Hästar från förr man saknar!

Alla har vi väl haft våra favorithästar sedan barnsben, speciellt på ridskolan, men alla har vi säkert även stött på tragedin att mista några av dom. De säljs eller avlivas då tiden som ridskolehäst är över, men var tar de sedan vägen?

Den allra första häst jag red på och min allra första favorit (såklart) hette Skifa frá Hólum -91
e: Kólfur Frá Björk u: Gulla frá Hólum
Ett mörkbrunt fint sto. Jag minns inte så mycket av henne mer än min enormt stora kärlek till hästen.
Vart tog du vägen? Jag hade kontakt med säljaren under den tiden hon såldes, jag blev bjuden flera gånger att hälsa på men vågade aldrig, men jag minns inte vem denna kvinna var, sedan kan hon ju ha sålts vidare eller dött, Någon som vet? 

                                                  Hennes boxskylt som ridskolan så snällt gav mig



                                        Jag och Skifa under mitt allra första ridläger, det var sommar det!

                                              

                
                                               

Sedan har vi skönheten själv som blev en fin ny vän, Jonsmessa frá Geldingalaek. Mer vet inte jag, tror hon är född kring -90 också. Det ända jag vet är att hon såldes till någon familj i Kovland i Sundsvall där de sedan tog föl på henne. Jag fann dock några bilder på henne på nätet när jag forskade lite. Gud vad det slog i hjärtat och en liiten bit avundsjuka small till. Jag var så ledsen när den hästen såldes.

        

                                                      Jag och Jonsmessa sommaren 2003

        

Sedan är jag supernyfiken på vart alla Hussborgs islandshästar tog vägen. De sålde ju hela rubbet. Alla har ju en plats i ens hjärta. Blakkur, Glod, Neisti, Erla, Skuggi, Vinur mm. Några av dom vet jag var de hamnade, men det var ju trots allt 16 hästar så minnet är inte riktigt helt. 

En annan häst jag är väldigt nyfiken på är ju Janna, arabiska fullblodet. Hon var ganska gammal och såldes mer som avelshäst. Till någon i Göteborg tro?? Någon som vet??

        

                                                                               Linda





Kommentarer
Jenny

Vilket härligt nostalgiskt inlägg! Min första hästkärlek hette Mósa och var en liten musblack :)



SV: Nej fy, det var inte alls någon rolig ritt! Jag är alldeles för feg av mig för att hålla på med sådana hästar, hon får allt ta och skärpa sig, det lilla monstret.



Jag hade gärna lånat Fifa idag ;)

2012-01-02 @ 20:24:16
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Adina & islandshästen Funi

Så mysigt! Första hästen jag red hette Glaesir, var en svartskäck, supermysig :)

2012-01-02 @ 20:34:28
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



josefine m. ridtravaren Bellie

Skifa står vid oss :D Om det är samma Skifa vill säga, men det tror jag nog för jag tror åldern stämmer och det ser onekligen ut som Skifa på bilderna. ;)

2012-01-02 @ 22:48:21
URL: http://minfux.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Svar: nä har inte sett någon bild på honom här :( Fast har några från min första tur med honom, hhi:)

Stor eloge till dig som svarar på alla kommentarer! Och dessutom skriver ut till vem när man är flera på bloggen, toppen :)

2012-01-03 @ 07:18:00
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Frida

Min första favorit var Skandall och han flyttade till Stockholm och ägaren är jag vän med på facebook. Han är pensionär nu och lever livet :)

2012-01-05 @ 15:51:20
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?