Fortsätter med tölten..

Uteritt i 13 grader varm sol, myspys! Gick helt okej, galoppen och traven är verkligen skitfin, så jäkla roligt! Tölten är som den är och eftersom jag känner att vi måste ta oss i kragen och jobba på den gångarten så kan det bli lite upp och ner. Så dagens uteritt blev som ett hav med vågor, fram och tillbaka. Som sagt finns ju tölten, hon kan tölta på rent och bra men det är liksom inget mer, jag saknar rörelsen, överlinjen, farten, energin och glädjen, ja det är en del punkter som saknas för tillfället. Så idag har jag jobbat på att peppa henne i tölten och försöka få henne framåt. Till en början blev det lite tjafs faktiskt, hon slutade lyssna, snubbla, tappa överlinjen och ja.. det blev lite diskussioner där emellanåt, men vi fortsatte bara framåt, jag kände att idag måste vi kunna vinna något i tölten i
alla fall - och det gjorde vi.
 
Vi hade ridit en längre bit och jag varvade mellan galopp och tölt, snart började hon faktiskt röra sig mer i tölten och fick ett bättre tempo och en bättre inställning. Galoppen där emellan var SUPERB! Så efter en sträcka gav vi oss och jag satte av och gick hela vägen hem, finns ingen anledning till att kräva något mer. Dock använder hon inte sin överlinje som jag vill, och formen finns ju som sagt då inte heller, MEN man kan inte få allt, prio ett är ju nu att hon ska finna glädje, balans och självförtroende i tölten vilket kommer leda till en bättre rörelse och energi - därefter kommer vi kunna höja kraven och arbeta upp hennes överlinje. Det är inte så att hon går med huvudet i skyn och sänker ryggen, och så har hon aldrig fått gått heller, men som sagt så tappar hon ryggen mer i den här gångarten och det får vi bygga upp succesivt sen. På volt använder hon överlinjen jättebra i tölten, så där kommer jag ju åt henne mer med bärigheten, men fortfarande saknar jag rörelsen och energin, fast jag tror vi kommer få bukt med det här så småningom, jag är bara så jävla glad hur otroligt fin hon är för övrigt! Trots att tölten är lite knakig så har vi ju tagit stora steg framåt i resten av gångarterna <3 Imorgon ska hon bara få vila, det har hon verkligen förtjänat!
 
Lina och Fifa sommaren 2012
 
 
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?