Gamla gapiga kärringar!

Jag har i omgångar stött på äldre gnälliga kvinnor/kärringar (både inom ridsporten och arbetsplatser) som "trycker" ner oss ungdomar för att vi inte kan något? Jag hade exempelvis en diskussion med en kvinna för ett tag sedan vad jag tyckte om hantering av unghästar, jag gav min åsikt helt enkelt och kunde se diskussionen från bådas håll. Till svar fick jag:
- Ja du, jag lyssnar hellre till dom med erfarenhet!

What? Du känner inte mig men har mage att tilltala mig så? Jag tycker det är fruktansvärt fult och våran diskussion var inte lång utan vi delade bara några korta meningar, men eftersom jag stod fast vad jag tyckte så verkade detta vara lite som "du säger inte emot de äldre" attityden.

En bra diskussion är personer som respekterar varandras åsikter och kan tala i lugn stämma med varandra utan att bli upprörd. En bra diskussion är när man kan se från bådas håll och inte allt i svart och vitt.

Jag har flera gånger varit med om liknande saker, äldre kvinnor och gubbar med för den delen "med mer erfarenhet av livet" Jo tacka ja, lever man på stenåldern så. Ibland känns det som att man inte kan ta en diskussion med en äldre person, det är fult att komma med strikta och egna åsikter som en ung individ, vi skall veta våran plats och lära av de äldre. Jag tycker det är tragiskt, vilken syn man har på ungdomarna, givet så lär vi ju oftast från de äldre, dom har generellt mer erfarenhet än en annan men så behöver det inte alltid vara.

Alla har vi våra olika erfarenheter, intressen, fått in olika intryck o.s.v. Ett barn kan veta mer om playstation än vad jag själv kan, man skall inte göra sig blind på åldern, jag tränar exempelvis för en yngre tjej och hon har kommit bra mycket längre i ridningen än vad jag har gjort.

Förr var det väl lite så, givakt för de äldre och du ska veta duga. Jag kan väl känna lite så hos de äldre i min egna släkt, där får man nog vakta tungan lite, man är inte van att ungdomar idag kan öppna käften och ha en egen åsikt, det fanns inte i deras värld och de har väl inte hunnit med världens utveckling riktigt heller, man lever kvar i det gamla. Dom kvinnor och tanter jag pratar om behöver inte vara i en allt för hög ålder, vi kan till och med dra oss ner till 40 års krisen.

Idag har vi ungdomar fått mer plats i samhället, vi kan och vi duger till, vi har en hjärna bakom allt smink och vakna sinne. Vi har en vilja och en drift i livet. Många gör stor karriär i redan ung ålder. Hela världen har utvecklats till ett mer våga, förr kunde en grej som är häftig idag då vara en skam.

Ung och dum var det inte så? Fast jag kan se det som att då har vi yngre en fördel, vi kan ta in världen på ett helt annat sätt.

                                                 
                                                                        
                                                                    Linda = Ung och dum






Kommentarer
Julia

Håller verkligen med! Stöter på det i mellan åt..

2012-04-03 @ 17:25:50
URL: http://ohjuliet.blogg.se/



Anna

Tyvärr är det mycket sånt!!! Lika tråkigt varje gång:( Min pappa har flera bekanta som "ska lära" mig "det här med hästar"??? De har INTE ens ägt en häst och ännu mindre hanterat en... men är då äldre än mig och "tror" att de kan mer än mig pga sin ålder???...ok...jag orkar inte ens diskutera med dem utan håller bara god min istället;)



Jag upplever dock att många...inte bara äldre utan även yngre anser att så fort de har sagt "sin mening" så ska alla tycka som dem?? Jag vill innan jag tar ställning till någonting fundera och ev. kolla upp saken i fråga..inte bara lyssna blint på alla människor som har en åsikt. Dock ska man ALLTID ta till sig vad en annan människa säger. Det finns ju ofta fler tillvägagångsätt och metoder som funkar och är bra:D Hur man sedan väljer att göra och tycka själv beror ju helt på hur man är som person.



Svar:Japp!! Det känns som Nordpolen;) Men det är det ju inte riktigt...fniss...Jag bor i Umeå.



Jag är glad att T har kvar snösulor och 2 broddar nu när förhoppningsvis "sista snön" kom:)



Tack för komplimangen!! Rodnar lite lätt.



Det låser superbra med öppen tå. T slår ihop ibland..inte alls lika mycket som tidigare:) Ska prata med Hovis nu när vi ska sko i maj. Kan nog bli kalasbra:)



Mvh Anna & Tabasco:)

2012-04-03 @ 17:36:19
URL: http://anaby.bloggplatsen.se



Erika

Jätte tråkigt när det är så.

Bara för att man är yngre så kan väl yngre människor oxå vara duktiga ?



Sen tror jag yngre människor är mer öppna för nya saker än dom äldre som ser till de var så FÖRR. ;)

Jag säger inte att de är så till 100% men har fått den känslan.



Förr gjorde man si, för gjorde man så.

De är något jag hört sista tiden, men hallå de går framåt.

Allt går framåt.

2012-04-03 @ 19:23:36
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Titti

Även en tant som jag håller med :) Man kan lära av varann oavsett ålder!

2012-04-03 @ 19:43:09
URL: http://livetpavischan.bloggg.se



Nina Liljedahl

Jag kommer ihåg att det var likadant när jag var ung. Jag tyckte det var så himla skönt när jag fyllde trettio, för då lät jag inte lika ung längre på åldern. Jag märkte att folk respekterade vad jag sa ju äldre jag blev.

Nu som 50+are, försöker jag tänka på hur jag själv kände när jag var ung, så jag inte behandlar unga människor så som jag själv blev behandlad.

2012-04-04 @ 08:42:21
URL: http://stallskogalund.blogg.se/



Elin- Northern Showhorses

Känner igen det så väl! hade en äldre dam som precis börjat rida och frågade mig om råd. Men mina svar dög inte för jag var ju så ung. Även fast jag har så mycket mer erfarenhet än hon hade. Men brukar ta det med en klackspark och tänka att det är deras förlust =)

2012-04-04 @ 12:05:17
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/



Elvira

Jag kan också tycka det är lite svårt när det finns fler gångarter att hålla reda på, speciellt eftersom jag har noll kunskap om ämnet. Det är svårt att veta vad som är korrekt i exempelvis tölten när jag inte vet hur det ska kännas när det känns rätt! Rider därför Tindur som en vanlig häst, sedan sköter hans riktiga ägare islandsdelen, haha!



Jag har bloggat på Devote sedan 2008 och det är därifrån som den lilla hataren kommer ifrån. Hon/han var på mig där med, men tillslut så blockade jag den. Nu när jag startade en ny blogg såg den sin chans att hugga igen helt enkelt. Tyvärr säger det ju mer om henne/honom än vad det gör om mig. Men men, hoppas att denna människa förr eller senare inser att man kan känna lycka på andra, mer genuina, sätt! :)

2012-04-04 @ 16:02:31
URL: http://baraelviras.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?