Fyrtakt VS Framtung

En vän till mig fick mitt tankesnurr att gå igång då vi pratade om islandshästens alla takter och därmed taktfel. Jag förklarade vad en fyrtaktig trav var, fram landar före bak.
- Ja men då är dom ju framtung. Sa hon.
 
Hmm jag förstår hur hon tänker faktiskt för i den stora bruna hästvärlden så är ju hästarna oftast framtung när fram landat före bak, men det är (förmodligen) inget taktproblem som VI har och där kommer tankarna igång.
 
Islandshästen landar med fram före bak i traven pga taktfel (såkallad fyrtaktig trav) samtidigt som halvblodet landar med fram före bak pga framtung, här vill man då tycka att islandshästen också är framtung, men jag håller nog inte riktigt med under alla fall, men förstår tanken, men vad är det som gör att dessa två hästar landar med fötterna likadant innehar olika "problem"? Vad säger att en islandshäst inte är framtung med fram före bak? (Vilket dom givet också kan vara ibland) Men tittar man även under större tävlingar och exempelvis på Landsmot så ser man många islandshästar som är lätt framtill men väldigt fyrtaktig och landar med fram före bak, så typiskt femgångshästarna.
 
Jag känner när Fifa är framtung och det tycker jag man även som åskådare ser från sidan. En islandshäst kan ju vara lätt som en fjäder framtill och trava på i stora luftiga steg men fortfarande landa med fram före bak och ibland handlar det ju också bara om EN diagonal, skulle hästen då vara framtung på EN sida? Här kommer mycket frågar som snor runt tankarna, vad definerar framtunghet hos en häst om man räknar bort fram före bak? Den är tung fram givetvis och tappar bak men för ögats del i rörelsemönstret tänker jag (om någon nu kommit med mig så lång hitills)
 
Alltså man är då brydd över om fyrtakt alltid handlar om framtunghet hos islandshästen. Jag skulle vilja säga: JA absolut ibland, MEN jag tror att många gånger handlar de om obalans o.s.v med taktfel, det behöver inte altid innebära att hästen går på framdelen. Så tänker jag, nu är jag supernyfiken hur ni tänker!!?
 
Ja såhär sitter jag jämt och funderar, analyserar både när jag rider, ser hästarna i hagen, ser när andra rider eller bara sitter framför datorn o.s.v. Brukar pausa hundra gånger på filmer för att se benens postion o.s.v inte dumt för man missar en del intressanta detaljer när filmen bara rullar på, såsom fyrtaktig trav.
 
 





Kommentarer
Tova

Sånt där kan man fundera över hur länge som helst, vet inte riktigt hur jag ställer mig till den frågan.

Måste bara få skriva att jag tyckte hästen som kvinnan red såg snyggast ut, de andra hästarna var "fula" islanshästar som är jättestora framtill och krymper ihop som jag-vet-inte-vad bak. Vet inte hur en islandshäst ska se ut dock, men tycker de är för tunna, eller vad man ska kalla det. Enligt mig ska en islanshäst vara kompakt hela vägen bak, inte bara framtill och se konstig ut, som en glasstrut som man har lagt ned. >.< Haha, har ingen aning om hur det ska se ut rent rasmässigt dock..

2013-03-24 @ 09:07:47
URL: http://kazince.blogg.se



Frida

Hmm, det där har jag inte tänkt på. Tittade lite på bilder på Guffi och på honom är det svårt att se vilket ben han sätter ner först, det är väldigt jämt. Han har en bra och väl balanserad trav och känns aldrig framtung, men den kan ju vara fyrtaktig ändå, jag vet faktiskt inte.

2013-03-24 @ 20:39:43
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se



Josefine

Åh så intressant detta är!!! Kan fundera hur länge som helst jag med över takter, och skillnaden med storhästarna, så spännande!

2013-03-26 @ 17:24:51
URL: http://Isbitarna.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?