Dagens ridpass

Vad ska jag säga om dagens ridpass? Mittemellan, inte wow men inte dåligt heller. Vi jobbadet tölten på volten idag men önskar jag hade lite mer power, hon känns lite trög men jag antar att hon sätter en del muskler nu och det kan ju ta emot lite. Hon skjuter även ut vänster bog i höger varv vilket inte är lätt alla gånger att rätta till för då tappar hon energin fram, i vänster varv känns tölten lite lättare men där låser hon vänster bog istället, den är liksom i vägen, när man väl fått den på plats då töltar hon mjukt och smidigt men den hamnar tillbaka efter bara några steg så där får man ju jobba hela tiden också.

Testade faktiskt lite galopp på volt, i höger gick det bäst, nu ska ni inte tro att hon galopperade runt en hel volt utan detta handlar om ett - två steg, och jag vill inte tro att hon tog rätt galopp alla gånger, Vänster varv gick inte lika bra för där kom nog min feghet fram, hon lägger sig innåt väldigt och vänster bog är liksom i vägen, så jag är rädd att vi skall tippa omkull innåt, jag är väldigt feg att galoppera på volt men vadå, jag har galopperat på volt endast två gånger under hela min ridtid så jag menar har man inte vanan så kan det bli lite otäckt på en otränad och obalanserad häst.

Helt sjukt men det är sant, jag har aldrig hunnit så långt med mina hästar att galoppera på volt, antingen så har dom blivit såld innan vi nått dit eller så får jag inte ens in galopp som på Bitter exempelvis, inte ens på raksträcka i full fart, det är bara slängtrav, han är verkligen en utmaning och knappt de tränare jag låtit testa honom har klarat det, så det är inte bara där inte
.

Aja som sagt, vänster gick inte riktigt bra men ändå tar hon mest vänster galopp när vi rider ut. Haha men gud vad hon har börjat sparka bakut, och rädd blir jag inte som jag blev lite förr, hon är bara tokig! Kul ändå att hon klarar av ett till två galoppsteg på volt, det är faktiskt ett stort framsteg!

Det har snöat idag men som tur är har det inte stannar kvar utan smällt bort, men imorgon ska det snöa otroligt mycket sägs det så Fifa får ta sin vilodag då, synd men så är det. Sedan skall hon faktiskt få en veckas viloperiod framöver, det kan hon behöva.

                    Jag och Fifa för exakt ett år sedan om fem dagar, en liten barbacka galopp på min födelsedag :)

                           

                                                                                    Linda






Kommentarer
Jenny

Mmmm svårt att få en bra gallop på volt. Ebbe var oxå sådär förut, tippade gärna innåt å de kändes som om vi skulle tippa vilken sekund som helst! - otäckt!!! Men man får tänka att man rider på en "kantig" volt i början, så man "vänder" med hela framdelen men utan att bakdelen blir som ett släp efter oxå. Gärna så dom sätter under sig ordentligt. Och att inte rida på innertygeln enbart. Mkt man ska tänka på haha.. :)

Snart ska ni se att ni klarar ett varv på volten, steg för steg så närmar ni er!

2012-04-20 @ 20:35:12
URL: http://jen81.blogg.se/



pelli

åhhh vilken härlig bild!! Försöker också galoppera lite på volt ibland men det funkar bara i vänster varv och ser väl inte direkt snyggt ut haha.

Kram!

2012-04-21 @ 19:05:13
URL: http://bellabokstav.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?