Intressant!

Det har kommit intressanta kommentarer ang om jag skall ta föl efter Fifa eller ej. Jag blir inte bitter efter folks åsikter, jag tycker det är intressant att höra andras ord och meningar (till motto) även om jag inte håller med om allt. Ibland kan jag tycka att vissa kommentarer eller ord är intressanta för att jag tycker dom låter lite crazy. Allt är intressant på sitt vis och alla får tycka som de vill, med varandras tankar och åsikter kan vi lära mycket.
 
Jag fick en intressant kommentar där det står: 
 
"Det är ju kalas att hon aldrig var skadad men jag ställer mig ändå frågande till att avla på henne. Hon är verkligen ursöt, men man måste ändå inte avla på alla ston. Vill man ha ett föl eller en unghäst så kan man köpa exakt det man vill ha istället för att hoppas på att det blir något bra, framförallt när man inte har ett sto utöver det vanliga. 
Såvitt jag kan se har hon till exempel ingen stam att räkna med."

Diva Från gategården
 
 
Eller där en annan skriver:
 
"Tänk att så fort man börjar surra om att man ska betäcka sitt sto så ska det börja näbbas om att alla ston inte platsar i aveln ... 
Jag tycker du ska skita i olyckskorparna som gnäller om att du inte borde betäcka. Jag kan på SITT SÄTT hålla med - det blir förmodligen inte någon ny superstjärna på Islandshästhimmelen men det blir alldeles säkert en jättefin och trevlig ridhäst. Jag tycker att Fifa verkar vara ett utomordentligt bra sto att avla på. När folk däremot avlar på ston som faktiskt har stora exteriöra avvikelser, svårigheter i gångarterna eller värst av allt: Sjukdomar eller Extremt dåligt lynne - då är det problem. 

Jag blir lite irriterad på det här "elitistiska" tänket som en del Islandshästmänniskor har. Att man bara ska avla på de så kallade "bra" hästarna. Men VAD är en bra häst? Det behövs "helt vanliga" hästar också, och "bedömnings-fin-BLUP-avel" genererar ju i såna hästar också. Samtidigt ser inte jag det som något hot att man avlar på "obedömda ston", i synnerhet inte med så fina kvalitéer som Fifa faktiskt har. Nä, hon kanske inte passerar nålsögat men det är heller inget fel på henne -tvärtom verkar hon vara en utomordentligt trevlig och bra häst"
 
Fifa från gettot Frá Enniskoti
 
 
Jag kan inte annat än att hålla mig till nedanstående kommentar faktiskt, inte bara för att ställa till försvar både till mig och min häst, för jag tycker verkligen inte Fifa är en "dålig" häst att avla på, jag tror snarare att det kan bli en intressant avkomma med rätt hingst, och om det inte blir en stjärna? Har vi då skapat fram en onödig häst? Att en häst inte har bra stam betyder inte att hästen i sig blir dålig eller medelmåtta eller framförallt ger dåliga avkommor, en bra stam är ett plus i kanten och ökar chanserna till en bra avkomma, såklart, men det finns hästar som visat framfötterna på tävlingsbanan som INTE har en märkvärdig stam, och vad är en bra häst som andra kommentar skrev? Jag tycker hon ställer riktigt bra frågor och tankar som man kan gå lite längre på.
 
Den första kommentaren har en poäng i sin mening, ska man få fram riktigt bra avkommor som kan lyckas på tävlingsbanorna, så ökar ju chanserna med två riktigt bra föräldrar och framförallt med en bra stam bakom sig, men samtidigt känns det lite överdrivet, att bara sträva efter perfektion ska man vara försiktig med vad det än handlar om. En häst med dåligt lynne, tragisk extriör, sjukdomar såsom eksem kanske inte lämpar sig att avlas på även om avkomman inte behöver ärva de sämre delarna. Jag har en riktigt fin hund som skulle passa utmärkt till avel och där även kennlar gett förfrågan om de får använda honom till sin kenneltik, redan innan han hunnit visas. Han är en lämpad fin hane för sin ras, eller? Nej tyvärr har han gråstarr och trots att jag så gärna vill avla på denna hunden som har ALLT extriör, päls, färg, rörelse, lynne och bra stam, så måste jag agera professionellt. Sunt förnuft svider. Så den biten kan jag förstå med en diskussion och ifrågasättningar där man vill avla på "trasiga" djur, men vi "amatörer" som ändå har en trevlig häst med trevliga gångarter som lever ett friskt liv kanske man inte alltid ska säga bu till :)
 
Varför jag vill ta föl efter Fifa är främst att jag vill ha något efter henne, det är väldigt viktigt för mig, sedan satsar jag lite på en grym hingst och hoppas på att avkomman ska bli det jag strävar efter, men om denne inte når stjärnorna har jag inte gjort någon förlust, får jag fram en avkomma snarlik min lilla tös där ute i hagen har jag lyckats ändå.
 
Om man inte vågar tro, hoppas och chansa - vart går vägen då?
 
- Framförallt när man inte har ett sto utöver det vanliga. Reagerade jag lite på, för det är ju just det jag har :)
 
 
Så TYCKER JAG!





Kommentarer
malin

Nepp, Hildur :)

2012-10-30 @ 12:07:03
URL: http://malinsjolander.com



Erika

Det är du som bestämmer hur du vill göra. :)
Och jag tycker du ska följa ditt tycka, ditt hjärta, vill du ta föl så gör de.

SV
Raski är 4 år snart räknas hon som 5åring från o med års skiftet.
Ponnyer sägs de ju att de växer länge, 7-8 år har jag hört i alla fall o stor hästar tills dom är 5-6 år.
men om de stämmer vet man ju inte.

Men hon växer nu så jag tror ju inte hon går över ponny måttet faktiskt.
men jag vill ha henne som ponny knasigt nog så vill jag inte att hon växer över. ;)
Tanken är o slutmäta henne sen.

2012-10-30 @ 12:11:34
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Agnetha

Tack för den fina kommentaren och vad roligt att du citerar mig! :)
FIFA är helt klart något utöver det vanliga! Många hästar är det trots att de inte platsar i normen efter vad NÅGRA människor har bestämt är det allra bästa...!

Sv: jodu, jag har köpt häst sörru! ;-))

2012-10-30 @ 12:31:45
URL: http://Agnethasfundror.blogg.se



Josefine

Håller med nedersta kommentaren till fullo. Idioti att inte avla på din fina häst. Alla har inte samma mål, att få fram en stjärnhäst. Det behövs faktiskt fina ridhästar också till hobbynivån! Vill man avla på sitt friska sto ska man det tycker jag. Så länge stoet är friskt och inte med eksem, spatt osv ser jag inget hinder. Speciellt inte om man har en häst med fin exteriör, såsom din Fifa och dessutom en otroligt trevlig personlighet!

SV: Huuuur skönt som helst, var lite nervöst dock när hon kikade på fötterna på honom igen! Nu syntes ju hela sjukdomsförloppet liksom! Men nu ska vi fortsätta åt rätt håll :D Åhh fy vad jobbigt! Hoppas du får på vinterskor snart! Jag lyckades tima in det rätt bra ;)

2012-10-30 @ 12:34:31
URL: http://Isbitarna.se



Alexandra

Folk ska alltid lägga sig i, förmodligen pga avundsjuka.. Så drygt.. :P
Förstår poängen med att inte avla på vad som helst då jag själv stör mig på de som tar typ 10 föl på sitt åsneliknande sto med någon halvtaskig hingst, BARA FÖR ATT! Men så är ju inte fallet nu. Du vill ha en bebbe efter Fifa, vilket inte är ett dugg konstigt.. Hade Frodi varit ett sto hade jag också tagit ett föl för att ha efter honom för att jag tycker han är världens bästa.. Ingen kommer ju påverkas av att du har en extra isis hemma i din hage så jag förstår som sagt inte hur folk orkar lägga sig i.. Fifa verkar ha så mycket personlighet så jag tror det blir en bra bebbe.. :')

2012-10-30 @ 12:53:33
URL: http://alexaka.blogg.se



Erika

SV
Har inte jätte stor koll faktiskt, de är vad jag hört. :)
Och sen islänningar rids väl inkring 4 år?
Man typ vänjer dom vid 3 alltså 1 år senare mot ridhästar, vissa ponnyer osv. :)

De var som en hovslagare sa till mig idag i stallet, det är så sjukt mycket man inte vet om hästar.
Slår man upp en bok om hästar m.m. så får man veta massor man inte vet och de är riktigt intressant.

Nästan så man skulle plugga på lite bara för att de är nyttigt o lära sig mer saker.
om just hästen,s beteende, kropp m.m. :)

2012-10-30 @ 13:01:00
URL: http://eriikapettersson.blogg.se



Josefine

SV: haha aawh :D Roligt att höra att det är så, glad jag blir!
Jag tror det kan bli en riktigt fin avkomma, en topphingst med bra exteriör och Fifans exteriör är så sportig och fin, tänk vilken sporthäst det kan bli då!

Jajjamen massa massa snö dock börjar det bli slask nu! :( Jag hoppas den kommer och lägger sig på riktigt snart så jag kan rida på lite mer, nu är det ju stenhåt under slasket! :( Jag vill ju ut och töltaaaa! Förstår det, hoppas du får en tid snarast möjligt så du kan ut och prova snön! ;)

2012-10-30 @ 13:29:22
URL: http://Isbitarna.se



Clara

Sv':Sagas gamla faktiskt! Saga tränas just nu av Bodil som rider en hel del på islandsstång och då använder hon bara huvudlag :)

Haha ja, Svea är en liten indianponny, hennes man har gömda svarta slingor i det vita också, riktigt häftigt!

Tycker helt kalrt du ska prova ta föl på henne, precis som du säger: med rätt hingst kan det bli skitbra! Svea har ju tillexempel rätt fin stam, men hon är knappast en häst som lämpar sig till tävling,
medan flera av hästarna här som har "dålig" stam går och vinner tävling efter tävling!

2012-10-30 @ 13:37:06
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Mikaela

Jag tycker det här är en jätteintressant diskussion, jag håller lite med båda kommentarerna. Ska fila lite på mina åsikter och skriva ett inlägg om det, har på känn att det kan bli rätt långt:)

En tanke om att det är långt till vissa hingstar, kanske går det att få på semin?

2012-10-30 @ 14:01:12
URL: http://svippostina.blogg.se



Nina Liljedahl

Nu måste jag också lägga mig i "debatten"...

Jag tycker som Maria, att man inte behöver avla på alla ston. Det är ju självklart!

MEN om en helt vanlig hästägare vill ta ett eller några föl på sitt kanske medelmåttiga sto, så tycker jag lika självklart att det är helt okej.

Då är det ju inte ett "avelsarbete" där man räknar med att få fram ett antal avkommor som sedan i sin tur ska göra sitt inom aveln. Utan en helt normal önskan om att få en "fortsättning" på en älskad häst. Vi vet ju att vi människor oftast har ganska mycket längre liv än hästar, ska man då inte få unna sig att få någon/några avkommor efter sin fina kamrat bara för att hon inte har tillräckligt "fin" stam eller en exellent exteriör?

Ärligt talat tycker jag att det är urfånigt och rejält elakt med såna uttalanden. Om det vore så att någon startade upp en hel stuteriverksamhet med ston utan vare sig meriter, bra (högpresterande) stam eller god exteriör, DÅ skulle jag verkligen förstå resonemanget. Men nu, att Linda ska ta ett föl för att få en egen avkomma efter Fifa, det är väl verkligen inget att argumentera om.

Jag kan inte låta bli att dra paraleller till oss människor. Eftersom det är helt okej för oss alla och envar att skaffa hur många barn vi vill och med vem vi vill, oavsett vad vi har för "meriter" i bagaget. Då är väl några föl som inte är efter bästa eliten något att haka upp sig på.

Så tycker jag!

2012-10-30 @ 14:24:28
URL: http://stallskogalund.blogg.se



Victoria

Nu har inte jag läst allt men att folk har åsikter om ditt eller datt kan jag förstå. Men jag hoppas du själv kommer bestämma vad du kommer göra.

2012-10-30 @ 15:53:48
URL: http://impalaa.blogg.se



Titti

Sv: Ja Svartur har fina rörelser :) Jag gillar att han är så snäll :) Men du hittar säkert nog som du fastnar för :)) Det är ju ingen brådska direkt,än är det långt till sommarn :)

2012-10-30 @ 18:22:41
URL: http://livetpavischan.blogg.se



Maria

Stammen är viktig för att veta vad som kan tänkas komma ut. Avel handlar inte om den individ man har och det man ser utan om vad som finns bakom som kan komma fram i nästa led.

Sen är det ju såhär, även om man avlar för sin egen skull så kan ju livet förändras radikalt och man måste sälja. Problemet blir då att det är svårare att få ett bra hem till en sämre häst.

Jag kan tycka att det vore en god idé att försöka få en objektiv bedömning av ditt sto. Att extriörvisa på avelsvisningar kostar 500 om jag minns rätt. Det säger inte allt men ger ett hum om vad du har.

För min del handlar det inte om avundsjuka. Jag har två ston. Det ena är mitt hjärta, en underbart charmig dam. Vacker som en dag men med mediokra men stabila gångarter och svårriden. Töltar till världen ände, bra och lättlagd pass, galoppbegåvad, bra skritt och traven är sådär. Hennes stam på fädernet är fin. Mödernet en mindre bra stam.

Det kan komma ut något bra, men vad har mödernet att erbjuda? Finns spatt på den sidan? Andra defekter/mindre bra egenskaper som kan komma fram? Dåliga haser? Svaga kotor? Fångbenägenhet?

Efter en del funderande så valde jag att köpa en treåring med en bra stam som jag tror på. Hon var ett kap, ska avelsvisas i sommar och kan vara en riktigt bra häst. Henne kan jag tänka mig att ta ett föl efter eller så får hon vara min lyxhäst på heltid.

Svar: Jag respekterar dina åsikter och tror inte alls du är särskilt avundsjuk :) Du har tankar och tycken om avel och jag tycker det är intressant att lyssna även om jag inte kan hålla med i allt du säger, men det är så att alla måste ju få tycka som de vill och jag tyckte (med tanke på resten av kommentarerna) att du tog det bra och skrek inte ur vrede på ett omoget sätt, sånt får man ju verkligen uppleva titt som tätt men det för mig är inte en seriös eller värdig människa att fortsätta en diskussion med.
Jag tog inte din kommentar på dåligt vis, jag vet vad som är rätt och fel och vad som känns rätt för mig och min häst, det är huvudsak :) Jag är helt inställd på att det absolut inte är fel på att ta föl efter mitt sto vare sig framtiden vad säger, och är fullt bestämd till att göra det som stolt matte då jag anser att hon har flera fördelar med att bli mamma (är redan mamma till ett ungsto) och det finns flera fördelar med att få fram ett föl ur den hästen.

Att ta föl är alltid en chansning vare sig du har ett topp sto eller ej :)

P.s jag har faktiskt absolut tänkt tanken på att försöka få någon bedömning, men mer för skojs skull och där jag även kanske kan få lite mer tips på hur jag ska gå till väga med hingstvalet.
mittangsull.blogg.se

2012-10-30 @ 18:32:48



Maria

Jag menar inte faktiskt bara väl, trots vissa kommentarer som vill ha det till motsatsen. Sen är det ju så att inte ens två elithästar garanterar en bra avkomma, men man ökar chanserna och det tycker jag säger något om vilket lotteri man ger sig in i.

Det finns massvis med fina föl och unghästar till salu nu. Du kan få en både bättre och billigare häst en att ta ett föl på din häst, som faktiskt dessutom har en ryggdefekt, vad säger att inte den kommer nedärvas och kanske förvärras såpass att det påverkar avkomman?

Och nej, jag tycker verkligen inte att alla ston ska gå i avel. Det finns poänger med att förbättra rasen.

Svar: Om min veterinär säger att det är lugnt att avla och rida på mitt sto så känner jag mig trygg. Sedan tycker inte jag heller alla ston ska gå till avel, det tyckte jag även att jag framförde tydligt i mitt inlägg.
Du verkar vara väldigt säker på att min häst inte kan ge en bra avkomma, Det måste ju vara ypperligt svårt att kunna döma en häst så pass som man aldrig sett eller träffat? Sånt är jag alltid försiktig med. Man kan alltid ha en åsikt generellt men när det börjar komma till det personliga ska man nog vara lite försiktig.

En seriös tränare skulle exempelvis aldrig döma via bild eller per samtal, de vill se och "känna" hästen för att få en rättvis bild och kunna ge rättvis träning och bedömning.
mittangsull.blogg.se

2012-10-30 @ 18:41:12



Tessan

Intressant! Vi hade ett sto, som nu iofs hade ganska så bra stam, men ändå inte var VÄRLDENS flash-häst. Många hade nog sagt avla förfan inte på den märren. MEN det gjordes ändå. Vi kombinerade henne med Jór för att få fram en tölthäst.
Ur kom en liten *trumvirvel* TÖLTHÄST med enormt mycket huvud. Landslagsryttare/tränare säger att hon får MINST 8,5 för den tölten på bedömning. Så dendär "hippsomhapp-betäckningen" slutade rätt bra ändå. Att hon dessutom har rätt bra exteriör under allt fett är också lite skoj! :)
Man ska inte avla på skitston, verkligen inte om han vill ha en flott tävlingshäst. Men jag anser verkligen inte fifa som ett skitsto. Tycker hon verkar trevlig. Och tar du rätt hingst, kan du få en mycket trevlig individ till avkomma :)

PS. Du skulle se den tidigare nämnda avkomman idag. Så äckligt flott. Så ja, det finns hopp:)

Och Kvisten. Tack så mycket för fina tankar. Jag håller också alla tummar och hoppas att han bli bra fort, den lilla olycksfågeln :(
Krampå dej

2012-10-30 @ 20:34:16
URL: http://thereseflodin.blogg.se



Agnetha

Sv: du jag börjar fatta din ångest över kommentarer och svar nu, jag är inte uppe i din kaliber än men det blir fler och fler för varje dag! ;-)
TACK för tips om senaationsadeln!! Det var ju ruskigt bra pris..! Ångrar att jg sålde min men Strumpans köpare vägrade köpa hästen om hon inte fick köpa sadeln också... ;-)) tror jag avvaktar med sadelköp en stund... ;-) steg 1 är nog sele och rockard... ;)

Haha- du jag har en skit bra ide! Jag skiter i kastreringen av honom så betäcker vi Fifa med honom istället, ett bloggföl vore l nåt? *asg* ;-)
nädu kåt korparna kraxa bäst de vill, tycker Nina har en kanon kommentar här ovan ...! :-)

2012-10-30 @ 21:00:07
URL: http://Agnethasfundror.blogg.se



Agnetha

Haha, om det blir en hingst kan han himea Fifar ....
*skrattar*

Förlåt ... Vilken dålig humor! ;-)

2012-10-30 @ 21:01:26
URL: http://Agnethasfundror.blogg.se



Maria

Jag har följt er till och från sen starten, om än i skymundan, så viss koll har jag. Veterinärer har långt ifrån alltid rätt när de rekommenderar avel på olika hästar. Det finns det många exempel på, så det är inget att ta gift på att det stämmer. Att de är veterinärer innebär inte att de är experter på hästavel.

Ja, avel är alltid en chansning oavsett topphäst eller ej, men möjligheterna för en bra häst är betydligt större än tvärtom.
Sen ska man inte heller förglömma de risker man tar för hästens hälsa när det kommer till avel och dräktighet, samt eventuella extrakostnader som kan bli om någon form av komplikation uppstår.

2012-10-30 @ 21:45:52



Karin Damberg

Jag tycker att det är spännande med sådana här diskussioner. Jag kan förstå att avelsfolk vill att man bara ska avla på "de toppbedömda hästarna". Det ser snyggt ut och man har papper på att hästarna man avlar fram är bra individer.
Men bara för att det på pappret ser bra ut måste det ju inte bli så. Klart att man kan sitta och se ut några av de egenskaper som ens föl möjligtvis kan få. Men oavsett vilka ston och hingstar man använder så kan man ju aldrig vara säker på hur avkomman blir.
Från två relativt obedömda hästar kan det bli en toppavkomma och tvärtom.

Jag vill ge ett exempel jag följt på nära håll, dvs våra egna unghästar.

Den ena är från två relativt högt bedömda föräldrar. Mamman är visserligen 2:a klass sto, men med väldigt fina kvalitéer och med gångarter över det vanliga.
Pappan är den fina hingsten Eidfaxi från Kvarnbacka. En riktigt fin och bra hingst med väldigt många avkommor, med väldigt fina resultat.
Borde bli en toppavkomma?!
Helt klart blev det världens sötaste. Men en liten, lite trög skogsmulle häst. Inga gångarter över de vanliga, inte så mkt till steg. Utan en sådan där söt liten häst.

Nästa häst kommer från två helt okända föräldrar. Mamman har inte bästa exteriören. En tränare från island dömde ut henne totalt.. :P
Pappan var en unghingst. Detta var en av hans första avkommor på BLUP.
Avkomman är verkligen något utöver det vanliga, riktigt bra gångarter och perfekt exteriört. Har fått riktigt fin kritik från alla unghästbedömningar vi varit på.

Som sagt man vet aldrig vad man får. Jag tycker att Fifa är någon av de sötaste och häftigaste hästar jag någonsin sett. En avkomma av henne skulle vara så häftigt att få se.
Lycka till i letandet av hingst!

2012-10-30 @ 23:00:15
URL: http://lilldamberg.wordpress.com



Jenny

Det finns så mycket jag skulle kunna skriva, men jag nöjer mig med att sammanfatta det kort: Vissa skulle må bra av att bry sig mindre i vad andra gör och inte gör.

Samt: En flott stam och en bra bedömning garanterar inte en trevlig ridhästavkomma, snarare är det lättare att bortse från eventuella lynnesfel (och nedärvningsprocenten av dessa) hos en häst som erhållit förstaklassbedömning, och det samspelar inte med min egen syn på vad god och seriös avel är.

En viss förstaklasshingst nedärver infertilitet, men denne har det avlats på som sjutton. På vilket sätt är det bättre än att avla på ett mediokert sto som, så vitt man vet, är frisk? Nej, jag begriper inte hur somliga tänker, och skulle man bara avla på flotta, bedömda hästar skulle rasen snart vara otroligt utrotningshotad och otroligt inavlad. Det är slutsatsen jag drar.

2012-10-30 @ 23:29:14
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Julia

Helt ärligt orkar jag inte skriva en massa rader. Tänker fatta mig kort;

Självklart ska du ta föl på Fifa om det känns rätt för dig. PUNKT.

2012-10-30 @ 23:53:37
URL: http://ohjuliet.blogg.se



Julia

Måste tillägga: lät grinig i förra kommentaren blir bara lätt irriterad på vissa kommentarer. Jag valde själv ta föl på mitt sto. Hon hade en fantastisk stam och var en fantastisk mamma. O framförallt en fantastisk häst. Så jag avlade inte efter prestation, är nästan allergisk mot det ordet. Jag avlade på Majka för jag ville få en fantastisk individ som passande mig, och det kunde inte blivit bättre!

Är trött så ursäkta om min kommentar är luddig. Alla har såklart rätt till sin åsikt, men sen finns det olika sätt att lägga fram den på. I vissa ämnen finns det inga "rätt och fel" som i detta ämne anser jag. Därför blir jag lätt irriterad när folk har mage att kalla Fifa "en medelmåtta som det inte borde avlas på".

Tack och godnatt för mig.

2012-10-31 @ 00:01:59
URL: http://ohjuliet.blogg.se



Jossan

Självklart skulle kommentaren vara här och inte i det andra inlägget...

Jag tycker absolut inte att du ska lyssna på dom som säger att du inte ska avla!
Leta efter en hingst som har extra bra rygg som du ändå gillar så tror jag att det blir bra!
Hur skulle islandshäst världen se ut om alla hästar hade jätte höga lyft och sänstiga gångarter som alla VM-hästar har.
Det finns folk som inte alls har ambitioner att tävla utan vill helst bara strutta runt i skogen och njuta av livet! Ska dom också behöva ha topphästar?
Nej det måste finnas hästar av alla slag för alla vill inte ha samma slags häst!

2012-10-31 @ 10:59:11
URL: http://semtegensis.blogg.se



Maria

Jag tycker definitivt att man ska lyssna på andra, sen måste man bilda sig en egen uppfattning.
Jag rekommenderar att prata med flera vana uppfödare. De är ofta villiga att komma med tips och råd, och det finns ju flera som avlar just fritidshästar. Tex Inga Ängsteg som finns i Örebro län ska vara jätterar.
Sen tycker jag att det kan vara läge för en second opinion på ev. nedärvbarhet på ryggdefekten och om det skulle kunna bli ett problem om det nedärvdes i större omfattning.
Kan också vara klokt att vända sig till en erfaren seminveterinär som kommer att kunna ge många kloka råd och tips, även om hästen kommer gå på fribetäckning. Avel är ju deras specialité.
Sen, som nämnt, är en exteriörbedömning en bra idé, du kan hitta info om det på SIFs hemsida eller ringa dem. Den bedömningen skulle kunna hjälpa dig att välja en hingst som kan kompensera Fifas svagheter och ta vara på hennes styrkor.

Sen med diskussionen om att det behöver avlas fritidshästar så håller jag inte med. Chansen är större till en bra avkomma med två topphästar, men det blir ju också en hel del som inte räcker till för att avelslotteriet slog annorlunda än man tänkt så den kategorin hästar kommer definitivt finnas kvar. Sen kan man inte bortse ifrån att känner man inte till vad som finns bakom hästen är det svårt att veta vilka problem/svagheter som kan dyka upp som en surprice.

Och ja, det finns förstaklasshingstar med eksem och spatt som inte upptäckts men för att minska att man råkar ut för det tycker jag att man ska kolla på hingsten rent fysiskt, be att får sen den riden eller i alla fall se den röra sig samt vara vaksam på hingstar som är mycket stående på stall och de som står på kusterna där eksemhästar ofta klarar sig bra. Höra sig för bakom kulisserna, med erfarna uppfödare tex för att höra om sånt är en annan strategi.

Jag sågar inte ditt sto, även om jag inte avlat på henne, men jag vill ge en nyanserad bild av vad avel faktiskt innebär och också input.

Jag är ingen "avelsmänniska" jag är nått i stil med en ambitiös skogsmulle, jag varken tävlar eller avlar men har ett stort intresse för avel och står installad hos en kvinna som haft uppfödning i stor skala och vi har diskuterat avel till vansinne.

Svar: Som sagt respekterar jag dina åsikter och jag tycker att allt är intressant att läsa vad folk än kommer med.
Man får gå efter sitt eget hjärta, plocka och sortera sånt man tycker låter bra :) Och definitivt lyssna och anförtro sig till folk som man tycker känns rätt :)
mittangsull.blogg.se

2012-10-31 @ 20:35:07



Tove

Jag har inte läst de andras kommentarer så jag utgår bara från inlägget.
Varför ska man inte kunna avla på ett sto med tillräcklig exteriör, medelgångarter och bra temperament? Det kan ju bli en superfin familjehäst! Det är inte alla som vill lägga ut stora pengar på supertävlingshästar och då är det ju tur att de finns trevliga hästar med medelgångarter för lite mindre pengar.

Dessutom, vad vet vi läsare om vad Fifa har för kvalité på sina gångarter? Som du har skrivit i ett tidigare inlägg så har ni ju precis börjat hitta takten och inte börjat utveckla dom än. Hon är ju dessutom femgångare så hon kan nog komma en bit på tävlingsbanan om det visar sig att hon har bra pass och om du nu skulle vilja det.
Men som sagt, det är inte allt..

Hitta en fin hingst som passar henne så blir det nog super :)

Vad har Fifa för stam? Vet du det? Jag har inte sett att du har skrivit om den.. Var inte hon ett slaktföl? Vissa av dom har ju faktiskt bra stam!

2012-11-02 @ 02:02:20
URL: http://raudur.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?