Fjärde utvecklingssprånget?

Linnéa är nu 16 veckor om jag har räknat rätt och kring den veckan ska bebisarna ha sitt fjärde utvecklingssprång. Jag undrar om inte Linnéa är i något sådant nu, hon har blivit svårare att natta nämligen, som annars alltid har varit så lätt. Nu ligger hon och gnyr, vänder och vrider på sig. Det är lättare att natta ner henne på lunchen, men inför natten brukar det vara besvärligare. Det är inte så att hon bara ligger och skriker eller grinar, utan hon gnyr liksom orolig, och som sagt, hon vrider mycket på sig. Sedan kan hon somna en stund mellan varven, men så vaknar hon och låter en massa igen. Kanske är det efter dagarnas alla intryck? Jag har i alla fall kommit underfund med att det är ingen mening att gå in dit varje gång, utan jag har börjat låta henne gny tills hon somnar av sig själv. Jag går lite på HUR hon låter, ja menar blir hon ledsen går jag sjävklart in till henne. Hon har släppt lite på den här mammiga delen också. För någon vecka sedan blev hon ju väldigt upprörd när någon annan höll i henne, men nu verkar det gå bättre igen även om det kommer stunder då hon vill tillbaka till mamma, och mamma hon håller man koll på nu mer!
 
Annars är det ju aldrig några problem med den här glada rackarongen <3
 
 
 





Kommentarer
Tove

Har hört att det är rätt bra att låta bebisen somna/somna om själv om det går (dvs som du skriver, självklart inte om bebisen är ledsen eller så), för då lär den sig att komma till ro på egen hand. Annars kan det bli svårare när den blir större och alltid är van vid att man kommer och vaggar, ammar eller flaskar den liksom. Så det tror jag är helt rätt taktik, i försöker göra samma sak om Viggo inte blir ledsen :)

Svar: Jo men det tror jag också på :)! Man får försöka balansera det där lite fint, för jag tror ju inte att man ska ignorera dom helt heller ifall de är riktigt ledsen, kanske drömt mardröm eller vill få tag i nappen igen, men är det mer upprepande och kanske en uppmärksamhets grej, ja då tror jag hellre på att de får trötta ut sig själva och lära sig att mamma eller pappa kommer inte varje gång jag vill - då ska det finnas en bra anledning :) Hur är Viggo och natta nu då :)?
mittangsull.blogg.se

2015-07-27 @ 21:16:58
URL: http://larssontove.blogg.se



Ida Nilsson

Precis så är det här hemma med nu. Iof bara vissa kvällar. Och det där gnyandet är en liten blandning av prat, "jag-vill-ha-sällskap", "jag-kan-inte-sova" och"jag-är jättetrött-och-vill gosa. haha. Däremot har hon börjat sova hela nätter utan mat nu. Ibland vaknar hon så jag får lägga om henne på sidan eller stoppa in nappen.

Svar: Låter som att de ligger i en väldigt lik fas tjejerna. Linnéa sover också hela nätter utan att behöva äta något, och som du säger, kan vakna ibland om hon vill ha nappen. Hur gör du då när hon inte är sugen på att somna :)?
mittangsull.blogg.se

2015-07-27 @ 22:01:08
URL: http://idacnilssons.blogg.se/



Ida Nilsson

Jag går ner flera gånger och lägger henne till rätta. Vill helst inte sätta på vaggvisorna som finns i babyvakten, men gör det i värsta fall och då brukar hon somna om igen :)

Svar: Jaha finns det vaggvisor i den:)? Fiffigt! Jag har sett att det finns söta små nattlampor som lyser och roterar i olika mönster upp mot tak och väggar, samtidigt som den spelar en melodi "jättemysigt ju" tänkte jag, fast o andra sidan kanske detta är dumt att börja med, då kanske hon alltid måste ha något att titta och lyssna till sedan, så jag backade lite där.
mittangsull.blogg.se

2015-07-27 @ 22:09:20
URL: http://idacnilssons.blogg.se/



Ida Nilsson

Ja vi har både inbyggda vaggvisor och nattlampa i vår babyvakt. Sedan står den på högkant på spjälsängen. Det är himla bra för då ser man henne på nätterna med när man ska ge nappen och sådär :)

2015-07-28 @ 21:30:07
URL: http://idacnilssons.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?