Åh hon värmer mitt hjärta

Aaaw jag har verkligen en fin häst. Svala var ute på tur och Bitter stod i stallet för en stund. Fifa blir alltså ensam i hagen. Hon hummar och brummar för fullt när hon ser mig greja, förmodligen efter något gott. Hon följer mig vart jag än går dit hon kan ta sig. Jag börjar gå hemåt, Fifa skriker. Om det är efter mig eller hästarna vet jag inte, förmodligen bara genom en ensamhet. Fast det skar lite i hjärtat när jag hörde hennes gälla gnäggning.
 
Så jag hoppar in i hagen igen och ropar på Fifa som står längst bort. Fifa slänger blicken mot mig och kommer gladeligen emot mig i trav. Sedan stannar hon vid mig där jag kliar hennes små tissar. Min fina häst. Jag går sedan uppåt mot hagen och sätter mig på en sten, Elmo sätter sig troget bredvid så nära han kan och lyssnar till ljudet av naturen. Fifa springer upp bredvid mig, tittar lite, funderar lite. Sedan går hon lite åt sidan och tittar sig omkring. Jag sitter kvar, det var mysigt här på stenen, bara lugnet tillsammans med mina djur. Efter ett tag kommer även Fifa upp på stenen, hon lägger mulen mot min hals för någon sekund och jag ger henne en mjuk puss.  Där sitter jag uppe på stenen och kikar ut över utsikten tillsammans med min ponny och min lilla hund, det måste ha sett knäppt ut men det var helt underbart. Efter ett tag hoppar jag ner, säger hejdå och börjar gå hemåt. Fifa hoppar genast ner och springer sedan efter mig. Aaaw hon är väl för söt.
 
Jag kan gott tänka mig att hon var såhär go och närgången just för ensamhetens skull, men det spelar ju ingen roll. För trots ensamheten så känner hon ju ändå en trygghet och ett behov av mig, hon känner sig ensam och tyr sig till matte för det känns bra, så jag skall inte spilla tårar över ett slags utnyttjande. Haha ne för det är väl dessa stunder då hästen faktiskt kan välja att ensam skrika oroligt efter de andra och strunta i sin matte/husse för där finns ingen trygghet eller ett något behov, än att istället känna tryggheten och närheten till matte/husse, man är en del av flocken, hästen blir inte ensam eller upprörd för den har sin trygghet hos dig. 
 
Tänk att den här hästen har varit så osocial och "människoskygg" som man bara kan vara. Kan man inte tro.
 
Fifas typiska underbara blick aaaaah
 





Kommentarer
Erika

söta tjejen. :)

SV
Inte lätt o hinna med o läsa bloggar när du pluggar, har hästarna m.m.
har avsatt mindre tid åt de nu oxå.
är hellre i stallet nu.

De är jätte tråkigt med Grim.
Både jag & hans ägare mår inte bra över detta, men eftersom hältan blivit så mycket värre så satte veterinären stop nu när vi var där förra måndagen. :(

Just nu går vi bara och väntar och väntar på att papprena ska komma.
Sen att försäkrings bolaget ska godkänna allt.
Åh sen när dom gjort de kommer jag boka tid o han ska få somna in. :'(

De är tufft o gå igenom detta.
Mår skit rent ut sagt.

2012-09-11 @ 21:17:43
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Erika

sv
Raski visas ju mycket inom hus.
Dock kommer de inte blir så mycket ridhus ridning.
Kanske ingenting allt hänger på hur vintern blir.
Samt om jag rider bort till ridhuset eller om jag får skjuss bort m.m.

Svårt o veta innan hur vintern blir.
Är de halt o så ute vill mamma inte köra transport.
Men får se.

Tror jag ska helraka Raski nu i oktober.
Sen ev låta henne behålla lite av den päls hon får över vintern.

Men nu över oktober, november, december låta henne gå helrakad.
då hon ska trimmas.
hon svettas ju så himla lätt.
har tidigare inte märkt av de eftersom hon aldrig blivit riden så här hårt.

Dessutom efter svettas hon en del även om man skrittar av länge tar de en stund innan hon slutar svettas.
och sen as lång tid för henne o torka om det inte är 25+ o sol förstås. ;) haha

Dom lär troligtvis gå ute mellan
08-09.00 - 16-18:00 varje dag så de är ju inte 7-21 utevistelse liksom.

2012-09-11 @ 21:23:45
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Julia

Haha nej hon verkar ju verkligen inte som en häst som skulle varit folkrädd :P

SV: Tack :) Takten har nog blivit bättre, jag måste bara erkänna för mig själv också att vi faktiskt har utvecklats osv... ;)

2012-09-11 @ 21:36:15
URL: http://semtegensis.blogg.se



Erika

SV
Jo de är ju vi människor som bestämmer när de ska avsluta eller inte avsluta.
Som Grim,s fall har ju veterinären satt stop och man ser ju på honom att de finns inte mycket gnista kvar i dom där ögonen. :(

Dagar då de blåser o är kallt så står han o hänger o är stel.
Vill inte röra sig.
Samtidigt stå inne på box blir han stressad av så annars kunde jag mer än gärna ställt in dom nattetid i alla fall så han fick vila i lugn o ro.
men han stressar upp sig då o de känns inte värt o låta han må dåligt genom stress sista tiden i livet.

Usch..
håller på o tar massor bilder för att ha den dagen vi är där då han tas bort.
om de sker nästa vecka eller veckan efter får vi se.

2012-09-11 @ 22:12:38
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Nina Liljedahl

Även om den extra kärligheten kom sig av att hon var ensam utan flocken just då, så betyder det ju att hon ser dig som en stor tröst och trygghet. Att ni två har ett riktigt fint förhållande tvivlar jag inte en sekund på. Din häst älskar verkligen dig!

2012-09-14 @ 10:21:08
URL: http://stallskogalund.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?