Ett inramat pass

Dagens ridpass för Lina gick kanonbra. Tjoho gud vad härligt det var att få kämpa med sina lår, kommer ha lagomt med träningsverk imorgon haha. 
 
Uppvärmningen gick super, traven var riktigt fin, nu börjar hon vila på steget istället för att springa iväg i traven. Hon söker sig atomatiskt ner nu mer och håller traven vid varvbyten, och trots att det är ett lugnt tempo är det så skumpigt att jag verkligen får kämpa med att hålla balansen, hon rör sig en hel del i ryggen nu mer, duktiga tjejen, vad hon gör framsteg hela tiden.
 
Vi fick en liten övning idag av vår kära tränare. Fyra konor var utställd i en fyrkant. Vi skulle rida utanför dom och flytta bakdelen vid varje rundad kona. Här fick man vara noga så hon inte tralla iväg med ytterbogen. Andra övningen gick ut på att runda konorna genom att korsa fram. Det låter som simpla saker men det var huuur svårt som helst. Att sätta en ram och utföra uppgiften på ett exakt ställe, jisses - man red över lite konor, fick inte hästen att flytta framdelen eller bakdelen korrekt, svängde för inpå konor eller svängde inte alls o.s.v det där med kordination, fy bevare mig. Ja det var pinsamt värre rättare sagt, det här är ju betydligt lättare att göra spontant mitt i paddocken, men att följa en ram? Dock utförde vi det till sist ganska bra och Fifa fattade ganska på en gång vad det handlade om, det var nog mer matte som var efterbliven.
 
 
Denna övning skulle vi sedan göra i tölt. Här kan man ju tycka att det ska gå käpp rätt åt skogen. Fast det var nästan enklare i tölten än i skritten faktiskt och Fifa klockade på kanonbra samtidigt som hon förflyttade bakdelen vid varje kona, när matte gjorde rätt så att säga. I vänstervarv gick det också bra bara det att stoet kom fram, haha hon gjorde nå knasiga skutt, slängde lite med huvudet och trippa med sina små protester, haha ja man kan inte låta bli att flina, min lilla tönt, men saken är att Fifa bråkar inte lika länge som förr. Nu brukar hon småtjafsa lite och ifrågasätta, försöka komma undan ibland men det där går vi igenom rätt snabbt sedan är hon på notorna igen. Så var det då inte förr, då kunde hon vara så grinig att vi faktiskt fick avsluta ett pass. Vi tog aldrig tölten med att korsa fram, Fifa hade jobbat på bra nog så det räckte. Lina var både nöjd med mig och Fifa och återigen sa hon hur tjeckt det egentligen är att Fifa utvecklas så fort på så kort tid och att det här hade hon nog inte klarat för en månad sedan. Lill näntan min! 
 
Sedan som avslutning tog vi och töltade på fyrkantsspåret och försökte öka och få fram henne mer, lyckades jättefint i båda varven på sluttampen, tjohoo :)
 
Jag är iaf jättenöjd med dagens pass även om man skrattade åt sig själv och tyckte man var bra värdelös och fånig ^^ Heja heja kordinationsramsövningar!
 
 





Kommentarer
Victoria

Tror ingen skulle gilla den där tårtan då den är gjord av papé mache ;) gillar heller inte tårta om det inte är min egen komponerad tårta :)

Ja det kommer jag ihåg att du berättade, tänk istället att det kan vara en rolig grej.

2012-08-28 @ 18:08:09
URL: http://impalaa.blogg.se



Erika

sv
Ja hur orkar man egentligen gå igenom allt?
Kämpa och kämpa.

Jag vet ju hur hans fram tid eventuellt kommer o bli.
Jag älskar denna lilla goa islänning, vilket gör allt så himla mycket tyngre.

Bär på så mycket funderingar som ingen kan hjälpa mig med.
önskar jag vore veterinär, miljonär, hade eget stall allt så jag kunde göra allt jag ville för o få allt o bli bra. :(

2012-08-28 @ 18:11:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Josefine

SV: Såklart, bland de gulligaste jag fått höra på länge! :)
jaha vad kul, då lär hon komma ihåg bebisherkules när han var alldeles nyinriden också! ;) Ska bli spännande att träffa dig också verkligen! Du måste fram och säga hej och hejja lite extra på oss! :D Gärna ta lite bilder också ;) Tråkigt med anonymt och absolut fegt, får man fråga vad som sägs?? :O

2012-08-28 @ 18:42:08
URL: http://Isbitarna.se



Frida

Den där övningen har jag fått genomlida många gånger, men den är nyttig :)

Svar: Jodå, det fungerar jättebra med raka bett, han blir mycket mer stadig och lugnt i munnen och hela huvudet med raka. Tredelade kör han upp huvudet så fort man tar lite i tygeln, men just sötmalmsbettet verkar fungera bra som lite oväxling. Fast nu hade det redan efter en vecka blivit vassa kanter på koppardelen så det ska jag lämna tillbaka, skitsaker.

2012-08-28 @ 20:20:57
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se



Nina

Den där övningen är rolig, tycker jag. Det är ju viktigt att kunna placera sin häst där man vill ha den (men inte alltid så lätt).

Jag undrar om ni ställer, böjer och formar era hästar när ni värmer upp och under ridpasset, så som man gör med "vanliga" hästar och ponnyer. Eller är det annorlunda inom islandsridningen?

2012-08-29 @ 09:53:37
URL: http://stallskogalund.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?