Tölten

Tölten har faktiskt aldrig varit några problem med, tycker jag. Nu jämför jag väl kampen med traven, givet har jag fått lagt ner mycket jobb och energi på tölten också, vem får inte det? Det roliga är att tölten verkar väcka glädjen hos Fifa och den har verkligen utvecklats sedan våren och absolut under vinterhalvåret. Vi har haft våra svackor, ibland har tölten inte alls funkat och det har varit segis och blaha, men det får man ta när man har unghäst och en ryttare på ryggen som egentligen inte alls RIDIT så länge. I mars får vi fira ett år, det var då vi började träningen med Fifa på riktigt sedan rehaben, jag tycker hon har gjort stora framsteg sedan dess.
 
Idag (det vill säga bra dagar) rör hon sig mer i tölten, paddlar som jag brukar säga, det känns som att paddla kanot. Hon länger steget mer och är mer jämn. Jobbar bättre genom kroppen och har ett trevligare flyt, har dessutom fått bättre aktion och kan tölta i högre tempon. Nu mer kan man börja känna lite woow känsla, det är häftigt när hon trycker på av glädje och ångar på. Tölten är nog den gångart som jag är mest nyfiken på hur den skall utvecklas, för det är där hon har häpnat mig som mest. Dock gäller det verkligen att rida igenom henne här och se till att hon inte spänner sig då blir det lätt passtakt.
 
Dagens pass i tölt 31/1 (publicerar detta senare) kändes, ja.. nja, jaha jaja. Hon var allmänt seg, ingen power och inget tryck, definitivt inget paddlande men jag var nöjd ändå med tanke på att hon är under brunst och hade ändå jobbat så fint i traven. Det var ju ingen wow känsla precis, nästa som att hon gick och sov, det blev lite bättre mot slutet av passet men nja, jag kan ju inte ta i så jag spricker precis ;) Tungt i snön också, så svårt att rida i snö överhuvudtaget tycker jag, med takten och allt, så det kändes.. ja som det kändes. Fast.. när jag titta på korten så blev jag rätt förvånad, lite överraskad.. jaha.. är det sådär det ser ut när det känns lite blaah? Hur ser det då ut när det är wow? Och inga vikter heller så.. himlans kul! Ja vi har ju definitivt höjt våran lägsta nivå.
 
Kort kort tölt, har nog aldrig ridit i så kort tölt förut, men det behövs!
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan ut på fyrkantsspåret och öka tempot lite, bilderna är i ordning genom passet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Kommentarer
rebecca

I mars firar jag och nott också ett år! Jag köpte henne förra året i mars :D

2013-02-02 @ 08:18:11
URL: http://rebmj.blogg.se



ekka

Fint kommer går bra på vi vintertööten för er tror kag ;) hoppas iaf på de

2013-02-02 @ 10:36:38



Julia

Tänkte bara skriva att det finns massa små filmer på mig och Melroose på bloggen! Vet att du vill se oss i rörelse :)

2013-02-02 @ 16:59:58
URL: http://ohjuliet.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?