Att vara hyresvärd - A piece of cake?

Konflikter

Som värd har du förmånen att bestäma hur rutinerna skall styras upp, regler, kostnader, arbeten o.s.v kring inackorderingen/stallplatsen. MEN det är heller inte en enkel sak att ta på sig och det har ju verkligen jag och Martin fått erfarenhet av. Sjukt roligt men svårt när konfliker kryper fram. Det är inte alls lätt att vara en värd om exempelvis några inhyrda har olika åsiker kring en punkt och man som värd vill göra båda kunderna nöjda. Vi har alltid strävat efter att ha nöjda glada kunder som har fått kommit med ideer och åsikter kring inackorderingen, men ibland stöter man på problem som man kanske inte kan lösa eller en osammarbetsvillig kund. 

                               

Jobbet och pengarna

Det är dessutom inte bara konfliker som kan göra rollen som värd some hard, det är även mycket jobb kring foder, vatten, underhållning av hagar o.s.v. Att tjäna pengar på detta var vi själva aldrig ute efter, då hade vi nog fått tagit det dubbla vid inhyrningskostnader. Att bygga hagar är dyrt och speciellt om man skall ha redigt och bra material, våra sommarhagar blev äckligt dyra med stolp, tråd, isolatorer, agrigat, grindar, el samt gödslingen som sker varje vår och putsning på hösten. Jobbet och en del av pengarna blir att med traktorn trycka ner varje stolp under vårkanten, dra och laga tråd samt röja med röjsåg. Samt byggnaden av vindskydd. Även sadelkammare uppvärmd eller inte där sadelhängare, krokar, täckeshängare, hyllor mm skall kostas på.

Sedan har ju många hyresvärdar även stallplats med en hel del kostnader, dock inget vi har erfarenhet av eller som vi hållt på med.

Underhållning av vall

Skall man dessutom vara riktigt noga med vallen (och det beror i vilket syfte) så kan man efter några år vilja byta åker för att plöja upp den gamla hagen. I regel skall man förnya vallen var fjärde år, det blir mer och mer ogräs i vallen som konkurerrar ut timotejen och ängsvingeln, fröet i sig som gror i backen varje vår blir sämre och sämre, den mattas liksom ut med åren och då kommer ogräsen fram. Vill man ha rödklöver så växer denna bara första halvåret sedan konkurreras denna också ut, oftast brukar man nu inte vilja ha klöver till hästar men vill man så får du förnya vallen rätt ofta. Ibland får man som sagt även putsa beten, har inte betet hunnits ätits upp ordentligt av hästarna så kommer den gamla vallen kväva den nya som kommer nästa vår.

      

Betala vid sommarbete?

Det ÄR mycket pengar och jobb som går åt och ännu mer ju större yta man har. Man som kund vill kanske tycka att en värd inte bör ta betalt för ett sommarbete - gräset växer ju av sig självt, men då vill jag lova att de har fått det bra med tanke på att värdens utgifter på material och underhållning av mark och vall går till en annans häst.

INNAN jag skaffade hästarna hit till gården och vi började med egna hagar o.s.v så trodde jag faktiskt inte det skulle kosta mycket som det faktiskt gör och av våra dåtiders inhyrda så har vi ÄNNU INTE tjänat in de pengar vi lagt ut. Nu är vi även noga med att odla ett bra hö och lägger ut väldigt mycket energi,tid och pengar kring det (eller ja min sambo det är han som är bonden) Han säljer hö till två stora hästgårdar och sedan till privatfolk samt halm. Utöver detta säljer han korn till en av medelpads största bönder. Så det är mycket jobb kring jordbruket. Nu kom jag av mig lite där..

    

Värd och Bonde - Att odla och tjäna på vall

Att odla vall är kanske inte det man blir rikast på. Det kostar skjortan och ibland blir jag alldeles snurrig när Martin räknar och grejar, jag fattar inte hur bönder får detta att gå runt, ska man tjäna på jordbruket ska man ha mycket mark, bra kontakter, maskiner & redskap, kunskap samt en jäkla massa tid (nu finns det dom som arbetar med jordbruket året om och har förmodligen även djur och därav tiden, men då är det mer en livsstil).

Plasten kostar fasligt mycket, höfrö, rep/nät runt balen, underhållning av maskiner, bara bränslet kring- skörden, buntning, inplastning, gödning, köra hem balarna och köra balar till kunder, och så har vi den där fasligt långa arbetstiden från morgon till kväll vilket kanske inte ger många kronor till alla bönder. Tänk dig då de där 250- 300 :- balen hur mycket får bönderna över egentligen? Tåls att fundera på ;)

    

Men

Nej att vara värd och bonde är inte alls Piece of a cake men däremot har de också sina stora fördelar. Får man verkligen in bra folk/kunder så kan man få det ruskigt trevligt och ju fler hästar det finns i flocken desto roligare är det och det är ju detta som är meningen med inackorderingen och inget annat!!

      

                                                                           Linda





Kommentarer
Jenny

Intressant inlägg, jag har inte speciellt mycket inblick i jordbruk, men det är alltid intressant att lära sig mer!



SV: Ja visst är det :) De kan vara mysig när de vill ;)



Hjälp vad mycket pengar! Jag vill inte veta hur mycket det kostar att betäcka med de där fina hopp- och dressyrhästarna heller, jag kan tänka mig att det är en slant...



Nja, känner kan jag inte påstå, men jag har varit in på hennes blogg förut så jag visste ju vem hon var vilket känns bra för då behöver jag inte oroa mig för Ganti efter att han är såld, det är ju annars så lätt att gå och fundera och undra vad som hänt med ens före detta hästar.

2012-02-05 @ 19:52:40
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Erica

Mysig bild den första på fifa... :)

2012-02-05 @ 20:25:41
URL: http://minsvala.blogg.se/



Vinetta

SV: Jag vet inte om jag någonsin svarade på kommentaren du skrev. XD Men att jag bor på fosterhem är inte så märkvärdigt då jag har gjort det så länge. Jag blev tvångsomhändertagen via LVU (lagen om vård av unga) då min mamma inte kunde ta hand om mig. Men idag har hon och jag bra kontakt och ses flera gånger i månaden.



Ryttarmosaren har ju tagit bort bloggen nu, men hon hade bl.a tagit min header och ändrat min bloggnamn till horungar.blogg.se... sedan tyckte hon att jag ritade som en kratta XD

2012-02-05 @ 21:16:02
URL: http://hofrungur.blogg.se/



Jennifer

Tur ändå att ni haft ganska så snälla "hyresgäster" iallafall ;) hihi

2012-02-05 @ 21:51:49
URL: http://jennifher.cybersite.nu/



Alexandra

Låter sjukt jobbigt men samtidigt lite som en frihet.. Skönt att kunna bestämma och ha det som man själv vill. :)

2012-02-05 @ 23:00:47
URL: http://alexaka.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

Bra inlägg Linda.Jag tror hästfolk överlag behöver lära sig vad det kostar att ta fram foder till hästarna för det är då rakt inte billigt om man ska göra det rätt.Bara att pressa en bal och plasta den kostar ungefär 150 spänn.

mvh/Q

2012-02-05 @ 23:14:56
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



Vera

Bra inlägg Linda.Sedan tror jag att en viktig sak som hyresvärd är att man tar upp allt som gäller innan man skriver kontrakt.Så att kunden vet vad som gäller.Inte så kul när det börjar poppa upp saker eftersom.Det är ett givande & ett tagande.Brukar funka för dom flesta men för en del funkar det aldrig..

2012-02-06 @ 07:31:47



Sessan

Det var en himla mycket mer än vad jag trodde det var, men så har jag inte så mk erfarenhet utav det än det Erika berättat om där hon är inhyrd.

2012-02-06 @ 08:43:10
URL: http://impalaa.blogg.se/



Nina Liljedahl

Phu! Vi har haft några hyresgäster genom åren, men den sista gjorde att vi känner att vi aldrig mer vill ha några....Hon är fortfarande skyldig oss en massa hyrespengar.



Fast visst kan det vara roligt också, om man trivs tillsammans och kan rida ihop och så. Men just nu känns det som om vi vill vara för oss själva ett tag.

2012-02-06 @ 11:50:31
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Titti

Nu blev jag nyfiken på vem medelpads största bonde är :) Där bor ju jag nämligen,i medelpad alltså,inte med bonden haha. Vi tar inte in hästar på bete,förutom B´s ston då. Fårskallarna kräver sin beskärda del åxå...

2012-02-06 @ 17:42:22
URL: http://livetpavischan.blogg.se/



Nina Liljedahl

Kom på att jag kunde visa dig vad som hände oss med vår sista (?) hyresgäst. Sista året hon hade sina hästar hos oss fick hon bara hyra en stor hage med ligghall, eftersom hon inte betalade sina hyror som hon skulle. Vi hade inte råd att riskera att vi skulle stå med ansvaret att fodra hennes hästar och sedan inte få betalt för det.

http://stallskogalund.blogg.se/2011/february/om-att-forrada-en-van.html

Hoppas länken funkar, annars är inlägget i februari 2011, Om att förråda en vän, heter det.

2012-02-07 @ 21:35:14
URL: http://stallskogalund.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?