Röntgenbild samt journal

Jag har nu fått en tjusig skiva med röntgenbilden på ryggen samt journalen. Bara här märker jag vad superseriös veterinär. De har verkligen skrivligt grundligt och väl noggrant i journalen, datorskrivet så man ser vad som står. Guuud vad det känns bra!

Journalen

Anamnes:
Haft hält-ryggproblem sedan juni 2011. Spattrtg upf. Har behandlats i hovleder bb, bakknän bb, höftelder bb samt rygg och mun (gomsår) Hästen känns fortfarande halt i vä varv med en knyckande rörelse.

Status:
Normalstor lite spenslig islandshäst i normal hull och fin hårrem. Initial ohalt på gången, har i höger varv en rörelsehälta på höger sida med vridande knyckning aktion då högerframben ska lyftas fram repsektive frånskjut högerbak. Påtagligt asymmetrisk i korset med krampad Gluteus medius höger om Tuber Sacrale. Ohalt i böjningar men stel i rörelse högerfram underarmslyft och högerbak pendelrörelse. Om i bogens muskler framtill och medialt mot bröstbenet.

Kraftigt avvikande tornturskott i främre ländrygg med påtagligt olika höjd, storlek och mellanrum. Lindrigt öm i ländrygg på båda sidor.

Longering:

Rörelsehältai högerfram i vänster vavrv, Frånskjutsproblem högerbak i vänstervarv, ohalt i högervarv.

Ridprov:

Slår ihop skor i höger sida och knycker upp i huvudrörelse då hon ska lyfta fram högerfram alt skjuta på med högerbak.

                                                  Röntgenbilden på tornutskotten (uppljusad av mig)



                                                                              Orginal bilden



Varför: Jag visar journaler och röntgenbilder är för att jag vill att mina läsare skall få en tydligare beskrivning/förklaring kring Fifas problem samt att jag även vill dela med mig mer erfarenheter. Finns inget att dölja.
                
                                                                               Linda






Kommentarer
Nina Liljedahl

Jätteintressant att få ta del av :-)



Det jag funderar på vad det gäller tornutskotten är om det behöver påverka Fifa negativt? Man har ju hört talas om kissing spines, när de "tar i varandra", men här är det ju inte sån problematik. Det "enda" är ju att de inte är lika höga som de andra, påverkar det Fifa så att hon kan ha sämre rörelseförmåga eller att det kan göra ont? Eller är det helt enkelt ett skönhetsfel som inte påverkar hennes funktion? Det skulle vara intressant att veta.



Angående fotografering igen, har du resten av kameran på auto eller ställer du in tid eller bländare manuellt? Fotar du med fullt tele eller beskär du bilderna i efterhand?

2012-02-16 @ 12:33:26
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Mikaela

Intressant att få se. Oddi har ett tornutskott som ligger lägre än dom anda, men inget jag fått se på bild.



Sv; Nej jag tycker inte det ser tokigt ut, du har en bra position. Fast närmare hästen blir kontakten bättre och hjälperna finare:) Tycker du att det funkar ska du köra på den inspänningen det där är ju tycke och smak.

Hur menar du med stadigare?

Ja precis istället för att dra igenom gjorden fäster du direkt i bettet/nosgrimma. Fast den tycker jag funkar bäst på volt annars blir det så flaxigt.

2012-02-16 @ 13:50:50
URL: http://svippostina.blogg.se/



Ylva

Intressant att se röntgenbilderna, jag undrar också hur detta rent praktiskt påverkar.

2012-02-16 @ 14:02:49
URL: http://ylvish.blogspot.com/



Nina Liljedahl

Sv: Hur funkar det för dig att ha på springgubbe när det inte är solsken? Jag antar att det blir ganska kort slutartid när man har den och då måste väl det vägas upp med stor bländaröppning, eller? Jag skulle testa att fota med den inställningen en dag när det va lite grådisigt och det blev supersuddigt och många gånger gick det inte ens att trycka av.

Jag måste säga att jag tycker att det är mycket svårare än jag trodde att få fina kort :/

Ändrar du ISO ofta? Vad brukar du ha det på vid olika förhållanden, i så fall?

2012-02-16 @ 16:19:17
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Erika

Vart ligger kliniken du varit på ?



Verkar som sagt vara väldigt seriös veterinär :)

tänk om de fanns fler såna veterinärer.

2012-02-16 @ 18:32:16
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Hur ska det se ut? :) Är felet att det är ett mellanrum mellan de tjocka skelettbitarna..? :) Jag har ingen koll på sådant.. :)

2012-02-16 @ 19:09:47
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Okej, jag trodde när det står tornutskott att de SKA vara korta och när de blir långa så är det fel. Om man bara tänker på namnet, men när man ser på bilden anar man att felet finns vid de korta.. :)

2012-02-16 @ 22:09:54
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



agnetha

spännande! både med bilderna och den oerhört noggranna beskrivningen av hältan med mera.

2012-02-17 @ 09:07:41
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?