En bra galoppövning.

Vad har jag gjort idag?
 
Ridpass: Uteritt
Tid: 30-40 min
Utrustning: Barbacka
Fokus: Galopp/ träna rygg.
Övning: Rakspår. Rygga och fram i galopp.
 
Jag ska berätta lite om en övning som jag nyss börjat med och som jag tycker är tio tummar upp. Jag rider mycket galopp nu, det har bara blivit galopp de senaste två dagarna, ut i skogen. Både fattningar och lite längre sträckor i arbetsgalopp. Jag är noga med att jag gasar iväg med henne ibland också så musklerna länger sig, sitter man bara och fingalopperar är risken att musklerna blir korta och stela, det är viktigt att de får sträcka ut ibland, så tips ett är att du brakar järnet emellanåt. Jag brukar oftast göra det i slutet av ett pass, både för belöning och att sträcka ut muskler.
 
Den övning jag gjorde idag var rygga och fram i galopp. Vad händer? Genom ryggning lyfter de upp ryggen och är man snabb fram i galopp så får man med ryggen och de kommer upp och fram. Detta är en kalasbra övning, den stärker på många vis och man märker hur kvalitén i galoppen förbättras vid varje fattning från en ryggning samt att hästen kommer uppåt så mycket mer.
 
Dock är det inte bara att backa hästen och sedan smacka fram den. Ryggning är också en konst och skall ridas rätt. En häst lyfter inte ryggen bara för att du backar den, det är väldigt viktigt att man inte bara drar den bakåt i tyglarna, det som händer då är att hästen oftast tar upp huvudet, tappar rygg och energi, det kan den också göra även om den inte lyfter huvudet. Tyglarna kan jag absolut använda på en häst som inte fattar ryggningen riktigt men jag använder samtidigt mina ben (bumpar bakåt) och liksom med en känsla i kroppen försöker få hästen att rygga, det räcker inte så, jag vill även att den ska samla sig och ge efter, det ska inte finnas ett motstånd i bettet.
 
Hästen skall dessutom rygga rakt, det vi gör då för att korrigera hästen är att flytta bogen och inte bakdelen, då kommer den tappa all jobb och sin överlinje. Om hästen ryggar åt höger så fortsätter vi med samma energi att rygga den men vi rätar upp den på en rak linje genom att flytta bogen. Detta kan vara lite klurigt om man aldrig gjort det, för det handlar inte om att vi skall rygga på en rakt linje längs vägen, du kan rygga rakt även om det skulle vara tvärs över vägen, huvudsaken att hästens KROPP är rak och att den inte flyttar iväg bakdelen. Något annat viktigt att tänka på är att du arbetar den bakåt med samma energi som man arbetar framåt, det ska vara driv fast bakåt, inte segbacka vilket jag tror det är det största felet många gör, man tar ett steg i taget som Ior i nalle puh, ja då är det ju enbart lydnaden men arbetet det försvinner ju garanterat, då får vi aldrig fram den där effekten vi vill åt, den ska arbeta sig bakåt inte fuska sig bakåt. Det är inte svårt för varken djur eller människa att gå baklänges, inte ens för en bil. Det handlar om HUR man gör det.
 
Här har vi ju en riktigt fin ryggning. Hästen ger efter, lyfter ryggen och sätter sig på baken, man ser även att detta inte är en smygande ryggning heller. Tänk de första fina galoppstegen från det här, inte dåligt!
 
 
 
Så det vi vill är att hästen formar sig, backar rakt, lyfter ryggen och ger eftergift, DÅ driver man fram den i galopp och här får man vara snabb så den inte börjar trava eller skritta, då har man tappat hela poängen, fram i galopp på en gång. Det kan underlätta om du tar fram dina händer snabbt och smackar fram den lite raskt. Risken finns att håller man in händerna vid manken/sin mage ger det en signal som kortar upp och bromsar ner hästen, det som kan hända är att den inte kommer fram och länger steget, risken finns att man bara kortar hästen, spänner bogarna och får inte den där fina stora rörelsen som man är ute efter, att ta fram sina händer ger oftast en klar signal till hästen att den ska fram och upp i galoppen.
 
 Som på första denna bilden, där tar ryttaren fram sina händer, och hästen kommer upp och fram.
Källa: Malinweb
 
 
Här är en liten mer ökad galopp, men även här visar man hästen fram och upp med händerna
 

 
Till en början vet ju inte hästen vad denna övning handlar om och då får man såklart sänka kraven, om den tar något skritt-trav-tölt eller annat steg än galopp från början så är inte det hela världen, driv bara upp den i galopp så fort det går, då kommer den så småningom fatta vad som ska hända efter en ryggning och vipps så fattar den galopp stillastående. Detta är både en nyttig och rolig övning men även väldigt jobbig, så sitt inte och rygga och fatta galopp under hela passet! Då kommer hästen tappa både glädje och ork.
 
Det jag har gjort när jag fattat upp i galopp är att hon får ta några få steg sedan har jag bromsat upp henne och det ska vara raskt och helts utan tygeltag, Vi vill att hästen nästan ska tvärnita och använda baken. Gör den inte det så gör jag en one rain stop, och det behöver inte vara en kraftig sådan egentligen mer än att vika in huvudet åt sidan, den här övningen går ju inte i sådant högt tempo heller. På så vis kommer vi även få en mer lyhörd häst och ju mer lyhörd och lydig den är desto  bättre och lättare kommer det gå att göra övningen. Denna övning kan man göra i ALLA gångarter.
 
Personligt: Fifa var jätteduktig med detta idag och hon lyfte verkligen ryggen och kom upp, hade i galoppen jättefint. Det som inte gick bra idag var att i skritten hade hon så sänkt rygg och inte kunde jag riktigt jobba upp den heller, den är lite sänkt annars också när hon går i hagen, knepigt, blir skönt när ja kollar upp henne.
 
 





Kommentarer
erica

Ne men han var väl med till sjukan? Jag fick åka ner själv :/ men de gick ju iof bra de med men blir lite tråkigt bara.. röntga njurarna i ngn typ av dataröntgen dom spruta in konstrastvätska
Genom en nål in i kroppen sedan åkte man fram och tillbaka genom ngn ring med nån dataröst som pratade haha...

Jaså tkr du de? Jag tkr hon är så likl Bodi i kroppen, nja hon rör sig bara om hon busar hahaha...

Filma övningen!!

Svar: Ja det är tragiskt för normalast har väl typ de flesta med sig nån när man ska på sjukan, men samtidigt verkar du ju ha valt/accepterat det livet vilket kanske är bra i sig, eller inte... Lät inge kul med nålen! Blä! Ja jag for också ut och in, fast ja hade ingen röst, den här lät som den centrifugera eller hur det stavas, haha. Du skulle ha frågat om ja kunde ha följt med!
Kommer inte ihåg hur Bodi såg ut men ja tycker överlinjen, benen och halsen är sjukt likt Ögn :)

Hehe kanske ja kan filma framöver när vi är mer pejl på den :) Den är kanonbra, prova :)
mittangsull.blogg.se

2014-01-30 @ 19:48:34
URL: http://solliljans.blogg.se



erica

Nja vet inte om det är normalast satt några till som verka vara ensamma. . Ja jag kan inte tvinga folk följa med mig om dom inte har tid eller lust, måste klara mog själv och det går ju bra :) De är bara lite långtråkigt ibland men å andra sidan bör man väl ha tråkiga dagar då uppskattar man de bättre dagarna mer hihi..

Ne rösten sa bara när konstrastvätskan skulle sprutas in i kroppen... Okej ska lägga in en bild på bloggen ska du få se han.. Haha nej nej de är för avancerat för mig.. jag blor glad om jag kan få han avslappnad bara, fokuserar på sånt jah haga grunder...

Ja hon sparka med frambenet så hon fastna i undertråden som tur är sparkade hon där de var ett handtag så de lossna bara så blev hom fri..

Svar: Men du är ju ALLTID ensam, han följer eller hjälper ju dig ALDRIG, det är ju skillnad och det tycker jag är tragiskt =/
Nejrå klart det inte är avancerat, vanlig ridning bara:) Och din häst som har sån fin galopp i grunden också :) Vilken tur att det gick bra för henne lillfisen! Min lillfis gick omkull som fan idag kan ja säga..............
mittangsull.blogg.se

2014-01-30 @ 22:37:48
URL: http://solliljans.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?