Skitbra artikel!

Såååå bra artikel som Tanja skickade mig, tack för den tjejen. Väldigt intressant läsning och jag tycker mig känna igen likheterna kring mina egna tankar i ridning samt bedömningen och kriterier i tävling. Jag tycker han tänker så himla klokt.
 
"Den ridning som förekommer inom tävlingssammanhang stämmer helt enkelt inte överens med min träningsfilosofi som, i korta drag, är att det är själva ridningen som ska granskas och bedömas och även hur vältränad hästen är. Är hästen utbildad och förberedd för sin uppgift enligt den klassiska utbildningsskalan? Är hästen avspänd och lösgjord? Är takten ren? Svarar hästen korrekt på ryttarens hjälper? Har hästen schwung och kraft? Är den rakriktad och kan den samla sig korrekt?"
 
Det är precis detta jag i en del mina åsiktsinlägg menat, ibland känns det som att islandsridningen saknar.. lite mer "ridning". Jag skrev ett inlägg om att vi skulle behöva ha lite mer från den engelska dressyren, återkommer till det.
 
"Sanningen är den att medelåldern för en isländsk tävlingshäst är markant lägre än för t.ex. en dressyr- eller hopphäst som toppar när de är mellan 12-18 år eftersom de fått tillräckligt med tid att utvecklas och tränas på ett uppbyggande sätt. Det har skapats någon slags kultur på Island, förmodligen p.g.a. tids-, kunskaps- och pengabrist, att man börjar tävla på för unga hästar och har för höga krav på dem. Fysiska skador är en sak, men vad händer med deras själar?"
 
Det var detta jag menade lite med mitt förra åsiktsinlägg ang engelsk dressyr. Att vi kanske behöver följa deras spår lite mer, men islandsryttare kanske inte orkar eller hinner med att rida upp våra hästar i den mer skolade nivån som de har i dressyren? O andra sidan en häst är en häst och oavsett inriktning, gren, ras - utveckling tar tid och det finns inga genvägar. 
 
"Jag vet att jag inte ensam om denna vetskap men det är tyvärr för få som vågar yttra sig offentligt"
 
Tack för dettaJag har ju en hel del tankar och åsikter, jag funderar runt olika vägar och även lite utanför ramen. Att öppna munnen medför alltid "risker" Jag får ta dom då :)
 
HELA ARTIKELN HÄR





Kommentarer
Fia - med islandshästen som passion

"Även för de allra skickligaste hästtränarna tar det lång tid att utbilda en häst. Inte för att det är svårt rent tekniskt att lära hästen det man vill utan för hästen måste få tid att succesivt utveckla de muskler som den behöver för att orka göra det man ber om." - Atli

Bra citat!

2013-03-03 @ 16:26:20
URL: http://meistaraverk.blogg.se



Tove

Jag önskar att alla kunde tänka så, och att fler som tänker så vågade yttra sig. Jag har fått lite skit för att jag har kritiserat en del islandstränares metoder (aldrig pekat ut någon specifik), men jag tycker inte att det är okej att kräva mer av en häst än vad den psykiskt och fysiskt klarar av. En duktig ryttare kan väldigt lätt träna sönder en häst. (Tror till och med att jag har nämnt det på din blogg tidigare ;) )
Jag gillar ditt tänk, håller med dig om att man borde rida lite mer engelsk dressyr på islandshästar, även om Sverige är mycket bättre på det än Island :)

2013-03-04 @ 21:17:35
URL: http://raudur.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?