Unghästkurs 4

Unghästkurs idag och det kändes bläää. Wow tänker ni, gick det dåligt? Haha tycker bara jag skrivit inlägg där det gått bra för oss, men idag blev det ett sämre pass och det var helt mitt fel. För det första gick det superbra inne i ridhuset INNAN Lina och de andra kom in. Fan vad bra det kändes. Sedan när lektionen startade så började allt spåra ur. Jag hade noll fokus, kände mig stressad invändigt och hade höga krav på mig själv. Det där lugnet, det där säkra och harmoniska jag kände igår med Kaera, det var totalt borta ikväll. Kanske för att man hade ögon på sig? Ja bra gick det inte, longeringen gick mycket svårare då Kaera avbröt i varje varv, och någon galopp var inte ens att tänka på. Och jag kunde bara inte tänka, jag bara gjorde och tänkte inte, och någon känsla hade jag inte heller.
 
Vi tränade även på att gå för hand med hästen, ge efter för tygeln, böja, och gå fram. Kaera lyssnade till andras smackningar, jag gjorde snabba rörelser, Kaera tröck sig mot mig, jag blev lite för frustrerad och hon blev förvirrad. Det var kaaaos. Fast emellanåt gick det ju bra, när jag klarade av att andas och fick fokus på min häst. För hon gick riktigt fint när jag gjorde rätt. Heelt slut var jag, svetten rann och jag var trött i armarna. Uppe på ryggen gick det faktiskt bättre. Hon är duktig min lilla häst. Det gick bättre att styra, gå på volt, böja och hon kändes allmänt mjuk och fin. 
 
Det jag skulle ha gjort den här gången var att stanna upp och ta ett break. Bara låta hästen vara i tio minuter och titta på dom andra. Landa lite, men det är nog lättare sagt än gjort när man är mitt i allt. Sen har man sina dåliga dagar, och det är något jag måste börja acceptera, men man vill ju göra rätt och visa sin braiga sida. Jag skäms ju nästan inför Lina när det går så dåligt. Sedan är jag ju lite bortskämd från helgens alla privatpass, man får ut så mycket mer av träningen när man är ensam. Det kan inte vara lätt att som tränare försöka hjälpa alla elever samtidigt. Idag kände jag att jag hade behövt lite mer hjälp än vad jag fick, men jag dömer ingen alls, som sagt det är nog väldigt svårt att hinna med och ge alla den tid de behöver. Jag hade nog inte klarat det. Nej nya tag, träna, träna och så går det bättre vid nästa kurstillfälle. Hur som haver helt mitt fel.
 
 





Kommentarer
Erica

Jamen de är ju bra att de oftast går bra! Ni är väldigt duktiga och ni har ju gjort såna framsteg så :) kan ju knappt styra min häst och än mindre rida på nån volt :p men förstår att man kan känna sig besviken när de inte går som man förväntat men ni e så duktig ändå! Såg fint ut när ni red!

Svar: Gullig du är :) Ni är också jätte duktiga, vilken resa ni har gjort sommar/höst. Från att sadelträna/tränsvänja/ hänga till att faktiskt kunna rida sin häst i de flesta gångarter och börja ge efter för tygeln. DET är inte dåligt på så kort tid :)
mittangsull.blogg.se

2015-09-24 @ 23:03:35



ɑ n n i k ɑ

Så fin :)

Svar: Tack :)!
mittangsull.blogg.se

2015-09-25 @ 12:00:48
URL: http://blogofphoto.webblogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?