Hur kom man fram till bett?

Det har jag undrat många gånger. Hur och vem kom på att stoppa bett i hästens mun? Vem sa att det var skonsam och ofarligt för hästen? Ja menar på den tiden hade de inte samma erfarenhet, material eller möjligheter till att forska. Hur kom man ens på tanken att stoppa något i ett djurs mun för att kunna styra, stoppa och ge signaler till den? Om man tänker efter så låter det ju ganska sjukt ändå, bli styrd och dragen i munnen. Idag är det ju inte meningen att hästen skall bli styrd eller dragen i munnen- vilket den blir emellanåt-men förstå min tanke.

Om vi idag inte hade kommit på detta med bett hade i alla fall jag tyckt att det vore sjukt att komma på något sådant, att stoppa något i munnen på en varelse för att kunna "kontrollera" det. Även om vi idag ser att det funkar riktigt hyfsat så måste ju ändå ideén ha varit märklig. INNAN vi kom på bett så var "föremål i mun" främmande. När de började med bett hade man träbett, ben eller horn till en början.

HUR kom man på tanken? Det är detta jag är nyfiken på. 


                                                                           



Linda






Kommentarer
Sessan

När du säger det så undrar man faktiskt hur man kom på detta.

2012-01-03 @ 14:31:03
URL: http://impalaa.blogg.se/



Erika

Hum bra fråga.

Vem har egentligen kommit på alla olika sorters bett o allt sånt.

2012-01-03 @ 14:47:44
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



malin

va konstigt.... :S

tack så mycket! han är mitt mästerverk och min lilla bebis :)

2012-01-03 @ 15:35:51
URL: http://malinsjolander.blogspot.com



Elin- Northern Showhorses

SV: Åh, men det tycker jag att du ska göra :D Det är hur mysigt som helst med western :D



Jo, en reining häst har oftast långa manar lika så hästar i kosse klasser, men vi som rider i dom andra klasserna har oftast kort man som är bandad. Förra året var det även poppis att raka bort all man. Man har den kort så man ska se hals linjerna bättre osv.



Är mest svansen man her in löshår i för den vill man ha tjock och lång.



Åh vad bra att du sa det, visste inte äns att vi hade det där. Men ska förska fixa det så fort som möjligt! :D

2012-01-03 @ 15:53:01
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/



Jenny

Jadu, i början av ridhistorien hade de ju inte bett i munnen på hästarna, men sedan var det väl någon nisse som tyckte att de borde gå att kontrollera hästarna bättre om man satte något i munnen på dem istället för runt mulen, vilket ju är rätt logiskt sett till att det för det mesta är så. Sedan har det ju missbrukats något vansinnigt, men det är väl sedan en annan historia. Det är min teori i alla fall.

2012-01-03 @ 20:07:35
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Evelina

(ja, jag kommenterar igen). Inte för att jag tror att det är såhär, men ett bett håller ju sig i munnen, tex ett hackamore är ju farligt för det kan knäcka nosryggen... äsch, jag vet inte, det är lika illa vilket som, men jag personligen väljer hellre att om den styrkan skulle komma, så hellre i munnen än på nosryggen... =)

2012-01-03 @ 20:40:18
URL: http://saintinhell.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?