Veckans tips!

Curb strap.

Jag ger det tipset igen då antalet läsare har ökat i år, jag tycker curb strap är en sådan smart grej att ha!
Curb strap är en rem man sätter mellan bettringarna, oftast är det westernfolket som använder detta.

Och vad är det nu bra för? Enkelt: bettet åker inte ur munnen! Gör du böjövningar exempelvis kan det ju vara smart att ha en curbstrap. Det kan även vara bra vid de gånger hästen får för sig att dra iväg, då brukar man som ryttare atomatiskt dra i tyglarna eller böja in dom, rätt som det är far bettet ur munnen på sidan.

Nej curb strap är ett hett tips, inget som påverar hästen över huvudtaget, det håller bara bettet på plats vid vissa tillfällen.

Det finns att köpa på de flesta hästbutiker, annars kan man lika gärna ta en sporr-rem som jag har gjort. Funkar bra det med :)



Linda






Kommentarer
Anonym

imponerad av ditt tempo! jag är flexibeloch snabb som 17 mwn du verkar vara snäppet värre! ;)skönt att du tarhem dem om det känns bäst!



men det här med curb alltså... :-s jag har inte kommenterat det när du svarat när jag frågat men alltså... det låter inte bra tycker jag. tt bettet skulle åka ut ur munnen på hästen är extremfall och frågan är om det inte är bra att bettet åker ut då...:-s men en del av westernridningen är ju ryck och slit så då behövs det kanske? sorry, men så tänker/känner jag ...

2011-10-16 @ 15:56:29
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Jenny

Tycker också curb strap är bra, inga onödiga remmar som snörper ihop hästens mun samtidigt som det ändå håller bettet på plats. Red utan nosgrimma på min förra häst och då använde jag alltid curb istället.

2011-10-16 @ 16:22:00
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Julia

Jag tror inte att en curb strap är en bra lösning alls faktiskt. Jag tycker snarare att man ska försöka lösa orsaken till att bettet åker ur munnen från första början. Den vanligaste orsaken är ju att ryttaren drar för hårt i bettet/har ojämn kontakt i tyglarna. Det löser inte en curb strap. En annan orsak är ett felaktigt bett, och inte heller det löser en curb strap... Så nej, diss för mig :)

2011-10-16 @ 17:06:43
URL: http://hastligheter.blogg.se/



Erika

SV:

Vet inte riktigt när i filmen du menar att hon är oren, eller menar du halt eller bara att hon är kort i steget ?



Har kikat på filmen ett antal gånger i fredags även nu när du skrivit din kommentar.



Halt ser hon inte ut att vara live i alla fall.

För då skulle både jag & micheaela reagerat. :)

Har fått jätte mycket beröm att jag är så snabb o se saker/känna saker när det är något med hästarna.



Hälta är något jag är något jag ser, känner ofta.

Även om hästen inte ens är halt får jag för mig att den är halt.

Så blir förvånad varje gång jag ser en ren häst.

Att jag inte ser någon hälta. :P



Raski gick med ett kort steg, men inte halt i fredags.

Ser inte att hon haltar till där i mot går hon framåt, men tänker bakåt förstår du mig ?



Hon går ju framåt, men hela tiden bromsar hon upp sig.

Vilket gör att hon får ett kortare steg.

Detta beror nog på att hon inte kan sträcka ut då hon har så ont bakom fram benen och uppåt i mot manken.



Där har hon ont så när hon sträcker ut fram benen tar de i mot.

Där av springer med ett kortare steg.

De är nog inget en veterinär gör speciellt mycket åt.



Där i mot kan en massör massera loss dom spänningar som sitter där.

Men tänker pröva en equiterapeut nu i stället. :)

För massören redan varit ute en omgång nu o de inte hjälpte till 100% ..



Men kort steg håller jag med om, men inte halt.

Dålig bjudning framåt i traven o galoppen .. men mer stel/spänd/lås än halt.



Är min uppfattning.

Får se om jag har rätt när Wanja kommer ut.

Ska boka tid imorgon så får vi se när hon kommer :)

2011-10-16 @ 17:08:08
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Sanna

Tandläkaren brukar rekommendera att man sätter en rem under bettet när man rider utan nosgrimma. Jag antar att det blir ungefär samma sak.

2011-10-16 @ 18:07:31
URL: http://sannasant.blogg.se/



Jenny

Hmm har då aldrig upplevt att bettet farit ut på ena sidan? :) Men va ju bra "uppfinning" att spänna en rem där, för dom som råkar ut för det :)

2011-10-18 @ 19:22:13
URL: http://jen81.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?