Töltgudinnan

Min häst är helt otrolig, jag blir så imponerad över henne gång på gång. Idag töltade hon som en riktig gud, snacka om rörelse! Jag brukar ju tölta i olika terränger och underlag, töltar en del nerför ibland och då vill jag lova vilka lyft och vilken rörlig tölt! Nu har hon ju börjar vila liiite i tölten dessutom, hon länger ut mer och rör större med bogarna, det är häftigt faktiskt och bara jag släpper fram henne lite med handen så blir tölten helt annorlunda, men det är så noga med hur pass mycket jag släpper fram henne så att hon inte faller in i en travtakt. Det är ju så att gångarterna blir ju större och finare utanför plan och därför blir det ju lite extra roligt att rida ut.
 
Traven var ju också imponerande idag, jag har inte ridit med vikter på ett tag nu och det är ju så roligt att hon rör sig så pass stort och stadigt utan dom, på volt har hon liiite svårare men rakt fram är det ju kanon. Hon har dock en tendens att skjuta mig och sadeln åt höger så det gäller att hela tiden försöka sitta mitt på och lägga lite mer balans till vänster ibland. Galoppen var också fin, hon börjar kunna gå samlat i mindre tempo dessutom och det är upp upp, mammas griiis!
 
Vi red ute idag, på skogsvägar/stigar och mitt i skogen så hon fick lyfta fossingarna, jag är så noga med att variera träningen och av det har jag fått en väldigt glad och framåt häst, min lilla häst. Jag känner att det finns så mycket i det lilla stoet att plocka fram, gud vad jag tycker om henne! Nu ska hon få stå imorgon då det blir en väldig hästig helg, en väldigt rolig och planerad helg har vi framför oss!
 
Ovisad bild
 





Kommentarer
Helena

Sv:
Tack säger Tyra :)
Ja filmen med förra ägaren gör henne mest rättvisa. Jag har haft svårt att reda ut det här med tölten eftersom jag inte är duktig på den biten och det är Tyras "svåraste" gångart.
Har dock börjat förstå mig på det mer och mer och nu börjar jag få henne slappna av igen i tölten.
Det tar tiid att lära sig något som även är lite svårt för hästen.
När hon kom till mig var hon som bäst, sen har det gått nedåt när vi lärt känna varandra och jag har lärt känna islandshästen. Men nu går det framåt igen.
Har kommit på att jag måste fokusera rejält på tölten så tränar mest den nu och lägger traven lite åt sidan för den kommer jag alltid kunna plocka fram :)

2012-07-10 @ 18:14:35
URL: http://islandstyra.blogg.se



Kim

Sv: ja jag får ta och komma till dig då hehe men vår familj har landställe i söderhamn om du vet vart de ligger och de är också hur fint som helst och hur mycket ridvägar som helst.

Ja de hoppas jag med. Vilket gymnasium gick du förut? :)

2012-07-10 @ 19:00:56
URL: http://skyggni.blogg.se



Victoria Johansson

Det är en kameramugg :) Uppdaterade då jag kom på att det kanske inte syndes, men kanske inte uppdaterades ändå?

Nej nej, jag tog studenten för många år sen.

2012-07-10 @ 19:02:31
URL: http://impalaa.blogg.se



Helena

Tack så jättemycket för tipsen! Jag brukar alltid varva med att trava och galoppera henne nån gång varje pass även om jag för dagen mest fokuserar på tölten. Det är för att hon ska få göra något enkelt ibland. Har däremot inte tänkt på att gångarterna kan stärka varandra. Tack för den upplysningen ;)

Det stämmer, Tyra är min första isis och den enda jag ridit ordentligt. Jag har haft "vanlig" häst innan. Innan Tyra har jag grisepassat runt en del på min kompis isis o en o annan trött tureidningshäst på nån resa. Annars är tölten helt ny för mig sen ett år tillbaka.

Hon blir lätt travtaktig. Hemma kan det gå hur bra som helst och jag har det senaste mest lagt tid på övergångar. På tävling spänner både jag och hon oss otroligt mycket enbart i tölten vilket har blivit en ond cirkel. Jag märker mest när hon är travtaktig på att hon känns svår att få fram och jag får kämpa på att hålla tölten vid liv. Nuförtiden verkar detta nästan enbart hända på tävling. Trist och ja måste bryta det mönstret på nåt sätt!!

Jag vet ju att jag sitter på en otroligt fin häst men får dåligt självförtroende i tölten :D

2012-07-10 @ 19:09:46
URL: http://islandstyra.blogg.se



Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Vilken fin bild :)

2012-07-10 @ 19:39:30
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/



Erika

Så kul o läsa för de går verkligen framåt för er. :)

2012-07-10 @ 22:12:30
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Ullis

Haha, shit vad stor hon såg ut på den bilden! Värsta jättehästen! ;-P

2012-07-10 @ 22:22:38
URL: http://unicorn.blogg.se



Nina

Haha, det är så roligt att läsa dina blogginlägg som handlar om ridning. Jag vet ingen som är så positiv som du :-D Men jag förstår att det måste vara helt underbart att allt fungerar så himla bra nu, efter er jobbiga resa när du inte hade en aning om huruvida det någonsin skulle gå att rida Fifa mer. Tänk vilken tur det var att du bytte veterinär!!

Sv: Tack! Jag tycker också att vår familj har det bra tillsammans. Det är verkligen en rikedom att ha fem fina "ungar" och att sedan få fyra fantastiska barnbarn också, är ju helt underbart. DDet enda negativa är ju att vi har 30 mil till barnbarnen. Det är alldeles för långt och det är jättetråkigt att vi inte kan umgås nästan dagligen.

2012-07-10 @ 22:51:06
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Johanna - Hästar, foto & vardag

Klickade runt lite och hittade din blogg, känner att jag kommer klicka in här många gånger framöver :3 Du skriver sjukt intressant! :D

2012-07-11 @ 10:58:56
URL: http://ponypussar.blogg.se



malin

hon ser riktigt fin ut linda!

2012-07-11 @ 13:55:22
URL: http://malinsjolander.com



Elina

Gud så fin hon har blivit! Ni passar verkligen så bra tillsammans! :)

2012-07-11 @ 21:24:21
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?