Utveckling och okunskap

När man upptäcker nya ting, när man inser de fel man gjort och när man upplever AHA, då kan man nästan känna sig så jädra okunnig. Man tänker:
- Fan har jag gjort så hela tiden? Eller - Varför visste jag inte bättre? Eller- Jaaaahaaaa!
Men (i en början på en mening) är det okunskap? Jag tycker mig uppleva detta precis hela tiden just nu. Svar: nej det är inte okunskap det är utveckling. Om det skulle vara okunskap ,vilket det egentligen är till en viss del, så skulle alla ryttare i denna värld vara okunniga, för ingen kan allt och alla (förhoppningsvis de flesta) utvecklas alltid framåt och vägen tar aldrig slut. Alla (och även toppryttare) kommer under sitt långa lopp tänka:
- Fan har jag gjort så hela tiden? Eller - Varför visste jag inte bättre? Eller- Jaaaahaaaa!

Okunskap för mig är när man yttrar sig om något man inte vet någonting om, man tragglar på i ridningen på helt fel sätt utan att försöka ta hjälp av en annan, man kanske saknar viljan till att göra rätt, man är trångsynt och instängd i sina åsikter och tankar, man skiter i att försöka tänka och analysera, att avstå från att känna och se, man försöker inte, man testar inga nya vägar o.s.v. 

Alla har mer eller mindre okunskap, det handlar bara om hur man går tillväga med den. Jag kan inte allt och jag kommer definitivt inte kunna allt heller, men jag kan mycket trots mina mängder av AHA upplevelser i nuläget, för jag kommer alltid att känna så, vill man utvecklas och komma framåt kommer man aldrig undan det, hur mycket jag än rider och utvecklas kommer jag hela tiden tänka:
- Fan har jag gjort så hela tiden? Eller - Varför visste jag inte bättre? Eller- Jaaaahaaaa!

Jag och Fifa, vi har utvecklats något enormt i ridningen på bara ett par månader. Det har hänt mycket under sådan kort tid, men båda två är så lättlärda med stor vilja, det är så vi passar så bra ihop, tillsammans tar vi stora kliv framåt, hon och jag :)




                                                                              Linda







Kommentarer
Sessan

Det kan vara ganska intressant att göra sådana projekt & se vad man egentligen gör om dagarna ;)



Det är riktigt bra & ganska billigt, men är nu ute efter ett nytt & har två till försäljning.

2012-06-09 @ 21:59:40
URL: http://impalaa.blogg.se/



Jenny

Sv: Jag har ridit i en vanlig sadel och ser till att den gås igenom regelbundet av sadelmakare som kan se till att den inte blir sned. :)

2012-06-09 @ 23:01:49
URL: http://lilatiger.blogg.se/



Julia

Det är ändå såna saker som gör att man får aha-upplevelser och de är otroligt häftiga! Kommer ihåg något jag lärde mig tidigt att "i ridning finns det alltid något nytt att lära, oavsett om du är nybörjare eller elitryttare" man blir aldrig allsmäktige på det elle vad man ska säga ^^



Sv: Ja, just nu går det riktigt bra med Melroose :))

2012-06-10 @ 11:17:51
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Jenny

Sv: Tycker inte att jag belastar så ojämnt, jag har tex alltid jämna stigläder etc, däremot så har jag själv svårare till vänster eftersom jag är svagare i min vänster sida. Tror inte mitt bäcken är snett på så vis att ena benet är längre än det andra utan mer formen framåt/bakåt om du förstår hur jag menar?

Däremot så ser jag till att min tränare regelbundet rider min häst just för att hon inte ska bli ojämn. :)

2012-06-10 @ 11:24:04
URL: http://lilatiger.blogg.se/



Hanna

Det är kanske själva charmen med ridning, att det hela tiden finns något att utveckla! Det är lite kul att du tar upp det här för jag har gått och funderat på det där inför kommande helgs clinic. De andra gångerna har jag haft en svag känsla av att "be om ursäkt för mig" för att jag och hästen inte kommit så långt, att vi inte klarar det ena eller det andra....men på senaste tiden har det verkligen gått framåt för oss och jag tänker nu mer att jag tränar ju faktiskt för att jag INTE KAN och vill LÄRA MIG. Om jag redan kunde då hade jag ju inte tränat och betalat en massa pengar för att rida för den här supertränaren.



Jag håller med dig i att det finns två olika typer, de som inte kan men tror att de kan och tydligt visar sin okunskap och de som inte kan men vet att de inte kan och vill lära sig :)



Kul att det går så bra för er!!

2012-06-10 @ 12:39:12
URL: http://irmelin.bloggagratis.se



Lizette

Man lär sig hela tiden ngt nytt när man håller på med hästar, ju mer man lär sig, desto svårare bli allting.;) Ingen häst är den andra lik!

ALLA, även elitryttarna behöver hjälp med sin träning.

Kul att det går så bra nu!

Kram

2012-06-10 @ 14:23:06
URL: http://www.cgswhataman.dinstudio.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?