Film: Stretcha länd och kors

Jag brukar som sagt stretcha Fifa ganska mycket och jag har tidigare fått förfrågningar hur jag stretchar, så jag tänkte visa lite nu hur jag gör när jag stretchar ut hennes länd och kors som jag tycker funkar ypperligt!
 
Jag har tidigare fått en övning från hennes kiropraktor, det har funkat helt ok men jag tycker inte det har funkat lika bra EFTER ett ridpass, jag har inte fått ut hennes muskler på samma sätt som innan ett ridpass. Därför har jag fått klura och prova mig fram till något annat som skulle dra ut hennes muskler på ett bättre sätt. Så efter lite inspiration hur Lina ställer upp Sjöfn så har jag lärt Fifa att flytta framfötterna millimetervist på samma sätt. Det är kanonbra både när det kommer till lydnad eller om man som Lina nu har gjort, ställer upp hästen, eller om man vill stretcha så som jag gör.
 
Jag ber henne då bli så lång hon kan bli genom att få henne smyga fram med frambenen, sedan locka henne med en morot så hon sträcker hela sin kropp efter den. Hon är riktigt duktig och hon drar ut både rygg, länd och kors rejält. Hon kan ha lite för bråttom ibland men det är så typiskt hon ^^ Jag ska visa:
 
Hahah jag tycker synd om Martin då jag tjatar med min fråga om han filmar hela hästen hahah.
 





Kommentarer
Anonym

Det var en övning jag kunde göra för att hon ska bli säker på rumpan istället för att sparka, fly osv ska hon genom trycket i grimman och mot benen följa en känsla och komma till.mig.

2013-11-18 @ 15:47:13



Anonym

Här kommer Linas förklaring son är lite bättre
Gör så att du slänger över repet på hennes andra sida så att repet hamnar bak på haserna- du går bakåt och sätter tryck i linan. Den övningen kallas för "follow a feel" och det går ut på att hon ska följa en känsla, följa trycket i grimman, vända ifrån dig och komma tillbaka till dig (medan du fortfarande har tryck i linan och backar) Hon ska bli avslappnad när hon känner trycket mot bakdelen och stoppet i grimman istället för att bli stressad och rusa iväg (utan stanna upp, tänka och söka sig till

Svar: Jaahaa då fattar jag, det var pga hennes bakskygghet. Jag trodde det var en övning där hon skulle följa dig, men då fattar jag bättre :)
mittangsull.blogg.se

2013-11-18 @ 15:51:04



Anonym

Ja precis. Hon är väl inte rent bakskygg men om de är något som hob överlag blir osäker på och som då kommer vakom henne då kickar hon i försvar tyo :) detta skulle vara en övning man kunde göra :)

2013-11-18 @ 18:17:39



Anonym

Ja precis. Hon är väl inte rent bakskygg men om de är något som hob överlag blir osäker på och som då kommer vakom henne då kickar hon i försvar tyo :) detta skulle vara en övning man kunde göra :)

2013-11-18 @ 18:17:42



Nina Liljedahl

Men hjälp vad duktig du är som lärt Fifa det där! Haha...jag kan bara föreställa mig hur Gäddan skulle fara fram som en bulldozer till moroten om jag skulle försöka... :-( Vi behöver nog träna lite NH hon och jag.

Hur har du gjort för att få Fifa att flytta fram frambenen så där. Hur började du? Hur fick du henne att förstå att det bara är frambenen som ska flyttas?

Sv: Ja visst är Blundur helt underbar! Han är den i särklass coolaste fölunge vi har haft. Jag vet inte om vi ska behålla honom, det får framtiden utvisa. Han kommer nog i alla fall inte att säljas inom de närmsta åren i alla fall, som det känns nu.

Svar: Oj ja du, hur ska jag förklara det, hmm jag har liksom gjort som jag gör på filmen och berömt henne varje gång hon tagit ett kliv fram med ena hoven, jag har så svårt att berätta hur jag lär hästarna saker för det liksom bara görs på känsla och automatik, det är sällan jag har en plan HUR jag ska träna, det blir liksom som det blir. Men jag tar henne iaf lite runt hakan mot mig och smakar, och går hon fram med alla benen så backar jag henne och gör om, och så fort hon bara flyttar fram så ger jag mycket beröm. Det där (óm man har lite tålamod) kommer man nog på efter ett tag :)
Ockej ja han är ju huuur fin som helst, förstår om ni inte vill göra er av med honom i första taget :) Ska ni rida in hans mamma snart?
mittangsull.blogg.se

2013-11-20 @ 10:24:39
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Anonym

Ja vi börjar väl med Silfrun fram i vår nån gång (hooppas jag). Både hon och Blundur är ju så coola utan varandra så man skulle nog kunna börja redan nu egentligen men nu innaan jul känner jag inte att jag hinner, då får det bli minsta möjliga med hästarna.

2013-11-20 @ 21:42:44




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?