Vecka 30 (29+0)

Går in i vecka 30 idag. Hallåå, vecka 30?? Herregud, det är ju långt in i graviditeten. Nu är det bara 10 veckor kvar! Nu tror jag det kommer gå rätt så snabbt ändå, dessutom är vi ju på rätt sida av året, nu när vi möter våren som är min favoritårstid. 
 
Ja en del har faktiskt hänt de senaste dagarna. Under ett par dar hade jag ont i magen, det värkte och sträckte en hel del som var minst sagt obekvämt, men något som är ännu obekvämare är mina ömma revben. Jag får inga direkta sparkar på revbenen men jag känner hur liten ligger och trycker där, ibland trycker det lite extra mycket så då försöker jag "trycka tillbaka" med min hand, för att få liten att ändra ställning. För det är verkligen inte skönt. Nu de sista dagarna här har jag ont i revbenen hela tiden, dom är ömma och värst är det när jag ligger ner. Blir det för jobbigt så ställer jag mig upp, då lättar trycket och skavet något. Jag har även blivit lite blå runt naveln, hmm märkligt.
 
Bebben rör omkring i magen som vanligt, det är inte lika vilda rörelser, dom går lite saktare nu men är kraftigare och tydligare. Man känner verkligen hur den lille växer. När jag ligger till sängs kan vissa positioner bli obehagliga beroende på hur bebisen ligger och rör sig. Jag tycker att bekvämast blir många gånger när jag ligger på rygg, ligger jag på sidan kan det dra lite och bebisens sparkar blir kraftigare på något vis. Men jag varierar gärna mellan ryggläge och sidläge just för att avbelastningens skull. 
 
Humöret och sinnesstämningen är känsligt. Jag kan fortfarande känna mig nere och tung emellanåt och så slår det om till lycka. Ja man är en kaotiskt känsloboll nu. Kvällarna är jobbigast för då är det lite mer down. 
 
Bebisen väger ca 1,5 kg och är 41 cm helt lång, dock är det individuellt då fostren växer olika nu. Från och med nu kommer bebisens vikt öka med ca 200 g i veckan ända fram till förlossningen.
 
 
 
Om man tittar noga ser man en blå ring runt naveln
 
 
Tänkte jag skulle visa skillnaden på magen med tio veckor emellan. Här var jag i vecka 20 och så har vi vecka 30. Det händer mycket på tio veckor och jag har nu tio veckor kvar av graviditeten, hua hoppas inte magen växer lika mycket under dessa tio kommande veckor, hur sjutton ska man kunna balansera och gå med en sån kula ;)?
 
 





Kommentarer
Karin

Vilken fin bebismage! :) Visst händer det mycket på 10 veckor! Rider du fortfarande? Har ni tagit reda på könet eller blir det en överraskning? :)

Svar: Nej ingen ridning för mig :) Törs inte, vågar inte riskera så hästarna få stå så länge vilket jag tror är bara nyttigt :) Vi har inte tagit reda på könet just för att det ska bli en överraskning så det är superspännande! Däremot tror jag nog det blir en liten pojk^^ Vilket 95 % av alla andra i vår omgivning också tror haha.
mittangsull.blogg.se

2015-01-14 @ 22:30:00
URL: http://karinstarkenberg.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?