Detta kommer snart i brevlådan..

Nu har jag beställt filmen hästens arbete på töm av Anders Eriksson. Ska bli riktigt intressant att se den filmen, det kan ju behövas! Jag blev medlem hos cavallus.se och fick då välja en bok för en billigare slant. Så jag valde boken Den inre ryttaren Av Kay Humphries, så här står det om boken:

”Om du vill komma en häst nära, behöver du komma dig själv nära. Då kan hästen närma sig dig.” – Carol Nichols, dressyrinstruktör

Vi tror ofta att det är hästen som är problemet när saker inte fungerar som vi vill. I själva verket är det största hindret till utveckling många gånger de egna tankarna och synen man har på sig själv. Vi söker gärna lösningar utanför oss själva, för vi tror inte att vi kan rå över det som händer. Men det finns andra sätt att hantera problem i ridningen än att byta tränare, byta häst eller att skicka hästen på tillridning. Att byta fokus och vända blicken in mot sig själv kan lösa väldigt mycket av svårigheterna. Gör vi det har vi alla möjligheter att bli mer medvetna om vad som händer inom oss när vi kör fast i olika ridmoment. Vad är rena känsloreaktioner i vårt beteende och vad är fakta? Den här boken är tänkt att vara ett komplement till den teoretiska och tekniska ridningen samt att ge en ökad medvetenhet om hur vi på bästa sätt ska kunna använda och utveckla den ridkunskap vi redan har. Målet är att hjälpa ryttaren att hitta fokus och koncentration samt att utveckla sin känsla i ridningen – att hitta sin ”inre ryttare”.

Cecilia Löfgren är beteendevetare och utbildad coach enligt ICF’s (Internationel Coach Federation) riktlinjer. I sin yrkesroll hjälper hon människor att komma i kontakt med nya sidor hos sig själva. Inom ridningen handlar det främst om att bli en skickligare ryttare, oavsett disciplin och utbildningsnivå.

Jag valde denna bok för jag tycker det är så otroligt viktigt att veta var man har sig själv, man är två i arbetet och det är inte bara hästen man skall jobba med utan man måste även jobba med sig själv, finna känslan och förståelsen. Det fanns många smaskiga böcker om ridning, unghästar, hästars beteende o.s.v, men jag kände att den här boken kan både vara nyttig och intressant, det behövs mer focus kring ryttarens/människans inre, finns inget sådant finns ingen känsla och då ligger handbromsen i. Jag skulle lätt kunna åka på en kurs där de föreläser om just focus kring självaste ryttaren, att få ett bättre tänk, förståelse, känsla, öka ett bättre självförtroende. Något som jag skulle behöva förbättra är verkligen tron på mig själv när det kommer till hästarna, jag får ofta höra att jag kan mer än vad jag tror, både från tränare och vänner, jag måste bara öppna mig mer för mig själv. 

                                                        

                                                                              Linda






Kommentarer
Agnetha

Hoppas filmen är bra!! Boken "den inre ryttaren" gillade jag jätttemycket. :-)

2012-02-17 @ 09:11:25
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Agnetha

Hoppas filmen är bra!! Boken "den inre ryttaren" gillade jag jätttemycket. :-)

2012-02-17 @ 09:11:25
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Erika

då får du lägga upp tips här på bloggen sen. :D

så jag får ta åt mig utav lite tips o så. ;)

2012-02-17 @ 14:56:55
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Adina & islandshästen Funi

Intressant bok ! Nu blev jag lite sugen ... :)

2012-02-17 @ 14:59:52
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/



NIna L

Låter jättespännande med både boken och filmen.

du får väl resencera dem sedan ;-)

2012-02-17 @ 17:09:10
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Therese

Tack :) Jag gillar den skarpt! ^^



Den inre ryttaren är en jättebra bok! Jag har läst den flera gånger, plockar ofta fram den när självförtroendet tryter.. Tycker den är bra för att jag förstår olika saker i boken beroende på vilka problem jag har.. Lite som nån form av bibel ;) Bra köp mao! :D

2012-02-17 @ 21:13:42
URL: http://ishestur.se




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?