Sammandragningar??

Okeej, vad var jag med om igår? Det var inte skönt kan jag i alla fall säga. Det börja med att min lilla minsting, Kaera hade rymt, dock stod hon bara på gräsmattan och min älskade sambo hade inte fixat ström dit än så då fattade man direkt hur allt låg kring. Eftersom vi hade lagt oss för natten så gick Martin ut för att fixa allt, jag själv låg kvar och gosade i sängen. Dock fick även jag kliva upp för Kaera lät sig inte tas av Martin, så det var bara att klä på sig och gå ut. När jag sedan går till hästhagen känner jag hur det trycker i magen, nedåt och allt känns väldigt tungt. "Jisses" tänkte jag "har bebben blivit så stor redan" haha, men jag förstod att det var något med livmodern. Jag fortsatte mot hästarna där jag ropade på min lilla islandsflicka som kom fram till mig på en gång "och mamma det är du" haha typ. In med henne och på med strömmen. 
 
Plötsligt börjar jag få en värk på vänster sida av ryggen, ni vet där man vilar händerna mellan bröstkorgen och magen, där på ena sidan började det värka som satan och bak mot revbenen. Sedan började hela magen spännas. Jag trodde med en gång att det var en vanlig värk som jag kunde få nu och då pga graviditeten, men det här var inte alls något jag upplevt tidigare, för väl hemma igen blev minsta lilla rörelse så obehaglig och magen var gigantisk, den pekade rätt ut och var hård som sten. Den lille sparkade ovanligt mycket där inne och hade väl innan haft lite karate för sig, men så fort jag lade mig i sängen kände jag hur lillen/lillan sparkade massor, som om den här värken även påverkade henne/honom, fast kanske mer på ett positivare sätt än vad den gjorde på mig. Det var riktigt obehagligt och jag började fundera om detta var tidiga sammandragningar. Så jag började googla, som jag alltid gör när något konstigt uppstår. 
 
Ja det lät som att det skulle kunna vara sammandragningar faktiskt. Dock skulle det inte göra ont och jag tyckte faktiskt att det gjorde det på en punkt, inte så att jag knappt kunde stå ut men det var en känsla mellan värk/håll/gaser/kramp på just den punkten. Man började ju bli lite nojig, tankarna om tidig födelse eller annat tok, hur ska man veta om man aldrig varit med om det tidigare? Jag lade mig på sidan för att se om det underlättade och faktiskt så kändes det skönare. Jag var väldigt irriterad, så fort Martin rörde sig i sängen blev jag grinig, allt skulle vara stilla och tyst. Jag orkade inte ens prata, minsta lilla blev obehagligare. Det höll i sig ett bra tag, men tillslut somnade jag och när jag väl vaknade idag så är det borta. Dock känner jag av lite på samma punkt som var bersvärlig igår. Precis ovanför bäckenbenet, musklerna runt och liksom mer baktill, men bara på vänster sida. Nu känner jag hur det drar lite i ländryggen, som om man har suttit lite fel liksom, och det kan hända att jag gjort det nu vid datorn, jag är så känslig i min rygg/nacke/huvud sedan många år tillbaka. 
 
Ja jag tror det var sammandragningar, att livmodern tränade inför förlossningen, och det var INTE skönt. Har ni upplevt detta? Tycker ni att bebisen blev mer aktiv då?
 
 
 





Kommentarer
Agnetha

SD ska väl inte göra ont eller upplevas som obegag egentligen, mer att magen blir hård.
Många får ju ont i ländryggen och kring bäckenet- när foglossningen mjukar upp blir man instabil. Fortsätter det kan du kolla med dun barnmorska om vattengympa som stärker upp musklerna.

Kom ihåg att slappna av och var mjuk mot dig själv. <3 kram!!!!

2014-11-25 @ 11:49:37



Agnetha

osså vet jag att det är så, att varje graviditet är lika unik som bebisen man väntar, och varje kvinna upplever saker på SITT sätt. Och man vet bäst själv, ;-)

Svar: Ja ont skulle det inte göra, men obehagligt kunde det tydligen vara. En del känner inte ens av sammandragningar under hela graviditeten tydligen. Jag tror det var sammandragningar, det stämmer bäst in på beskrivningen. Då kramar väl livmodern ihop barnet lite vad jag förstod? Och det kanske inte är så konstigt att liten sparkade omkring lite extra då? Ja så är det ju, varje människa är ju unik och det hon/han upplever. Jag har aldrig upplevt de tidiga fosterrörelserna som något fladder/fisk eller fjärilar som alla andra sägs uppleva.. så ja det är väl helt olika från den ena till den andra :)
mittangsull.blogg.se

2014-11-25 @ 11:54:24



Titti

Oj då. Nåt sånt kände jag nog aldrig. Däremot värkte det som ett band runt nedre delen av magen på slutet. Kolla med bm kanske? Hoppas du mår bra :) Kram kram

Svar: Ja ikväll har jag haft hemska hugg och stickningar i underlivet också och som en tråd upp till naveln.. men ju mer ja läser desto mer börjar det låta som foglossning..=S Men bebbe sparkar för fullt så det må ju vara ofarligt? Men klart man blir lite orolig.
mittangsull.blogg.se

2014-11-25 @ 21:43:00
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Titti

Ja se till å ta hand om dig. Bättre att fråga en gång för mkt än inte alls. Sv:Ja lillan är en riktig liten racer ;) 4 månader nu.. Knubbunge :) Hon har fått gott omdöme av de som sett henne iallafall så det är ju kul. Han verkar lämna bra ponnyn min.

Svar: Ja herregud hon är riktigt fin, vad spännande o se om Fifan får bebbe :) och vad det blir för en liten fluff ;)!!
mittangsull.blogg.se

2014-11-26 @ 06:52:22
URL: http://livetpavischan.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?