Hur har ni tänkt göra?

Nu vill jag höra här, vad har ni för planer för era treåringar framöver? Hur ser den kommande tiden ut? Vad ska ni vänja dom vid först och när och varför? När ska ni sadelvänja? När ska ni börja sitta och smått rida? Hur ser det ut? Hur gammal kommer dom vara? Jag är nyfiken, vill höra lite hur andra har tänkt och planerat för sin unghäst.
 
Min plan var ju att Kaera ska gå som handhäst i sommar och annars bara få vara och strosa i hagen, sedan under hösten när hon är strax över tre år tänkte jag börja vänja in henne vid sadel och träns, och förhoppningsvis sitta på henne innan jul och kanske åka lite försiktigt, för att sedan ställa av henne under hela vintern och sedan börja till våren igen då hon börjar bli fyra år gammal. Shit, ett år egentligen tills jag får börja rida henne på riktigt, huh lång tid. Planer kan ändras men det är väl ungefär såhär jag har tänkt mig. Ni då?
 
 
 





Kommentarer
Yrsa - Wild Hoofbeats

Nu har jag en dräktig häst.. men min plan förra året, var att hinna vänja henne vid sadel, träns och sitta upp när hon var 3,5 år. Jobba från marken mesta dels, typ "rida" från marken, träna in kommandon så det blir lättare på ryggen och börja vänja henne vid dig, att du hänger på henne när du borstar eller så :)
och sen var mitt mål att kunna skritta henne, svänga, stanna utan svårigheter, vilket vi också klarade av en gång innan vilan. Det är så jag har kört. Sen att varva mycket med promenader, markträning osv.
Om hon inte hade varit dräktig hade jag nog tagit någon uteritt också, innan en lång vila, och sen starta upp igen. :)

För mig blev det vääldigt långa pauser mellan gångerna då min sadel var katastrof.. :P

Lycka till! Ska bli roligt att se vad det blir av henne ;)

Svar: Jajjamen :) Ja du har ju kommit en liten bit iaf ;) Spännande med fölet, jisses du måste vara galet förväntansfull!!
mittangsull.blogg.se

2014-05-07 @ 17:07:28
URL: http://wildhoofbeats.se



Emelie

Vi brukar rida in hästarna nu runt påsk. Sen så brukar de få komma ut på lite mindre clear rounds under våren dom fyller 4 :) Stuterigryet.se, kollar du under "Detta händer 2014" så kan du läsa hur det har gått med årets bebisar 😊

Svar: Okej Tack Emelie ska kika in där någonting ;)
mittangsull.blogg.se

2014-05-07 @ 20:55:27
URL: http://ponnypatrullen.horseworld.se



Yrsa

Svar: Haha det kan man lugnt säga!! Drömde i natt att den kom, kändrs såå verkligt att jag blev lite besviken när jag vaknade :p

2014-05-11 @ 06:30:33
URL: http://wildhoofbeats.blogg.se



Tessan

Våran ungkille kommer hem nu i slutet på sommaren.
Tanken är väl att tämja honom lite då han är rätt otam nu :-)
Mot hösten börjar vi inridningen.
Börjar sätta träns på han, markarbete, förberelser för att sitta upp :) alltid lika kul med unghästar och det första jobbet!

2014-05-11 @ 10:09:16
URL: http://Thereseflodin.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?