Det Dåliga var Bra enligt mig :D!

Idag gick det både bra och dåligt. Ne det gick inte dåligt, inte alls, det var ett PERFEKT och lyckande ridpass, skall berätta varför.

I vänster varv har vi velat kontraställa Fifa i traven för att se om det kan hjälpa till lite. Vi har du börjat med skritten såklart och detta har hon fattat snabbt. Att dock få fram henne i traven kontraställd var en utmaning, blev det ökat tempo valde hon hellre tölt. Man fick vara snabb och avsluta så fort det var NÄRA till trav. Hon sköt ut rumpis flera gånger om, kicka och kicka och kicka, haha hon var lite rolig, detta besvärde mig inte alls. Vi fick kämpa på lite extra den här gången, Fifa hade nog inte riktigt fattat vad det var vi ville och dessutom blev det väldigt jobbigt, men puuuh på slutet fick vi in något travsteg kontraställd och uuuut med tyglarna och nosen i backen, pusta ut! Duktig tjej. Vi har alltså tränat traven idag och bitvis jobbade hon riktigt riktigt fint på volten! Så himla roligt att vi bara utvecklas framåt precis hela tiden.

"Men" så blev damen tjurig. Här ville vi fatta galopp från traven och hejsan svejsan vilken tjurig tjej jag fick helt plötsligt, hon hoppa jämfota, tvärnita så jag for framåt, skulle inte gå fram, slängde sig åt sidan, kicka, haha vilken tok tjej, snacka om att hon hade kommit på en lösning till att smita undan, smart, fruktansvärt smart. Blev jag arg? Besviken? Less? Frustrerad? Inte ett jädra dugg heller, jag gillar utmaningar och det skall vara lite jävla anamma i hästen, så himla tråkigt med hästar som bara är. Det här blev en utmaning, en rätt rolig utmaning faktiskt, ni tror nog att jag är knäpp men jag älskar min häst så fruktansvärt mycket och tror verkligen på henne, vi har fått ett sånt starkt band ihop och vi är så glada när vi är med varandra och kommer bara framåt, att då få tjura till lite och testa gör mig inte ett dugg, här får vi träna hårt på kommunikationen, samtidigt som hon var tjurig var det även lite glimten i ögat, fröken bus. Det ända vi focuserade på just då var att få henne framåt och lyssna till mig, när hon väl gjorde det, avslutade vi passet, kanonbra, där hade vi också lyckats!

Inget dåligt pass alls, jag tycker ridning inte bara är "trava på volt" utan även den där kommunikationsfrågan, att kunna "lösa problem" jag tyckte inte detta var ett problem, jag tyckte Fifa nästan gjorde lite rätt ifrån sig, man ska ifrågasätta och när hon har gått så sjukt bra vid varje pass kunde hon gått få "jävlas" lite ;)

En annan helt otroligt rolig sak var den spanska skritten. Vi tog den från ryggen idag och det gick kanon! Hon gick medans hon lyfte benet, och en gång gick hon två steg i spansk skritt själv, lyfte höger och lyfte vänster. Haha jag bara skrattade och berömde. Lina blir lika glad som jag varje gång, hon står själv på tårna och hoppar som en lilljänta, haha men vi är riktiga hästnördar båda två och lever verkligen för det här. Hon blir så glad av att se mig och Fifa för det går så himla bra hela tiden och är alltid en sån stor förändring, uppskattade elever med andra ord. Lina är bäst!

Vägen hem gick kanon, lätt att få in trav och galoppen är verkligen stabil och bra nu, jag får till och med börja ta i henne i galoppen och jobba den mera, kanon! Vi hade en uuunderbar dag och kväll, nu är våren här, det kommer ingen mer snö nu kan jag lova, snart smäller det och det dröjer inte länge förren betesdags!



                      

                       Min häst är så trött på att ha rak-färg, nu vill hon ha tillbaka sin vanliga mörka silverfärg!





                      







                            

                                                                                Linda






Kommentarer
Jenny

hehe, ebbe är likadan, som typ som man tränar på traven å e blir jobbigt så föröker han komma undan med gallop på stället typ! :)

2012-05-01 @ 20:51:16
URL: http://jen81.blogg.se/



Sanna

SV: Ja, hon är ordentligt rund nu Lilla Fían! Och nu verkar det som att det är riktigt tungt för henne...

2012-05-01 @ 22:00:51
URL: http://sannasant.blogg.se/



Jossan

Haha! Jag skulle blivit galen om Atli gjorde så! :P



Har du spegelvänt 4:e bilden ner ifrån? Jag får det inte att gå ihop med hennes man.. ;)



Sv: Dålig bild kvalite kallar jag det ;) Det är min mobils speciallitet! Haha! ;)

2012-05-01 @ 22:13:09
URL: http://semtegensis.blogg.se/



Jessica

SV: Tack :) Nej de är tagna ca 2 veckor sedan :) kram!

2012-05-01 @ 22:32:10
URL: http://islandsekipagen.blogg.se/



Julia

Hihi, smutsgris!

2012-05-02 @ 00:12:30
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Anna

Det låter som en riktigt bra ridtur precis som du säger!!



Jag tycker att det är bra och sunt med en häst som reagerar på saker och ting de ser eller funderar på utan att bli hysterisk. Det tycker jag visar att "de är med" och vill lära sig något nytt:D



Det är inte lätt med hästar minsann!!! Man får vara glad när de mår bra och är friska:)



Jo, jag har en underbar man som hjälper mig med det jag inte klarar av eller orkar:D Är som du säger otroligt skönt med en stöttande hand:D Att vara hästägare är inte alltid bara att rida och mocka;) Hi hi!!



Mvh Anna & Tabasco:)

2012-05-02 @ 11:17:47
URL: http://www.anaby.bloggplatsen.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?