Het och stark häst = skarpt bett?

Jo då, det finns gott om delade meningar kring detta. Förr var jag helt emot det där med att använda sig utav skarpa bett på heta hästar. Jag har faktiskt slumpmässigt pratat med flera stycken om detta på senaste tiden och efter att ha hört lite mer av andras åsikter och erfarenheter så har jag nog börjat ställt mig lite mer i mitten, mellan ja och nej. Det beror på häst, ryttare och situation tycker jag. Sedan skall fel bett inte hamna i fel händer.

Jag tycker man först och främst skall gå till sig själv, gör jag fel och vad? Varför är hesten het och hur kan jag lösa det på bästa sätt? Oftast handlar det ju om en kommunikationsfråga och ibland har man kanske inte erfarenheten till att lösa "problemet" att få ner sin heta starka häst, att då få hjälp av en kunnig är ju verkligen något att fundera på. Det är väl liksom det första steget. Att sedan gå vidare: är det verkligen värt att ha en dragkamp? Kan ett starpare bett på min häst få den att börja lyssna mer på mig som ryttare? Kan den där otrevliga och ständiga dragkampen vara snäppet värre än ett starkare bett? Kan jag med det nya bettet få en bättre lyhördhet hos hästen och sedan byta ner mig till ett mildare bett?

Skönt att jag inte har det problemet på någon av mina iaf. Nog för att Fifa är tung i handen men det handlar inte om samma sak och Bitter kan bli het men är supermjuk och känslig i munnen, lyssna på minsta lilla vink.

Vad tycker du?






Kommentarer
E M M E L L Y

Cool header! Vilket program har du gjort den i? =)

2012-03-04 @ 22:10:33
URL: http://emmellys.blogg.se/



Kim

håller helt med. har själv inte ridit eller haft någon häst som är jätte het. så har inte någon erfarenhet.

nu har jag en pigg häst med rider med ett snällt tredelat bett och hon lyssnar exemplariskt :)

förstår inte riktigt idéen med skarpa bett...

:)

2012-03-04 @ 22:19:05
URL: http://skyggni.blogg.se/



Jossan

Jag tycker nog att det är allt för många som använder sig av skarpt bett utan att först kolla om man själv är problemet.

Sen vet jag inte vad jag tycker om skarpare bett ist för dragkamp.

På min gamla pojke så funkade inte ett skarpare bett. Han drog ändå och jag försökte med att bara ta som vanligt men fick ingen reaktion ändå och eftersom jag inte ville starta en dragkamp med det skarpare bettet så fick han springa tills han stannade. Vilket inte var en så lång bit eftersom jag bara red på vägen i byn.

Så för mig funkade det inte på honom men det är väl individuellt får häst till häst också. :)

2012-03-04 @ 22:20:35
URL: http://semtegensis.blogg.se/



Fruity

Intressant diskussion, håller med Jossan, alldeles för många okunniga som tyvärr byter bettet fortare än man finner problemet :/

2012-03-04 @ 22:35:42
URL: http://fruityfresh.blogg.se/



Erica

Jag tycker inte man ska använda starka bett om man inte måste det finns ju ingen mening till det.. Sen håller jag med om det du säger.. Att man måste ha koll som ryttare också.. Vet man sin grej så behöver inte bettet kanske bli så starkt! Att folk har ett skapare bett vid tävling tycker jag inte heller är fel såklart man vill att sin häst ska prestera jättebra då och man vill kanske inte ta för stora hjälper.. Att rida på ett skarpt bett hela tiden tycker jag man bör undvika om man kan. Bäst tycker jag är att variera. Sedan tycker jag också att troligen kan man troligen träna bort den där dragiga fighten genom att uppfostra hästen och lära den. Men samtidigt tycker jag att medans man försöker träna bort de så kan man använda ett skarpare bett. Eftersom träning kan kännas meninslös om hästen sticker och bråkar hela tiden och jag tror man kan nog tappa intresset då och de är en kamp jämt.. Sedan tror jag att en del INTE alla men vissa som alltid haft "snälla" hästar lätt kan sitta och säga att det är dumt att rida hästar på skarpt bett och att du kan ju lära sin häst att inte sticka och vara hård. När dom själv aldrig behövt ridit en häst som bara springer och inte lyssnar.



Men eftersom jag tillhör kategorin som använder/kommer använda mig av skarpt bett även om jaktkandar inte är superjätteskarpt så kan jag ju inte säga annat än att jag tycker de är okej annars vore de ju dumt! Fast mitt mål/dröm är ju att kunna få en kommunikation med hästen så jag helst inte skulle behöva varken träns eller sadel. men resan dit är lång för oss! :D:D hi hi

2012-03-04 @ 23:03:49
URL: http://minsvala.blogg.se/



Evelina

sv: ja, han är så söt den lille parveln! han har elithästar både på mamman och pappans sida, så jag tänker väl kanske tävla lite när den dagen kommer. Jag ska ha honom till allt såklart, inte nån renodlad tävlingshäst. Ska bli så kul att få börja från början och se vad man kan åstadkomma =)



ja, men tänk, du bryr ju dig verkligen om din häst, jag vet att många hade kanske inte lagt ner så mycket tid och pengar på något som man inte vet vad är och kanske tagit bort hästen eller i värsta fall sålt den vidare.



jag har alltid islandskandar på mina gamle häst när vi rider ut för han tar gärna bettet och springer om man rider lite snabbare tempo, men med det skarpare bettet har han mera respekt. Sen vet jag att hans förra ägare var ganska hård i handen och det bidrar säkert till att han kan bli stum i munnen ibland... jag är neutral i frågan. jag skulle aldrig använda ett hackamore tex då de kan bryta nosryggen på hästen om man är i obalans eller så... =)

2012-03-04 @ 23:04:30
URL: http://saintinhell.blogg.se/



Titti

Min häst är het.Jag har nog testat varenda bett som finns,men jag har hållt mig borta från de allra skarpaste. Bombers bett m lock up funkar bäst. Vill inte ha dragkamp helst såklart,men blir han föööör het så kör vi onereinstop :) Åsså får man se till att han får annat att tänka på.Inte bara gå framåt hela tiden,för då kan det gå undan ;)

2012-03-05 @ 07:59:12
URL: http://livetpavischan.blogg.se/



Titti

SV: Ja djur har vi,men det är får...Tror inte de kan köras in :D Skulle va en syn isåfall..

2012-03-05 @ 08:03:05
URL: http://livetpavischan.blogg.se/



Tessan

Jag tror att alla hästar funkar med olika bett. Alla hästar går inte bäst på vanligt två eller tredelat bara "för att det ska vara så" :P.

Men jag håller helt klart med, man ska iinte sätta fel bett i fel händer. Kan man kontrollera ett skarpt bett så tycker jag det går kanon.

Mitt mål är att rida lika bra på tvådelat som på stång. Hästen ska kännas lika känslig och mjuk.

jag har tur, för i mitt fall är det så. jag har också väldigt mycket naturlig hållning, men om jag vill med det sista så kan jag sätta på stånget.

Annars funkar han bäst på bombers tvådelade eggbett med lock-up :)

2012-03-05 @ 08:27:13
URL: http://thereseflodin.blogg.se/



malin

SV: tack så mycket :) lillis är väldigt fin i hullet nu tycker jag :)

2012-03-05 @ 08:43:15
URL: http://malinsjolander.com



Frida

Det handlar ju som du säger om situationen, häst och ryttare. Jag tror nog det är bättre att slippa den där dragkampen om den pågår hela ridturerna, men när hästen har lärt sig att lyssna ska man byta till ett snällare. Jag satsar alltid på att rida på så snällt som möjligt så Guffi har raka bett.

2012-03-05 @ 10:37:38
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Petra Dahlén

Det kan ju finnas olika pigga hästar, de som drar mer eller mindra och de som bara vill framåt. De hästar som vill framåt är det bättre att rida fram. Börjar man och dra som i en dragkamp kan hästen bli seg och tung i handen. Man kan även skrämma hästen om man bara drar i tyglarna så de vill springa ännu mer. Men jag förstår självklart att vissa vill sätta på starkare bett. Men det är bättre att prova andra metoder först. Och vill man sätta på ett skarpare så vore det nog bra med ett bett som man har två tyglar till och kan göra det skarpt om det behövs.



Bra skrivet!

2012-03-06 @ 09:51:16
URL: http://petradahlen.blogg.selen.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?