Ritten idag :)

Det blir mycket uteritter nu, men man skall ju göra det man känner för :) Vi har i alla fall riktigt sommarväder, man bara njuter! Grönt överallt och varmt. Jag sadlade Fifa hoppade upp och tog Bitter som handhäst upp till sommarhagen. Fifa var bra avund när han sprang full av glädje till de andra, jag kan säga att hon har verkligen väntat på att få komma dit, men men lite motion först och sedan semester!

Turen med Fifa gick bra, vi varva lite med tölt trav och galopp men focuserade mest på tölten. Utmaningen just nu är att få henne att söka sig mer ner och mer fram i tölten i högre tempo, men för tillfället tror hon att det är trav som skall läggas in, så vi klurar lite på det där under turerna just nu, men det går :) Man får bara kämpa lite och vara konsekvent och nogrann. När tölten väl blir oren hamnar hon oftast i travtakt och det är väl mest för att vi focuserat på traven så mycket nu denna månad, sedan har hon nog insett att det är rätt skönt att trava ändå ^^ Annars är hon väldigt lätt att få in ren tölt, det är bara när man kräver lite mer som hon kan blanda.

Vi har börjat tölta väldigt mycket i nerförsbackar, vi gör det varje gång på turerna och tölten blir ju himla häftig, jag rekommenderar verkligen att träna utför, det är en stor hjälp till ökad tölt! Det blev dessutom lite skritt i skogen över stockar och stenar, man skall ta tillvara på det man har och här hemma har vi en underbar natur, perfekt för ridning!

Hemma blev det en liten dusch för att få av all svett och sedan upp till sommarhagen en stund. Jag slängde mig upp barbacka med grimma och grimskaft och töltade iväg, mys mys ponny!

Idag kom dessutom hovslagaren och fräschade till fötterna på dom, härligt!




                                                                          Linda






Kommentarer
AgNetha

Hej Linda! Shit vad du är duktig och ambitiös! Det är så roligt att läsa! Det var ju inte länge sen du trodde att allt hopp var ute... :-o



Jag läste inlägget om Elmo också- måste vara underbart att ha en så klok, fin och trofast hund!



Kul med inkörning!!! Kolla bara så att hon verkligen är med under processen- det är så lätt att tänka att hästen är orädd och trygg också gasar man på och ett tu tre har man kört fem

Gånger och DÅ fattar hästen att den sitter fast och inte kommer loss.... Fast jag tror det kommer gå bra. Du har ett bra hästöga och Fifa har bra förtroende för dig.

:-)



Jag läser varje dag men jag hinner inte alltid kommmentera. ;-)) blev lite annan rytm nu när jag jobbar heltid. Mycket som

Ska hinnas med på den korta stund som blir efter att Dotra

Lagt sig! ;-))

2012-05-17 @ 07:14:14
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Jenny

Töltträning i nerförsbake är jättebra, det funkar på Rósa med, nu har hon till och med börjat tölta i nerförsbacke när jag bara leder henne, vilket är stort för mig eftersom hon annars alltid väljer traven först :) Ska bli spännande att börja rida henne igen sedan och se hur det går då!



Fifa är förbaskat söt, det är ju som att hon vore gjord av socker!

2012-05-17 @ 19:35:38
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Julia

Här bara det regnar och regnar....

2012-05-17 @ 22:20:22
URL: http://ohjuliet.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?