Fel att göra fel?

Varför är det så fel att göra fel när fel betyder att man lär sig göra rätt? Det finns en storbloggare som brukar få ganska mycket skit (även mycket hyllningar också för den delen) men det klagas och petas ofta i hennes val när det kommer kring hästarna. Fel hit och dit och hur tänkte hon där och det där kan aldrig vara bra o.s.v. Det här får väl mer eller mindre alla bloggare vara med om, men ju större man är desto mer skit får man.
 
Nu har Linda funderat igen. Varför är det så fel att göra fel? Man kan ju aldrig göra rätt hela tiden och man lär sig ju av sina fel. Felen är en del av lärningsprocessen, de måste finnas för att man ska kunna utvecklas och ta sig framåt. Ändå är det så fel att göra fel? Jag tror det är därför folk många gånger är rädda att visa och berätta helheten kring sig själv och sin häst. För skulle man göra något litet fel eller något utöver det normala så blir folk som tokiga eller jävligt surriga, och det vill man väl såklart undvika. Det är ju inte direkt behagligt. Inte konstigt att många har så dåligt självförtroende och självkänsla när det kommer till ridning och allt vad hästar innebär. Så på ett sätt förstår jag att man inte alltid visar sanningen, exempelvis i bloggar, att allt istället är som guld och glitter, samtidigt tycker jag man är stark och modig om man vågar visa sig, det här är jag, hela jag och här är alla mina rätt och fel.
 
Tänk vad mycket fel jag gör i både hantering och ridning med hästar. Jag vet att jag gör fel ibland för jag kan inte allt, men jag provar mig fram. Kanske kommer jag inte fram till rätt metod eller lösning alla gånger, men tänk så mycket jag lär på min resa. Tänk vad mycket fel DU gör. Man ska bara våga erkänna det för sig själv och våga acceptera det. Jag har ridit islandshäst i ca tolv år men RIDIT i snart två år, och vad har man hunnit lära på två år? Tänk vad jag kan om tio år! Man kan inte skynda på kunskap, den kommer med tiden, förutsatt att man har intresse, vilja och möjligheter till att lära, men det finns så otroligt mycket att lära och man blir aldrig fullärd, då kan man tänka sig hur många år man fortfarande kan fortsätta att lära. Vi säger att jag kanske kommer få lära mig i femtio år till, vad är två år av femtio år? Det är inte fel att göra fel och det är verkligen inte fel att inte kunna allt, man är på en resa och man lär sig hela tiden. Det är rätt att göra fel för att fel ska bli rätt.
 
O andra sidan kan man ju fundera på: Vad är fel? Vad är fel för mig och vad är fel för dig? Det finns så mycket olika vägar att gå, så mycket olika metoder och filosofier så för någon kan ett rätt för en annan bli fel. Fel kan ju vara väldigt bra ibland för det kan leda in oss på en väg vi kanske aldrig nått utan det felet. Man brukar ju även säga att hästen måste göra fel för att kunna göra rätt - det tror jag om oss ryttare också. Våga göra fel, det är en del av resan.
 
 
Sen finns det ju fel som verkligen är fel, inte schyst eller rätt mot djuret i fråga - men det är ju en annan sak. Den här dagen på bilden var en så rätt dag så jag var alldeles lyrisk. Finaste dagen!





Kommentarer
Anonym

På Ps jobb finns det en lapp på anslagdtavlan där det står har du aldrig gjort något fel då har du antagligen inte gjort något rätt heller

Svar: Nej det här är Erika för Jennifer skulle skriva Peter och inte Ps ;)
mittangsull.blogg.se

2014-01-17 @ 11:13:05



Anonym

Hmm vem av dina Anonymer kan ha skrivit den första kommentaren då båda anonymerna har respektive som namnas P?
Och till nästa fundering, är det den andra anonyma som skriver detta eller är det samma Anonym båda gångerna? ;)
Eller vilken är vem! =) Hahaha

Svar: Haha ja det är svårt att avgöra men det här tror jag är Erika och den andra, Jennifer kanske:P? Eller är det Erika med ;)?
mittangsull.blogg.se

2014-01-17 @ 12:52:43



Anonym

Ja det kan man aldrig veta hmm =) Är det samma som skrivit alla kommentarer tro? :-) hahaha eller är de olika? ;)

Svar: De flesta ;) Ni skriver på olika sätt så jag brukar ha koll, men sen så har ja lite koll på IP nummer också heheh
mittangsull.blogg.se

2014-01-17 @ 14:39:26




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?