Funderar över Kaeras träningsplan

Kaera är duktig. Hon är så lättlärd och träningen går framåt. Nu i veckan har jag inte tagit ut henne just, sist jag red var för en vecka sedan. Mycket för att jag har haft sådant spänningshuvudvärk och problem i en muskel kring svanken, då finns ingen ork till att ta ut någon häst. Samtidigt funderar jag på hur mycket hon egentligen bör komma ut? Inte lika mycket som en vuxen ridhäst såklart, men jag kan ha svårt att bestämma mig hur många dagar i veckan jag ska ta ut Kaera. Då menar jag inte enbart ridning utan även träning från backen. Just nu känns det som att hon har lärt sig så otroligt mycket den senaste tiden och om jag vill så kan jag lära henne ännu mer, för jag vet att hon är oftast med på noterna och har väldigt lätt för sig, men hur mycket mer ska hon lära sig innan långvilan egentligen? Min fråga till mig själv är: Om jag ska fortsätta träna på/ lära nytt eller stanna där vi är för tillfället? Hur ska våran vardag se ut tillsammans? Ska jag vara nöjd med det hon kan hitills eller bör jag ha ett mål innan jag ställer av henne? Många frågor jag ställer till mig själv..
 
Det är liksom sånt här jag kan sitta och fundera på. För jag vill inte gå för fort fram eller trötta ut henne, hon är ju trots allt en yngling och de måste få ta sin tid att andas. Jag kan inte påstå att jag har stor erfarenhet av unghästar, men lite vett i pannbenet har man väl. Jag är nog mer nyfiken på er som har jobbat mycket med unghästar, hur ni har lagt upp träningen och vardagen för de små? Du som har arbetat eller har en gård med hästar har säkert en hel del erfarenhet i bagaget, hur gör du/ni? Och hur lång vila brukar de få efter en träningsperiod? Jag är jättenyfiken så skriv :)
 
 





Kommentarer
a n n i k a

Söt!

2015-11-01 @ 13:24:18
URL: http://blogofphoto.webblogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?