Min sista tur här hemma gick..

Bra :) Samma väg. Fifa var trevlig att kratsa och sadla och hela köret. Ok först ville hon inte gå in i stallet men med lite övertalning så traskade hon in, måste ju testa iaf!

I skritten känns hon faktiskt lite tung i handen. Men det där är från dag till dag. Oftast har jag behövt galoppera lite med den här hästen för att hon ska mjukna och bli lösgjord vilket jag inte kan göra nu, så jag bryr mig för tillfället inte om det så länge.
Tölten kändes riktigt fin emellanåt. Jag har i alla fall konstaterat att sadeln är BOVEN ibland, den glider gärna fram en aning men det räcker för att hon ska bli väldigt tung och seg i tölten. Drar jag bak den blir tölten lättare med mer energi. Hon töltar rent och fint men så fort sadeln åker fram blir den inte alls bra, förståendligt. Sadeljä... ja jag måste be någon titta på den iaf, jag förstår ju såklart att hennes lilla kula till mage skjuter fram den, sadeljorden vill ju gärna lägga sig på det lite mer planare stället.

Det finns ju en jord (Le Tixerant) som sägs ska vara himla bra att hålla sadeln på plats, en fransk jord. Sedan ska den fördela trycket väldigt bra så det finns ju absolut fler fördelar med den. Dock kostar denna kring 2000 :- och det har man väl kanske inte bara sådär rakt av i bakfickan! Men passar sadeln och det är enbart magen som orsakar detta så får man väl punga ut de där pengarna.

Sambon har fått sorkpest så det har blivit lite tokigt nu då han var min chaufför! Imorgon ska vi ju fara både till frösön 12 mil sedan tillbaka hem och mot härnösand som är 14 mil. Så totalt ska vi köra 50 mil imorgon.  

Jorden:

Linda






Kommentarer
Mikaela

Den här tycker jag gör att sadeln glider mindre. http://www.hestbolaget.se/sadeltillbehor/244-acavallo-antislippad-lightweight.html



2011-09-04 @ 15:36:39
URL: http://svippostina.blogg.se/



Linnea

en sån sadelgjord har jag till min dressyrponny, den fungerar jättebra :)

Det är mest trycket på magen som ändras, och så ligger sadeln faktiskt mer stilla och jämn också.

2011-09-04 @ 16:55:39
URL: http://dressyrmakarna.blogg.se/



Elinor

jag har haft den och tycker faktiskt inte att den är bra, dels är resåren för mjuk så man måste ha kortare gjord än vanligt för att den ska passa och har man då inte en tjock islandshäst och korta kåpor på sadeln blir den för lång. Sen blir den väldigt blöt och äcklig när hästen blir svettig och det är jätte svårt att få den torr. Sen tyckte jag den gled på vissa hästar i alla fall och Valtyr fick skav. Jag använder formigas gjord och tycker den är jätte bra, den finns på www.softsaddles.info och den är väldigt mycket billigare också.

2011-09-04 @ 17:03:35
URL: http://engelstoft.se



Agnetha

Skaffa en sadel som passar istället. sadlar som passar ligger still. är magen problemet så passar inte sadeln. tvingar du fast ensadel som rör sig kan inte hästen kompensera att den inte passar, det är det som händer. särskilt viktigt på en häst med konstaterade ryggproblem.....

2011-09-05 @ 07:57:13
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Alexandra - Tävling på bloggen, vinn en grimma från Catago!

Är du säker på att det är gjorden?

Jag trodde det på Rák med först men sen när jag tog hem flera sadlar om provade gled de inte alls då de passade prefekt.

Problemet för mig var att min sadel är för lång för Rák, så den åker fram då hon är lite överbyggd och sadel är rak. Den har dock rundbossor som gör att den ska passa överbyggda hästar men eftersom den är för lång fyller den inte sin funktion.

Den blir alltså tvingad fram av hennes bakdel när jag ska spänna gjorden.

Hoppas du förstod något av vad jag skrivit.



Du tror inte att det kan vara så att din sadel är för rak eller för lång för kanske?

Du visade ju bilder på att hon svankar en del när hon rids och en Albion är väl till för hästar med rak rygg? Du har ingen som har en sadel för svängd/överbyggd rygg som du kan prova?

2011-09-05 @ 08:43:46
URL: http://barefootangel.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?