Övergångar och plask

Jag har varit ut med Kaera två gånger sen sist, hon har med andra ord stått en del. En promenad blandat med lydnad och ledarskapsövningar och idag red jag nere på strandvägen. Min häst är L.A.T. Ja LAT! Hon har inga problem med att springa fort och heller inte att galoppera, det visar hon både vid trotsstunderna och i hagen, hon har kondis och Power. Dock var hon väääldigt svår att få in i galopp vid longeringen häromdagen, och jag såg att det hade inget med osäkerhet att göra, hon var avslappnad och fin men jävligt lat. Gah det är inte jag som ska arbeta och svettas på volten, det är hon! Hon är inte så fartfylld vid ridning heller eller som handhäst, så hon är en latpuppa helt enkelt. Det hoppas jag släpper framöver nu, jag längtar lite efter fart och fläkt.
 
Dagens ridning gick bra. Vi plaskade runt i sjön vilket var en frän upplevelse när vi kom upp i trav, SÅ ska det kännas sedan i arbete på plan, wowbow liksom. Och jag tror Kaera tycker det är riktigt roligt att få leka i sjön. Vägen hem körde vi mycket övergångar mellan trav och galopp, bra lydnads- och uppmärksamhets övning, sedan blir ju gångarterna finare och finare. Och Kaera är ju så känslig, man behöver bara tänkta trav eller galopp nu och när hon väl byter gångart så gör hon det direkt, smidigt och enkelt. Duktig pålle. Imorgon är det unghästkurs igen, får vi se vad som hittas på.
 
 
 





Kommentarer
Agnetha

Sluta älta henne på volten- ut i naturen med långa sköna raksträckor, gärna med uppförslut och helst med draghjälp av nån annan glad pålle så hon "kommer på" det här med fart och fläkt!

Svar: Hon gillar strandvägen bäst, i skogen blir hon segare :P Och det funkar inte riktigt med sällskap, hon blir raka motsatsen.. hon är speciell den här hästen. Vi tränar så mycket på fram fram och bus, men försöker jag busa med henne då fryser hon fast
mittangsull.blogg.se

2015-11-05 @ 06:51:50



Erika Pettersson

Tänkte samma där som kommentaren innan :) ut i naturen, lek fram bjudningen och farten strunta i longering. :)

Har ju haft problem med Raski också så vet hur det är, men som sagt draghjälp o massor tjohooo så brukar de släppa. :) tråkigt o få en häst som alltid kommer vara lite lat

Svar: Jo men det gör vi, jag försöker tänka bus och framåt hela tiden med den här hästen, men hon är inte lätt inte, det "vanliga" verkar inte funka på den här hästen :P Och tjoar ja o buser ja då fryser hon fast i backen.. jag har helt enkelt fått göra det som känns bäst för henne och det blir ju små myrsteg framåt. Sedan ÄR hon LAT, och det som inte sitter i backen brukar ju inte sitta så bra från ryggen heller :P Longeringen gör vi inte så ofta längre men jag tycker det är ett bra redskap när det kommer till ledarskapsövning, för hon är ganska tuff.
mittangsull.blogg.se

2015-11-05 @ 08:50:18
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?