Lina träning dag 1

Aaaah idag har jag fått jobbat, jisses nu har jag att träna på kan jag säga, jag är helt slut, undra om man känner av träningsvärk imorgonbitti. Ja jag ska väl försöka beskriva lite vad vi gjorde och hur det gick, jag har ju en tendens till att skriva på rejält så jag ska försöka korta ner så gått det går. Idag arbetade vi lite mer inramat och med min sits och hjälpinverkan. Jag fick helt ställa om min ridning, nu kan vi ställa högre krav på mig och Fifa och eftersom hon är så mjuk och fin så måste jag rida med mindre hjälper och slipa mer på sitsen. Den största utmaningen var nog mina ben, jag har lätt för att peka upp hälen och driva med mina fötter, så idag skulle hälen ner, tån peka rakt fram och vaderna skulle arbeta istället för hälarna. Och att ändra sitt muskelminne är ju helt klart en utmaning, jisses Lina fick tjata och tjata och tjata, för rätt som det var for mina ben i fel läge och så var hälarna upp och tog över vadernas jobb. Haha det var skitjobbigt att sitta såhär, man kände verkligen hur musklerna spändes, men det är bara att träna träna träna.
 
Blicken framåt, jag har ju en tendens att titta neråt så där fick Lina tjata på mig ytterligare, det är bra, det ska tjatas på annars blir det ju ingen förändring. Mina händer fick jag träna lite mer på att hålla stilla och stadigt, samt inte flaxa så mycket med vänster arm i vänster varv, utan in med handen in, in, in. Haha ibland blev jag tokig på mig själv, att det inte går in i huvudet liksom och stannar där? Ja det var väl det jag fick träna mest på.
 
Gångartsmässigt, Fifan. Där jobbade vi alla gångarter, mer inramat och i en högre form så hon inte blev för lång. Här gällde det att jag använde mina vader rätt, handen stilla framåt och väntade ut henne. Jag kan göra lite för mycket ibland och då blir det att Fifa kan prova på själv utan att fundera och vänta på vad matte vill göra. Så jag måste vara tydligare, inte göra för mycket och vänta ut henne. Tölten kändes jättebra faktiskt, vi jobbade på ganska så stora volter och jag är nog dålig med det, så nu ska jag rida på en större yta. Hon kändes jämn, stabil med jättefin takt. Även traven blev fin mot slutet, men det gäller att jag rider rätt och är noga med att inte förböja henne, jag fick jobba en del med min yttertygel, jag har haft lite svårt att hålla henne rak på volt så det jobbade vi en hel del på. Galoppen sist, den gick riktigt bra faktiskt. vi körde inte så länge med just den gångarten men jag blev väldigt överraskad hur fin hon kändes. Hon har lättare att runda sig och få med baken på minivolter, men jag har tyckt att det har blivit lite svårare på större volter, det är inget fel på galoppen så, inte alls, inte med tanke på hur hon har gått förut, men nu vill jag kunna kräva en jämn, rund och uppåt galopp på en större volt och det fick vi verkligen till på slutet. Så länge jag gjorde rätt så att säga haha. Jag red på stor volt, korta ytter och driva på, då blev galoppen jättefin, sedan fick jag ta fram händerna igen så hon inte behövde gå så varv efter varv utan vi tog några steg i taget. 
 
Jag är jättenöjd med min häst, nu är det bara jag som ska träna på allt detta. Jag tycker det är jättesvårt att koppla ihop alla dessa delar, och att ändra sin ridning, sitt muskelminne. Ja menar har man suttit och ridit på ett speciellt vis så länge, exempelvis med min vänstra hand som gärna far utåt, då är det supersvårt att bara ändra på det huxflux, för helt plötsligt funderar man på hur skänklarna ligger och vips så far armen ut haha, nej det gäller att verkligen träna och hela tiden fundera under ridpasset, påminna sig själv. Imorgon blir det ett till pass för Lina, det känns jättebra, jag tycker det är kanon att ha två pass, då får man lära/träna på en massa nytt första dagen, sedan sover man lite på det och nästa dag fortsätter man, då brukar det sitta lite bättre och det klarnar allt mer. Efter detta hade vi ett trevligt samtal om det nya bedömningssystemet, där Lina informerade om vad som har ändrats o.s.v. Tycker det låter kanonbra! Sedan är det ju tävling (vårkval) om två veckor, shit TVÅ VECKOR!? Herregud jag som knappt hunnit träna något i år, men äh vi tävlar ju mest för rutins skull, men det är väl klart man vill att det ska gå bra ;) Nu är det bara att träna stenhårt.
 
Summasumarum: En kanon dag, med ett väldigt givande ridpass och jätte trevligt sällskap med god fika och intressant information.
 
Érika tog några bilder men vet inte hur dom blev med tanke på att det var inne i ridhuset, men men kanske finns någon bild att visa sedan :) 
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?