Veckans tips!

Jahapp nu kommer vintern och nu börjar det med fruset vatten och ett evigt bärande igen, eller? Jag har två tips :)

Jag vill verkligen rekommendera en thermobar! Den går på några tusen men det är det verkligen värt. Vattnet fryser aldrig och håller sig i en bra temp. Nu finns det även ett uttag till lampa på vissa thermobarer, väldigt fiffigt!

Kika på deras hemsida här


Ni som inte har möjlighet att fylla på vatten med slang skall inte behöva bära och slita i onödan. Ett smart sett som jag såg på gården där jag köpte Fifa är att man har stora vattendunkar, knyter ett grimskaft runt dunkens handtag och lätt som en plätt drar man dunken till vattenbaljan! Väldigt lätt och väldigt fiffigt!


Linda






Kommentarer

haha, de förklarar varför jag inte tyckte Elmo påminde om en finsk lapphund..haha! I helgen kommer det bilder på Qimbo! Din mammas finska lapphund var hur fin som helst! :D

2011-10-21 @ 12:56:53
URL: http://clofman.blogg.se/



Bonnie

Lägga dunken på en pulka och dra fungerar också fint:)



sv: Araben är ju mest använd och ses som ett snäpp vassare och varmbloden kommer snäppet efter, men det är ju också en individfråga, Royal pulsar ju ner snabbare och har en mkt lägre vilopuls än Musse som är arab t.ex. (han har 26 i vilopuls, extremt låg) han har även lägre arbetspulsen. Han är ju väldigt lätt byggd med kort kropp och långa ben och sen inte så stor(157). Ett stort varmblod får ju svårare med pulsningen generellt eftersom de har mer kropp att släpa på.

Största problemet är ju om de har en väldigt dålig galopp,som är väldigt fyrtaktig och kräver mkt fart så tar galoppen en hel del energi och i högre klasser kan det vara lite halvdrygt att bara trava plus att det går långsammare.

Araberna har ju galoppen så på det sättet blir det lättare. Men det finns varmblod uppe på SM nivå så de är ju inte dåliga;)

Sveriges bästa(just nu ligger han dessutom etta på världsrankingen) distanshäst Power är en korsning arab/travare. Innehar svenskt rekord på snabbast ridna 16 mils ritt, SM guld och har vunnit alla sina starter i år förutom en då han kom tvåa, internationellt.

2011-10-21 @ 13:16:36
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/



Camilla

Qimbo kommer från Midvinterlandets kennel, mindre seriös och om jag hade haft mer erfarenhet så hade jag nog valt en annan kennel när jag skulle skaffa hund. Men ack så nöjd jag är med lilla Qimbo

2011-10-21 @ 13:26:24
URL: http://clofman.blogg.se/



Q med ridtravare i fokus!

sv:Kan nog hända att jag har någon bild från "c" manen rök ganska så omgående när han flyttade hit ner till mig haha..



Jag kör också dunkarna i grimskaft på vintern. väldigt smidigt tycker jag det är=)

mvh/Q

2011-10-21 @ 13:33:20
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/



malin

jag sålde min förra häst...

Ville ha en som kunde tävla på högre nivå...

Så hästen jag har nu är en tävlingshäst men endast 5 år gammal så det är en liten bebis men han kommer bli kanon fin när han blir vuxen!

2011-10-21 @ 13:56:50
URL: http://icelandicshowjumping.blogg.se/



Jenny

En thermobar hade inte varit dumt att ha, det skulle jag absolut satsa på om jag hade egen gård :)



SV: Ja, riktigt flott! Jag har faktiskt inte alls funderat på det, men jag tror inte hon skulle komma jättelångt. Hon har inte gångarter utöver det vanliga, dock ett plus för traven. Är sugen på att exteriörbedöma henne i alla fall, det hade varit kul! Gångartsbedömningen vet jag inte om vore värt det.



Det kan säkert ha varit flera olika faktorer som spelade in, men jag hoppas det bara var något tillfälligt och att jag fått tillbaka min pigga tös för gott!



Hmm, jag tycker i alla fall du ska skaffa dig en egen uppfattning örst och främst. Det finns ju ingen sadel i världen som varenda en ryttare tycker om, så är det bara :) Sedan finns det ju en juniormodell hos Sensation som kan vara något när man är lite mindre själv och har en liten häst. I efterhand känner jag att en sådan nog hade varit ännu bättre för mig och Rósa, men den jag har nu funkar ju.



Se till att njuta riktigt mycket av den rundan sen på "premiären" ;)

2011-10-21 @ 15:29:55
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Frida

I förra stallet hade vi uppvärmda vattenkoppar i vinterhagarna, fungerade utmärkt. Här har de inte sånna, just nu i Guffis hage är det ett isolerat badkar, men såg idag att det var is på ytan efter bara några få minusgrader i natt. Undrar hur de kommer gå i vinter, det står i skuggan. Men de använder iaf vattendunkar som de just nu kör på skottkärror det har också en sån där påse man lägger i skottkärran och fyller med vatten, men om jag behöver fylla på i vinter ska jag komma ihåg detta :)

2011-10-21 @ 15:55:58
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/



Agnetha

Åh Thermobar.... Det vill jag ha. Får se om vi skaffar en sån nu i höst. Större delen av året har vi "fri tillgång" På vatten iom att hagen går längs med en å, men på vintern blir det ju till att släpa..



SV: Dotra är mer ekonomiskt att skriva. Dottern är så långt och låter så.. högtravande på nåt vis. :) Jag säger Dotra om henne också. Älskar dialektala uttryck. "Jäntan" säger jag om henne för jämnan också. Tycker det är så mysigt. ;)

Det är helt sjukt underbart att ha barn. Men helt sjukt vad trött man kan bli. Mycket underbarare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. ;)

2011-10-21 @ 16:18:44
URL: http://kvarnlycka.blogg.se/



Erika

Självklart jag dunken i en skottkärra eller på en vagn som vi kör in hö/halm på. :)

Smidigt o enkelt de också faktiskt. :)



Eftersom dom plogar vägen utanför stallet.

Så försvinner en del av snön och de sandas sen så då tar de nog i mot rätt rejält.

2011-10-21 @ 19:28:04
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Olivia

thermobar verkar jättebra!

2011-10-21 @ 21:17:02
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/



midvinterlandets. kennek

Hejsan skulle välldigt gärn villja veta vad di grundar på att ka sköter min kennel osetiöst sv för orsak. Eller tillhör du en av många som gnäller på alla och tycker du skällll är enn expert?? Haft kennel i ca 14 år nu utan problem spm med ble betalningar mm och ett sjukt djur .rätt bra mrd tanke på alla vslpar jsg föttbfram.

Svar: haha whaaat? :P Okej någon som hade lite att göra tror jag?

Edit: Okej Du lär nog ha svarat på en av de kommentarer jag fått i min blogg, men svaret kommer ju inte till den personen utan till mig.
mittangsull.blogg.se

2013-05-05 @ 15:43:40




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?