Blöder näsblod och haltar!

Jennifer ringde och berättade att Bitter inte var kry, han blödde näsblod och var halt. In i bilen och for iväg raka vägen till Alby!
Ja han var verkligen halt, visst gick han framåt och det var inget ben som släpades men halt var han, både på höger bak och höger fram. Höger bak var väldigt svullet speciellt vid kotan, han kändes dock inte speciellt varm. Han hade även slutat att blö näsblod. Han såg heller inte hängig ut eller något vidare dålig, han åt hö med aptit och var pigg som vanligt.

Vi är helt klart säker på att han har gått omkull, oj vad brydd jag blir, NOT, den där hästen är stappligare än stappel.

Gick och och ringde veterinären. Hon tyckte jag kunde vänta ett tag. Åt han med aptit var det ett gott tecken och gick han på alla fyra (trots hälta) var även det ett bra tecken. Men vi skulle låta honom stå på box nu under natten, så vi tog in honom i tältet och stängde för, så får han stå där inatt. Han kunde även vara svullen i benet imorgon också över att han stått ett tag, så jag får åka dit på morgonen och kika, kanske försöka röra lite på honom om svullnaden inte gått ner, jag ska ge det några dagar annars blir det farbror doktor!

Varför kan inte mina hästar hålla sig hel och frisk?



Linda






Kommentarer
Erika

SV:

nej hon trampar ju inte på framåt bra.

men som jag skrev hon är ju jätte låst i hela fram delen.



Och som dom förklarat för mig så kan dom ju inte trampa på framåt, när dom har en låsning så som Raski har.

Eller att en sadel klämmer blir dom ju låsta, kortar steget o tappar bjudningen framåt.



Dessutom har Raski kass bjudning i longeringen.

Halt eller inte halt, hon går alltid med dålig bjudning och kort steg.



Hon måste träna på att länga på steget framåt.

När hon blir stressad, pigg kortar hon steget med o får höga lyft.



Hon ska ju sträcka fram benen mer tycker jag. :P

Men ren hälta tycker inte vi det är i alla fall.

För då hon hon nicka till i stegen, de gör hon ju inte.



Men hon går stel/svårt framåt.

2011-10-16 @ 18:38:35
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

Tråkigt att han blivit halt. :/

hoppas han snart blir bra igen.



SV:

Hon travar inte 100% de håller jag med om.

Ev sitter de en hälta där fortfarande, men att den är på väg åt rätt håll.



Men vid massagen jag ger henne ömmar hon ju kraftigt.

Så låsningen sitter ju precis vid fram benen, vilket förhindrar henne o bjuda framåt.



Så jag hoppas nu equiterapeuten kan hjälpa oss.

Annars måste vi till klinik, men jag börjar bli skeptiskt till klinker.



Dom sprutar lederna, och bara nu ska hältan försvinna tack o hej.

Men att det sitter massa låsningar/spänningar skiter dom i.



Ändå sammarbetar vissa kliniker med equiterapeuter o så.

Vart så besviken sist när vi åkte med Grim, dom lyssnade inte för fem öre på mig.



Och innan har dom inte riktigt velat lyssna heller.

Men kanske bara vi som hamnat hos fel veterinär.

2011-10-16 @ 18:57:31
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Erika

SV:

Självklart får man komma med tips.

Detta med o stå o tänka rätt i longeringen tycker jag personligen är svårt när man har en häst som Raski.



Driver du på med spöet för mycket kommer en spark.

Och hon kollar vart man är sen smäller de till.

Hon har sikte o sparkar i mot en.



Anledningen att hon inte driver henne på just i denna film är ju för att vi kollade hältan.

Åh hade vi vetat att hon är fullt frisk, ingen hälta, inte ont någon stannas hade vi ju jobbat tuffare med henne. :)



Men hon fick inte driva på för hårt för mig, för att jag vill inte att Raski skadar sig mer.



Men när hon väl drar så drar hon ju järnet verkligen.

Åh även hon skrittar iväg så blir hon ju urstark man får inte stopp på henne.



Och hon sparkar, bockar och stegrar.

I fredags gjorde hon aldrig de, skönt!

Men de var kanske för att hon hade rätt ont.

2011-10-16 @ 19:13:27
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/



Sanna

Ojdå! Hoppas att han bättrar på sig fort!

2011-10-16 @ 19:36:41
URL: http://sannasant.blogg.se/



Jenny

Nej men stackare! Huj, det låter verkligen inte bra. Men tur ändå att han verkar må hyfsat bra och har aptit. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

2011-10-16 @ 20:44:18
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se



Bonnie

Inte kul med halt pålle:(



sv: Min lilla är också ganska känslig och osäker men ute på banan blir han tuff och helt otittig... Annars är det inte helt ovanligt med islandshästar i lägre klasser;)

2011-10-16 @ 22:40:03
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/



Mikaela

Han får krya på sig!

2011-10-17 @ 22:20:46
URL: http://svippostina.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?