan också.
 
Galopp. Galoppera, massor! Galopp ger slimmad mage, de måste lyfta upp bålen. Jag brukar köra olika tempon och olika sträckor. Längre sträcka kortare tempo, kortare sträcka högre tempo. Galopperar mycket uppför har vi gjort och då brukar jag oftast ta mellantempo eller kortare så hon verkligen får arbeta sig upp. Intervaller är jättebra, galopp, skritt, galopp, skritt, kan även göra mellan galopp och trav också. 
 
Det här är ju som sagt mest när man rider ut, men arbete på plan är också jättebra för viktminskning. Där kommer man åt styrketräningen på ett annat sätt också. 
 
Lycka till :)
 
 
 
 





Kommentarer
Anonym

Tusen tack för det utförliga svaret! :)

Svar: Var så lite :)
mittangsull.blogg.se

2015-12-22 @ 16:35:27



a n n i k a

Fin!

2015-12-22 @ 17:52:51
URL: http://blogofphoto.webblogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?