Hos hästarna

Hästarna har alltid fri tillgång till saltsten och mineraler/vitaminer. Dessa lägger jag då i ett badkar nu när de går uppe i sommarhagen. Kaera har en tendens till att tömma mineralen så fint genom att krafsa hovarna i baljan, men i badkaret får det vara ifred från krafs.
 
 
 
Lucern är dessutom införskaffat igen. Nu när våren börjar komma och hästarna börjar fälla päls (Kaera har redan börjat småfälla) så är det extra viktigt med protein och energi, de behöver mer näring än normalt då kroppen arbetar med pälsfällningen, och eftersom Kaera dessutom är under en växtperiod blir det såklart ännu viktigare att hon får i sig mycket näring. Det finns ju de hästar som stannar i växten och hinner inte utvecklas som de ska om de inte får den näring de behöver, så det är väldigt viktigt att ha ett bra foder som täcker deras behov. Jag är så brydd om det kan ha varit så i Fifas fall, att hon inte fått den näring hon behövt under växrprioden med tanke på hur hennes hals är, den hänger och sladdrar mer än vanligt, det kanske har att göra med dåligt foder under uppväxten, eller inte jag har ingen aning.
 
 
Jag har även gjort om öppningarna lite i till hagarna. Jag har nämligen bara ett handtag men en över och under tråd. Jag har helt enkelt fäst under tråden och övertråden i ett och samma handtag. Jätte smidigt att öppna och stänga och det har funkat kanon.
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?