Hon har humör

Ikväll var det som sagt unghästkurs igen och det gick jättebra. Vi tränade på bakdelsvändningar och efter bara ett par försök så började Kaera koppla ihop delarna. Att dom lär sig så fort! Där emellan blev det övergångar mellan skritt och trav på fyrkantsspåret. Hon lyssnar jättefint och är snabb när vi ska upp i trav eller ner i skritt. Dock märker jag att det blir allt svårare ju mer jag rider henne, för hon har ett jävla humör. Hon är ett STO rätt in i benmärgen, och är verkligen en sån där lurig häst. Hon kan se så lugn och snäll ut men rätt som det är kan hon även explodera och hon börjar testa mig mer och mer, vilket såklart ingår i hantering med unghästar, men vissa protesterar ju mer eller mindre. Och det ÄR ju en något större och mer kraftfullare häst som sätter tjursidan till än vad tillexempel lilla Fifa är. Jag får inte bli för hård, samtidigt får jag inte mesa heller, och just den där balansgången tycker jag är lite svår.
 
En sväng fick hon för sig att inte gå samma väg som jag, jag vet inte vad som startade allt egentligen men jag kände hur hon laddade ordentligt och började kuta rygg och typ bockade, ja någon krumbukt gjorde hon, och hade jag blivit för hård så kan jag säga att hästen har stått på bakbenen. Och det är väl just den delen med henne jag tycker är svårast. Och man ska vara snabb i dom situationerna och göra rätt, och när man är osäker på den där balansgången hur fasen ska man då kunna vara snabb och göra rätt? Och jag märkte vid flera tillfällen då hon la till tjursidan att hon var nära att bocka eller sparka bakut. Och det sker just när jag vill driva på henne framåt, det är ju egentligen bara då hon blir sån. Så piskar hon irriterat med svansen som en förvarning, precis som en riktig surpuppa haha. Idag skulle Lina hjälpta till genom att driva på från marken för att få upp henne i galopp, precis som vi gjorde på helg kursen. Och hon satte till tjursidan även där, bockade och krumbukta, slängde arslet mot Lina och protesterade precis som bara ett sto kan göra. Det gäller att hålla i sig emellanåt, jävla tur att man har en hyfsat balans ändå. Jag har skaffat mig ett S.T.O!!
 
Nä det svåraste med Kaera just nu är nog fortfarande framåtbjudningen och att kunna driva på framåt. Nu handlar det ju inte bara om att hon är seg och kan frysa i backen, nu lägger hon även in protester vilket kan bli väldigt explosiva om jag blir för sträng, men så fort vi kommer igenom det där så tror jag att vi har tagit ett stort steg fram och att det då kan bli riktigt riktigt bra. Och vem har sagt att det ska vara lätt alla gånger? ;)
 
 





Kommentarer
Dixi Wonderland

Snacka om att fånga ögonblicket ;D

Svar: Haha ja verkligen ^^
mittangsull.blogg.se

2015-10-08 @ 23:13:58
URL: http://dixiwonderland.com/



Erica

Alltså jag är fortfarande så impad av er.. Mins så väääääl när jag å Jennifer följde med dig när du red och kaera frös fast å nu travar å Galoppera ni alltså jag tycker de är så kul att minnas tillbaka å de har gått så fort. Tror som du kommer ni komma igenom de där du beskriver då har ni gått igenom ännu ett kapitel :) jag tycker alltid ni är så fina och duktiga!! Kram sötis

Svar: Ja det har ju hänt sjukt mycket med våra hästar, helt otroligt egentligen, fan vad dom gör det bra. Din häst gick inte dåligt sist heller ;) <3
mittangsull.blogg.se

2015-10-09 @ 06:24:49



Frida

Bilden illustrerat ett S.T.O väldigt väl :) Fast protester och tjurighet kan även valacker bjuda på, damphopp brukar jag kalla det för när Guffi blir arg och liksom hoppar rakt upp i luften och dunsar ner, som ett stamp i marken haha. Roligt ändå att det går framåt för er, tycker det låter som att ni passar väldigt bra ihop och utvecklas hela tiden.

Svar: Haha ja valacker kan dom också ;) Han en jävel här hemma, usch han var mest bara dum. De kanske är transvestiter? Ston i fel kropp ^^
mittangsull.blogg.se

2015-10-09 @ 20:56:59
URL: http://fridabennerman.blogg.se



Kia

Haha mitt tjuriga "sto" har det visst vuxit ut en snopp mellan benen på... :-P känner igen det du beskriver så väl ifrån Riggen, även om han nu då kanske är snäppet jobbigare :-P

Svar: Hehe ja din är nog snäppet värre, han vinner nog det priset ;)
mittangsull.blogg.se

2015-10-10 @ 09:41:19



Erika Pettersson

Har sagt aldrig mer ett sto om jag en dag skaffar en ny häst. Haha 😅

Svar: haha ne dom är många gånger en utmaning, men samtidigt är ju det riktigt roligt också :)
mittangsull.blogg.se

2015-10-14 @ 18:13:19
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?