Lastträning

Efter två dagar tappade Kaera en baksko, yeeey, suck och det var INTE lätt att få hit hovslagaren så nu är jag återigen ute på vift i sökande efter någon som kan sko min häst. Så jävla surt. Och skon, den är ett minne blott, inte direkt lätt att hitta i den där enorma hagen. 
 
Och vaccineras ska de göra också, bara det att jag har mina hästar på två olika ställen och vaccinationstiden går ut den 19 augusti, och inte vet jag när Fifa kommer hem heller. Blä, nu är det struligt. 
 
Aja idag har vi lasttränat Kaera, med det menas, få in hästen i finkan och åk en sväng. När jag och Erika skulle ta bebisarna till paddocken förra veckan var det meningen att Kaera skulle åka själv i min finka, men det var inte så lätt att få in henne, hon var ganska nervös och kastade sig bakåt flera gånger (allt ska inte gå lätt) så vi provade lasta henne i Erikas finka med Solis. Det gick bättre men hon var bra nervig, väl i finkan stog hon snällt men när hon sedan skulle ut tvekade hon en hel del och skakade enormt. Idag gick hon in i finkan utan sällskap av annan häst, det gick faktiskt bra, Erika leder in och jag driver på, hon klev in på en gång, med lite darriga ben dock, blev en aning rädd när jag petade in ena bakbenet som var för långt ut och då studsade hon lite halvt panikslaget men coolade snabbt ner sig när jag klappade på rumpan. Sedan for vi en luuuugn och kort sväng. Detta ska tränas på mera, jag hoppas att hon tar detta på rätt sätt och blir hyfsad lättlastad. 
 
 
 





Kommentarer
matilda

vart har du köpt den snygga repgrimman?

Svar: Grafströms i Sundsvall, men det är en privat butik som drivs av en familj så dom finns bara i Sundsvall, men jag tror jag skrev i bloggen någonstans vart repgrimman kommer ifrån ursprungligen. Den är jättebra, hård och rejäl, inget som kommer i ögonen eller så..
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 00:57:10
URL: http://islandshest.blogg.se



Titti

Innan 19:e borde hon vara klar att hämta. Hon ska brunsta om långt innan dess OM hon gör det :)

Svar: Haha ja men veckorna går så fort så vips är det ju den 19:e ;);)
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 08:22:25
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Agnetha

Hett tips: åk inte med de. ta in hästen och bara låt
den stå där. så det blir en mysig stund ifred från insekter. Sen får
man gå ut. när de gjort det döds-tråkigt antal gånger börjar man köra.
Det är två saker de ska lära sig,1) att vistas i transporten på ett avslappnat sätt 2) att åka på ett bra sätr, hålla balansen och kunna slappna av.
Delar man upp de två blir kombinationen lättare sen. :-)

Svar: Jo jag vet vanligtvis gör jag så men jag ska snart fara ner med henne till veterinären och då kändes det schyst att börja korta svängar innan vi ska fara 20 mil på en gång liksom (tur o retur) då kanske hon aldrig mer vill in :P
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 08:41:06



Mikaela

Jag gjorde sin Agneta skriver med min unghäst. När transporten ändå är påkopplad på bilen fick hon gå in en sväng, jag har transport med front urlastning så den lät jag vara öppen så att hon hela tiden såg rätt igenom och även aldrig lär sig att man kan backa ur en transport:)

Svar: Men hur gör du den dagen då hästen står i en finka den MÅSTE backa ur :)? Jag har dock ingen front på min
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 09:31:55
URL: http://svippostina.blogg.se



Jennifer

Tror inte det blir nå större problem, du är ju van Fifan och lastträningen med henne =)

Svar: Haha ja, men det är ju två helt olika hästar :)Fifan är lite mer I dont care, och Kaera är lite mer I DO care! haha
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 09:58:34



Mikaela

Svar: än så länge har det inte varit några problem att backa någon av hästarna ur transport för det gör jag ibland när det inte lämpar sig att använda fronten.

Svar: Okej men det är ju bra :)
mittangsull.blogg.se

2014-07-22 @ 19:40:13
URL: http://svippostina.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?