LYCKLIGAST!

                                                LYCKLIG LYCKLIG LYCKLIG. Fy fan vad jag är glaaad!

                                                           Skitlångt inlägg men varje bokstav är viktig!


Red för Lina idag och som ni redan kanske märkt så gick det jävligt bra. Vi tränade som sagt bara skritten, focuserade på högerbak och vänsterfram. Jag har ju tyckt att Fifa inte känns som hon brukar, hon har kännts bättre efter behandlingen men jag har liksom inte haft den där uppåtkänslan, att hon lyfter ryggen på samma sätt och får med sig baken som förr. Sedan slänger hon över mig på högersidan hela tiden, så jag får räta upp min sits mer mot vänster, känns hel skumt men men hon är inte dum min lilla häst.

Den här gången testade vi bett och då happy tounge som jag lånat av Tanja. Oooh ja fy fasen vad hemsk hon var att rida, usch usch usch alltså det var som att hålla i bly, bara blaha och hela hästen var stum i kroppen, usch man vill bara grina, men Lina trodde stenhårt på att det inte var något fel på Fifas mun, utan Fifa har fått för sig att med bett kan man komma undan, men nee jag kände verkligen att det var piss.

Lina satte sig upp och fick vara ganska hård och väldigt konsekvent med Fifa, böjde mycket och hade jämna tygeltag, drev på framåt och brummade runt där på plan. Jag hade inga förhoppningar, jag kände att hon kommer aldrig att kunna gå på bett, inte nu i alla fall, meeen Lina skakade bara glatt på huvudet och var stensäker på sin sak, fortfarande. Jag litar på Lina till hundra procent men samtidigt som jag hade så svårt att tro att Fifa skulle gå bra med bett och speciellt inte idag.

Jag fick sätta mig upp på blyhästen, och det är verkligen stumt och mycket i händerna, så red jag runt där. MITT problem är att jag glappar väldigt i tyglarna, jag hade inget jämnt tygeltag så detta fick jag träna mycket på. Lina var på mig hela tiden vilket är sååå bra, hon ser minsta lilla alltså. Jämna tygeltag, mycket driv och snabb eftergift, böja, in med bogen dittan och dattan, vara konsekvent och att inte ge upp trots att det blev skav mellan fingrarna på mig. 

Fifa gav efter någon sekund här och där sedan var det bly i handen igen, alltså jag kände från början att jag nästan ville grina för hon kändes så hemsk, hon har gått så bra på bett förr, så mjuk och fin, som en fjäder nu var det som att rida en stor stel sten, MEN hon skummade som fasen i munnen och när vi trallat på där ett tag på volter med samma ridning med jämna tygeltag och snabba små eftergifter så började jag känna hur Fifa började släppa mer och mer. Hon trampade på fint, lyfte ryggen och jobbade på mycket bättre.

Eeeh jag kan säga såhär att jag har fått tillbaka min häst, för sedan red vi ut jag och Lina (hon hade med sig sin Sjöfn) och ja, jag hade inget i handen längre, Fifa gick lika mjukt och fint med mig som hon gör på hacket FAST hon jobbade på betydligt bättre, hon var uppåt, framåt, lyfte ryggen och gick på kaaaanooonfint. Åh vad jag skrattade och var så lycklig, vi tog och töltade lite och mammaaa hon är tillbaka!!! Hon töltade så himla fint och det gick att ta i henne, och emellanåt fick hon in riktigt fina steg och lyfte fram manken, ååååh jag ville bara skrika av lycka.

Ja herregud, behandlingen har ju verkligen gjort susen OCH vi fann ju ett litet fel från min sida, det var inget fel på munnen det var bara Fifa som kommit på hur hon skall komma undan jobbet med bett, men det klart man blir ju feg när man vet vilka problem hon har haft i munnen, hur ska man veta egentligen om hon har smärta eller om det är av ren lathet? För det var verkligen bly i handen, jag skojar inte, jag har aldrig haft en häst som legat så mycket på bettet som hon gjorde, jag har skav mellan fingrarna från tyglarna! Förhoppningvis blev det bara så denna gång, för nu verkar det som att hon är tillbaka på rätt spår igen, vad skönt att det var mig det var fel på och inte i hästens mun :D!!! Jag skulle bara våga ta steget och bli lite "hårdare" mer bestämd. Ja detta trodde jag aldrig och efter det här känner jag att ingenting är omöjligt.

Lina och Sjöfn, ja, det går inte att beskriva med ord, herrejävlar vilket ekipage, Sjöfn bara dansar fram, hon har blivit så mycket finare sen sist jag såg henne, vilken häst - sådan häst sådan matte ^^ Jag är så glad att jag har Lina, hon är bäst, hon är helt sjukt duktig på hästar! Världens bästa :) Vad vore vi utan henne.

Imorgon ska jag rida på bett igen och då tar jag och byter till ett annat än happy tounge, jag tror faktiskt att hon kan gå lika bra på hennes vanliga bett, så får se om Lina har tid imorgon för en till lektion, helvete vad glad jag är :)

                                                            Gud vad jag ÄLSKAR min häst!

          


                                                                          Linda






Kommentarer
Frida

Vad roligt att det släppte till slut :)

2012-06-09 @ 18:02:14
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Alexandra

Men så roligt! Skönt att du har en sån bra tränare! Och tur att ni hittade felet. Jag tycker också det är svårt att veta om det är smärta eller lathet.

Jag håller med, det är svårt att vara bestämd och veta när man ska säga till.. Tur att man har kunniga runt sig :)

2012-06-09 @ 18:24:10
URL: http://barefootangel.blogg.se/



Erica

Vad kul Linda! Nu behöver du inte bekymra dig för att du inte får tävla på hackamore för du kan ju ha bettet ;) och köra och allt.. ja Lina hon är duktig hon! Vad skönt att känna en såndär känsla du känner.. den bästa känslan som finns! Ha en bra dag

2012-06-09 @ 18:34:32
URL: http://minsvala.blogg.se/



Erika

Gud va härligt. :D

Kanske bara är de att Fifa får vänja sig vid bett igen och att du ska rida med ett jämnare stöd då ?



Vet själv jag glappar som tusan i ytter tygeln!

Fel, Fel..

Raski får inget stöd och ingen hjälp av mig då.

Och går som en jäkla banan, men inte så konstigt.



Men fortsätt kämpa på. :)

Verkar ju som de bara släpper mer o mer för er. :D

2012-06-09 @ 20:24:50
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Sanna

Sv: Nä, ingen sadel ännu.

Men den kommer la så småning om!=)



Nä, något Pållen tror ja inte, bara en vanlig vårfökylning. Är rätt vanligt att 1-åringarna åker på sånt, och eftersom Odinn går med Fáfnir blev han oxå smittad ( ja, Fáfnir blev sjuk först).

Men nu är de friska och glada igen! =)



Kul att det går bra för er, Lina verkar passa er perfekt! =) Det där med att du inte håller i tyglarna har ju mnga redan påpekat, haha! ;)



2012-06-09 @ 20:40:50
URL: http://alfakrulls.blogg.se/



Jenny

som jag förstår det så är den inte bra just för att den är så himla mjuk och verkligen formar sig. Hon rekommenderade istället en Innova eller en Eques Sella om jag ska ha bomlöst...

Jag känner mig dock fortfarande tveksam eftersom det känns som att min kropp i en bomlös sadel då ändå kommer att få Tingeling att bli sned jobbad...

2012-06-09 @ 20:51:25
URL: http://lilatiger.blogg.se/



Agnetha

Vad roligt att läsa och vilken härlig bild!!!

Men jag tror inte att Fifa tänker att hon ska smita undan. Jag tror att hon har haft jätteont i munnen med bett förut och hon är rädd att det ska göra ont igen. Men huvudsaken är att det går bra och går framåt! :-D

2012-06-09 @ 21:23:52
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Erika

SV:

Ja på Raski i alla fall glappar jag massor med ytter tygeln. :P

As irriterande för resultatet blir en väldigt böjd häst som inte alls går bra.



Hon ska ju helst ha rak hals och inte böja sig inåt.

Men när hon söker sig framåt o neråt släpper jag efter för att ge eftergift, men problemet är att jag släpper efter så de blir glapp o ger henne inte de stöd hon behöver.

Och då far huvudet upp igen.



Sommarlov.. ;)

tänker njuta denna sommar o så.

har precis nyligen börjat fundera på en ny inriktning.



Så i augusti eller november börjar jag ev studera på komvux fast på distans om jag kommer in på den linjen jag väljer o söka.



Tänker ta sommaren och bara bestämma mig vad jag ska bli.

vad jag vill satsa på.

åren går å jag har tusan ingen aning. :(

2012-06-09 @ 21:28:56
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Sanna

SV: Nej, jag vill absolut inte ha den i mocka!!

Jag slängde ut frågan på Buke för att få lite respons på hur mocka är, och nej, det är inget för mig, nepp nepp! Jag ska ha skinn i mitt säte.=)



Så, du snokar inne på Buke titt som tätt då alltså? ;)



2012-06-09 @ 21:28:59
URL: http://alfakrulls.blogg.se/



Jenny

Jo, visst är det helst kroppen man ska ändra först men inte det lättaste när det är på grund av ett medfött rörelsehinder... :(

2012-06-09 @ 21:30:59
URL: http://lilatiger.blogg.se/



Sara

Roligt att det går frammåt för er, hon är verkligen ögongodis ditt sto! hur hög är hon i manken?



Svar: Ja alltså, det finns så mycket hingstar här på Island att jag i början blev rätt snurrig, men efter att ha jobbat med en del kända ryttare har jag fått koll och kan t.om. deras avelspoäng utantill (favoriterna såklart) heheh :D Men, ja det var en bra ide, ska försöka skriva ihop ett bra inlägg om dom mest framgångsrika hingstarna och kanske även om en del fina avelsston..



Angående Fifas uppfödare, Island är ett så himla litet land och han bor i hvammstangi som är en kanska känd avelsarea, så jag tror inte det är något problem för mig att få fram mejladress och lite om honom, min vän bor somsagt väldigt nära honom så dom kanske känner varandra, och vad jag förstod så är han också en duktig mekaniker yrkesmässigt. vad heter fifas uppfödargård? är det ennskoti?

2012-06-09 @ 23:59:30
URL: http://tvistirni.webblogg.se/



Julia

Skönt att ni går framåt och att du upptäckte det med bett. Det är som när Melroose drar upp huvudet och drar ifrån, det gör hon för att komma undan.



Sv: Sitter i skrivande stund och väntar på samtal från veterinären, de sa att de skulle ringa vid 10-11. För vi ska hämta henne idag!! Då får jag veta vad det var med magen också. Vill bara hämta henne nu, blir galen..!! Det är precis som du säger, inget ont mot Melroose men Tindra är det absolut viktigaste jag har.

2012-06-10 @ 11:13:17
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Sofie

Hej Linda :) Nu är jag tillbaka efter en mindre bloggpaus, men GUD vad roligt att läsa att det går så bra för dig och Fifa!! Verkligen :) Är så glad för er skull. Sist jag läste din blogg (lääängesedan) så hade ni jättemycket problem, men vad skönt att de kanske har släppt lite!



/Sofie

2012-06-12 @ 04:54:33
URL: http://toltaren.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?