En ritt värd att berätta!

Att rida är en konst, det är svårt och det krävs en hel del känsla och förståelse men främst VAR LYHÖRD! Jag vet mitt tjat om denna lyhördhet men det är så otroligt viktigt att man har en hörstyrka. Lyssna till din häst och döm inte på en gång. Det kanske krävs lite till i början av ridningen för att du ska nå fram till hästen, så var det för oss idag.

Jag tog ut min otåliga dam på en tur (hon ville nämligen inte vänta på att få komma iväg denna gång) mot skogs! Jag kände direkt att hon inte alls var på hugget och gångarterna var väl si sådär, galoppen kunde jag faktiskt sätta tummen upp för. Nå varför inte ta och använda den då? Så jag tränade lite galoppfattningar i en lång lagom uppförsbacke, här krävde jag lite bättre form och hon fick inte dra ner till grisepass efter varje galoppfattning, det var mycket jobb vill jag lova, hon låg på handen en del (en annan hade nog inte alls tyckt det men jag vet att Fifa är en fjäder att rida)

I skogen blev det mycket tölt och galopp, vi har en fin skogsrunda med kanon underlag så jag red runt den ett par varv. Fifa kändes inte alls sådär lätt och fin men heller inte tjurig eller ovillig, det fanns något att plocka fram, så vi tragglade på ett tag, och efter varje krav jag ställde lät jag henne få skritta på långa tyglar. Sedan plockade jag upp henne igen och varvade mellan tölt och galopp. Nu började hon komma igång lite, sparkade någon bakut där i en galopp också. Tillslut kände jag att hon var redo för att växla in till trav. Sagt och gjort så travade vi, här körde vi mycket övergångar med mycket energi i gångarterna, tölt, trav, tölt, trav galopp, tölt, trav o.s.v o.s.v Emellanåt fick Fifa som vanligt skritta på fullt utsläppta tyglar och hon sökte sig genast neråt med nosen i backen, frustade gott och hade en otroligt trevlig skritt. Sedan körde vi på igen, traven var riktigt flott måste jag säga, jag har nog aldrig travat så bra på den hästen faktiskt, det var nästan så man knappt satt kvar i sadeln.

Övergångarna gjorde verkligen resultat och Fifa tog gångarterna och arbetet väldigt väldigt bra. Hon är väldigt lätt att växla över mellan gångarterna, inga problem alls, dom är taktrena och fina och hon lyssnar himla snabbt, det behövs inte alls mycket från min sida och hon rör sig luftigt och framåt! Eftersom traven är den lite svårare gångart att få fram fick hon trava både i en ram (kortare tyglar) och ibland på väldigt långa som ett beröm. Traven skall vara rolig och därför är det så viktigt att man inte kräver för mycket och ger beröm i rätt tid och i rätt mängd. Fifa hon ville ibland inte alls sluta trava, det här tyckte hon var riktigt skönt och roligt! Hon gick gärna upp i vilken gångart jag än bad om.

När vi tränat övergångarna i ett par varv tyckte jag att det var dags för hemfärd. Jag töltade då väldigt myckert nerför just för att träna en mer ökad tölt och att hon skall länga och sätta in under bättre. Det är ju verkligen en lyckad metod. Jag måste säga igen att hon rör sig väldigt fint när man väl får fram det! Jag känner verkligen att det ligger en hel del där inne att plocka fram från denna häst - måste jag säga. Hon är häftig alltså! Det krävs bara en lyhörd och duktig ryttare att få fram det också och jag måste nästan börja beröma mig själv lite att jag faktiskt rider henne riktigt bra nu för tiden, men titta det tar sig, jag lär mig att sätta beröm på mig själv ibland! Vi har utvecklats väldigt väldigt mycket på så kort tid, det är sjukt roligt, jag vill inte rida hem, jag skulle kunna rida hela dagen! Men verkligheten funkar inte så. När vi hade en liten bit kvar tog jag en liten kort töltsträcka och sedan till trav, WOW! Ja, hon kan trava! Som ett beröm fick hon trava på långa tyglar och sedan som ytterligare ett beröm släppte jag på allt och lät henne gasa iväg i full galopp- det hon absolut älskar! Sista biten blev skritt på helt utsläppta tyglar med en frustande nöjd häst och en glad matte.

Det jag gjorde under den här ritten var att vara lyhörd, att lyssna till sin häst, jag var konsekvent och tålmodig, jag gav beröm i rätt tid och i rätt mängd samt RÄTT slags beröm. Jag testade olika saker för att få ett lyckat resultat och ställde lagomt med krav i rätt tidpunkt,samt att jag trodde på mig själv, vad som är och funkar bäst för mig och Fifa. Jag tycker jag själv faktiskt lyckades väldigt bra under detta ridpass, från en lite halvdan tråkig ridtur till ett WOW? Då tycker jag vi kommit någon vart :)

                                                       Gud vad jag älskar dig min lilla tok häst!

         

                                                                            Linda






Kommentarer
Frida

Vi verkar ha haft liknande dagar idag, jag fick verkligen lyssna på Guffi idag och avstå från ridning eftersom han inte ville släppa upp mig. Men sådant får man ta med en häst som honom, det viktigaste är ju faktiskt att jag lyssnar på honom precis som jag vill att han ska lyssna på mig .)

2012-05-13 @ 19:16:38
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Kim

sv: hehe helt korrekt :)

2012-05-13 @ 19:49:26
URL: http://skyggni.blogg.se/



Alexandra

Så underbart att få läsa alla dina solskens historier nu, jag blir alldeles varm. Härligt att det går så bra :)

Vore roligt med film ;)



Sv: Ja, jag bara väntar på att den ska bli juni och vi kan hämta hem henne igen. Ska bli sjukt kul och jag hoppas på att det kommer gå bra!

2012-05-13 @ 21:57:44
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Julia

Underbart att höra som alltid :)



Sv: Jag förstår det där, var sån förut. Men min hälsa framförallt gör att jag behöver hjälp.. Sedan litar jag som sagt verkligen på min medryttare! Hon rider henne minst lika bra som jag :) Sen är hon suverän med allt annat! Sen är det faktiskt bra om någon annan kan rida ens häst. Men jag slänger verkligen inte upp vem som helst på M, så förstår dig! Men även om jag vill ha 100 procent kontroll så tillåter inte min kropp det.. Dessutom är det roligt att glädja någon annan! Det lustiga är (ointressant men :p) att min medryttare heter Julia också ;D Melroose trivs iaf riktigt bra med henne och jag med! :)

2012-05-13 @ 22:09:17
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Jenny

Så härligt! Du och Fifa hör ihop, så är det bara :)

2012-05-14 @ 13:16:53
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?