Flickorna och jag

Fifa. Idag bestämde jag mig för att träna traven och galoppen uppe i sommarhagen där de är lite lite gräs som hjälper till. Jag jobbade henne lång och låg, riktigt lång och låg som hon bara kunde och det gjorde hon riktigt riktigt bra, jag var noga med att böja igenom hela hennes kropp och få henne att länga varje steg, hon var riktigt duktig i skritten och kändes ovanligt positiv idag. Traven funkade faktiskt bättre än vad den har gjort nu på ett tag, hon rörde sig mycket mer, hade en bättre takt även om den inte var perfekt, lång och låg och lyssnade bättre till mina hjälper. Galoppen blev skit rättare sagt första försöket men jag hade gett mig tusan på att den skulle vi få till idag, mitt krav var att bara få in båda galoppfattningarna. Resten ar försöken var över förväntan, hon tog fattningarna riktigt bra, både rund med bra takt, det kändes super bra faktiskt.. ååh lilla häst <3 vi tränade kanske i tjugo minuter/ en halvtimme idag, jag var nöjd med min lilla flicka! Som sagt över förväntan.
 
Svala. Jag har även fått lov att börja rida Svala lite vilket jag tycker är super roligt. Så idag fick jag äran att rida henne. Svala har ju en tendens till att spänna sig en hel del, kortar steget och drar gärna upp huvudet, hon är en väldigt känslig dam så det gäller hela tiden att vara luuuugn. Det första steget var att få henne avslappnad, böjde igenom, förflyttningar, lång och låg. Det är lite svårare att få Svala lång och låg än vad jag är van vid med Fifa,  att hålla henne där nere var en utmaning, så man fick traggla på med det mest hela tiden. Jobbade henne sedan i traven på volt, även här lång och låg och aaaavslaaapppnad. Hon spänner sig för minsta minsta lilla men allteftersom så var det som att hon suckade ut, längde sig en aning och sökte sig mer ner, en avslappnad trevlig Svalatrav!
 
Sedan red vi mot skogen och det blev mest skritt, jag fick även här traggla på med att hålla henne lång och låg, även om hon söker sig neråt så kan hon ända korta stegen, så genom att hålla henne där nere och försiktigt driva henne framåt började hon äääntligen länga steget. Skööönt. Då började vi med tölten, det var ju genast upp med huvudet, spände hela kroppen och passtakt. Man fick även här vara noga med att böja böja och få henne neråt och få med hela överlinjen, när hon väl släppte och fann takten fick hon gå rakt igen men hon spände sig ganska snabbt igen med passtakt och huvudet for upp, så här fick vi traggla på ett tag också, det är så viktigt att hon slappnar av, för när hon väl gör det blir tölten så himla fin. Jag fick vara ganska hård och rida igenom henne ordentligt, lika snabba eftergifter som snabba korrigeringar. Tillslut var det som om något föll på plats, Svala slappnade av, sökte sig ner och fram,töltade rent och började paddla och röra sig mer i bogarna :D Det var riktigt riktigt roligt och en härlig känsla. Hon skummade i munnen, frustade och var riktigt nöjd med tillvaron, guuud vilken rolig häst!! Tölten var riktigt riktigt fin.. sedan fick hon skritta på långa tyglar hem och steget var långt och trevligt ;)
 
Hihi jag och tjejorna,det gjorde dagen det! Gammal arkivbild.
 
 
 





Kommentarer
Tove

Jag är avundsjuk på din utsikt! Den påminner om wången :)

2012-11-14 @ 18:33:40
URL: http://raudur.blogg.se



Karin Damberg

Låter härligt! Alltid kul att rida olika hästar, man lär sig så grymt mycket på det. =)
Härlig bild på dig och tjejerna med!

2012-11-14 @ 19:43:59
URL: http://lilldamberg.wordpress.com




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?